SL H44 4580

Startat av Hasse L, 15 september 2010, 21:42:15 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L

Den första H44:an, ny för året.

Hagglunds

Nu låter det väl som jag är helt galen i Hägglundare men på fronten ser jag att det är nått som ser ut som en Hägglundslogga, nån som vet mer om detta fordon?

Hagglunds

Kan tänka mig en av dom sista innan det gick över till Wiima.
Hur många av dessa kan det finnas kvar med "Hägglundsuniform"?

groenis

Ser ut som den har Wilson låda 5 växlad med Norrlandsvippa.
en ganska trevlig vagn att köra.

/Lennart

Hagglunds

Jag har haft den sidan i tankarna, ska ta och studera den lite mer.

groenis

De gamla "hundburarna" som blev reservvagnar på Arlandatrafiken hade "vippan" kvar slutade köra -88

/Lennart

Fredrik Klint

Intressant att 4580 verkar ha haft vit stötfångare redan som ny. Fellackering av Hägglunds? H43:orna hade ju vit stötfångare.

Peter Rost

Du syftar nog på den rätt omfattande upprustningen av ett antal H43:or som genomfördes omkring 1985(?) Det var inte särskilt "poppis" bland förarna vill jag minnas. (Fanns en artikel om detta i Spårväg och Buss) Där förarna tyckte att det var "rent slöseri" att rusta upp bussar som då var cirka 14 år gamla.

/Peter

Mikael T Nilsson

Tack för denna mycket trevliga bild från bussens barndom. Här är en bild på samma vagn under de sista åren innan den slopades. Då användes även destinationsrullen.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Hasse L

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 16 september 2010, 15:13:26 PM

Tack för denna mycket trevliga bild från bussens barndom. Här är en bild på samma vagn under de sista åren innan den slopades. Då användes även destinationsrullen.

Ja, H44 levererades tyvärr utan destinationer för lokallinjerna, de hade i stället Arlanda- och roslagsdestinationer lika H43:ornas. F.ö. var skyltarna synnerligen trögvevade.
/H

Mikael T Nilsson

Citat från: Hobgoblin skrivet 16 september 2010, 18:26:04 PM
Ja, H44 levererades tyvärr utan destinationer för lokallinjerna, de hade i stället Arlanda- och roslagsdestinationer lika H43:ornas. F.ö. var skyltarna synnerligen trögvevade.
/H

Det stämmer. Jag minns Arlanda- och Roslagsdestinationerna i rullarna. Har för mig att även destinationen "Täby galopp" fanns med. Enligt gamla SL-kartor fanns en SL-speciallinje mellan Jarlaplan och Täby galopp på 70-talet.

Vad gäller Roslagsdestinationerna fanns destinationer med för linjer som inte trafikerades av ledvagn, t ex "Vätö" (linje 638) och "Yxlan/Blidö" (634/635).
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

yngrot

Citat från: Lars Ödlund skrivet 15 september 2010, 23:26:45 PM
Det hade den som ny ja, i början på -80 talet såavlägsnades dubbelväxeln av underhållsskäl eller som på vissa vagnar låstes den i ett läge och omlopplaren togs bort, vilket som skedde på just 4580 minns jag faktiskt inte

Låter som en minder bra ide att ta bort "vippan" jag upplevde den som väldigt lätthanterlig och bra bussen gick ju på rätt låga varv när man fick upp farten . men utan "vippan" måste väl dessa blivit slöa ??
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

yngrot

Suck ...  vad trött jag blir när jag läser sånt här   .. brister i utbildning av förare  och förmodligen vissa förare som är lite för våldsamma  med hanteringen ... 

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

yngrot

Jag måste haft lite tur på utbildning då eller lättlärd  ;D  men vet många som körde sönder diffspärr  vissa har alltid full gas vilket inte är så bra

Ersa

De pengar man sparar på en kort internutbildning förlorar man i tiofalt på onödiga reparationer.
Men bristfälliga har väl internutbildningarna i bussbranschen nästan alltid varit...