Huvudmeny

Linje 193,194,195

Startat av Buss_Fredde, 18 september 2010, 10:48:22 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Rost

Buss_Fredde

Jag tycker att Busslink handen har dom renaste bussarna + att dom har rätt många trevliga förare oxå..    renaste bussar menar jag när dom inte är ned klo**rade, som bussarna är i söderort.. Dom i handen har en kille som tar bort klo**er på nätterna, så samma buss går aldrig ut med samma klo**er.. Men i söderort kan ju bussar vara ute på linjer med samma klo**er i många månader tills nån tar bort det...

Optimal

Citat från: Buss_Fredde skrivet 18 september 2010, 21:10:47 PM
Jag tycker att Busslink handen har dom renaste bussarna + att dom har rätt många trevliga förare oxå..    renaste bussar menar jag när dom inte är ned klo**rade, som bussarna är i söderort.. Dom i handen har en kille som tar bort klo**er på nätterna, så samma buss går aldrig ut med samma klo**er.. Men i söderort kan ju bussar vara ute på linjer med samma klo**er i många månader tills nån tar bort det...

Vi har inte mycket klo**er, nån vagn per månad kanske som max. Detta tas bort samma dag/natt som vagnen kommer in. Så det där med att dom är ute flera månader är skitsnack. När det gäller renlig het så ligger inte handen bäst till. Innerstan/City har fått bästa betyg vid testet som SL gjorde hos dåvarande Swebus och Busslink. Har kvalitetsmätningen här hemma. Jag har sett många vagnar hos Handen som vart klo**rade f.ö.

Axel

Citat från: Max W skrivet 18 september 2010, 11:36:52 AM
Den första linjen 193 kallas numer 163. Den gick mellan Svedmyra och Bredäng vill jag minnas.163:an är ju "förlängd" till Kärrtorp. Första linjen 194 gick mellan Högdalen och Kroppaplan i Farsta (Farsta Centrum alltså). Linje 195 gick Högdalen-Liljeholmen-Ekensberg och var en sammanslagning av linjerna 145 Liljeholmen - Högdalen (anslutning till T-bana 14) och 133 Liljeholmen-Ekensberg (anslutningslinje till t-banelinje 13). På den tiden betydde 193 "anslutningslinje nr 3 till t-banelinje 19". På samma sätt var linjerna 110-119 anslutningslinjer till dåvarande t-banelinje 11 (Hässelby-Bagarmossen) och linjer i 180-serien följdaktligen anslutningslinjer till t-banelinje 18.

Linje 195, Högdalen-Liseberg-Liljeholmen-Ekensberg, fick byta linjenummer till 165, när Nattrafiken med stort N började ungefär 1980. Numera verkar den förlängd och förkortad genom att Gröndalsbiten körs av linje 133 och biten till Fagersjö-Farsta övertagits från linje 194.

Det fanns också en linje 190 som körde till Årsta

Max W

Citat från: Axel skrivet 20 september 2010, 22:43:48 PM

Det fanns också en linje 190 som körde till Årsta
Den första linjen med nr 190  var en dagtrafiklinje som gick Gullmarsplan-Årsta Norra-Årsta Södra. Den nummerändrades till 160 när Nattrafiken med stort N började. Egentligen var 190 ensammanslagning av de två gamla trådbusslinjerna till Årsta  linje 90 och 91 som utgick från Brunkebergstorg till Årsta Norra respektive Årsta Södra.
Jag har för mig att ovanstående ändring genomfördes den 18 oktober 1966.

Buss_Fredde

Citat från: Max W skrivet 21 september 2010, 07:26:26 AM
Den första linjen med nr 190  var en dagtrafiklinje som gick Gullmarsplan-Årsta Norra-Årsta Södra. Den nummerändrades till 160 när Nattrafiken med stort N började. Egentligen var 190 ensammanslagning av de två gamla trådbusslinjerna till Årsta  linje 90 och 91 som utgick från Brunkebergstorg till Årsta Norra respektive Årsta Södra.
Jag har för mig att ovanstående ändring genomfördes den 18 oktober 1966.

Hej max!

Känner du till något wasatrafiks vagnar i trångsund.. jag undrar var ledvagnarna som gick på linje 810 började sitt liv?

Max W

Hej Fredde!
Nej Du, tyvärr har jag noll koll på Wasatrafiks vagnar. Ett tips är att Du frågar Staffan Sävenfjord.

Buss_Fredde