Huvudmeny

Triss i Neoplan

Startat av Ersa, 24 augusti 2010, 11:31:39 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Av någon anledning kändes det inte som högsta vinsten vunnits.

Nupski

Har åkt med en dylik tingest och som sagt Neoplan är trvisamma och vackra så länge de står still  ;D. Att resa Göteborg - Västervik är absolut ingen höjdare i en Neoplan.

KG

Ersa

Så fort man kommer ut på de större vägarna och får upp farten är de oerhört stabila, men att anpassa sig till bilister och cyklister som kastar sig ut framför dem inne i småstäderna är inte lika kul. Den är tung och svår att bromsa mjukt med, och hoppar gärna till när man försöker starta mjukt.

En man frågade mig en gång om det inte vore bättre att jag körde automatlåda istället för manuell då jag uppenbarligen hade svårt med kopplingen. Jag flyttade mig åt sidan och svarade leende att han gärna fick visa mig var kopplingspedalen satt. Han såg rätt förvånad ut när han tittade ner på pedalstället. Det går ju inte att förklara för vanligt folk vad en automatstyrd manuell låda är för något, utan de tror alla att ryckig gång enbart beror på en manuell låda, och jämn gång beror på en vanlig gammal automatlåda.

Ibland får man å andra sidan höra att man växlar mjukare än vissa andra förare, vilket man inte direkt heller kan ta åt sig av, då man ju kört på automatläget hela tiden. ::)

Danne B.

Sitter det Tipmatic i dom där alltså? Då tycker jag synd om dom som tvingas köra dom i stadstrafik... Maken till ryckigt elände till låda får man leta efter! I synnerhet vid start från stillastående!

//Danne

j-a

Har aldrig sett någon förarplatsbild på dessa swebus neoplaner,ett uppdrag för Ersa kanske ;)

Johan B

Citat från: Danne B. skrivet 24 augusti 2010, 12:58:07 PM
Sitter det Tipmatic i dom där alltså? Då tycker jag synd om dom som tvingas köra dom i stadstrafik... Maken till ryckigt elände till låda får man leta efter! I synnerhet vid start från stillastående!

//Danne

Blir nästan tvunget med den lådan om man ska ha en motor som duger något till i såpass tunga bussar. En del Transliner (föregångaren till dessa) levererades med MB V8 och automat. Motorn mullrade gott och hade bra kraft men pulveriserade växellådorna. Ras och åsnesparksväxlingar var mer eller mindre vardag. På de bussarna hade en halvautomat (eller manuell för den delen) varit att föredra.

Danne B.

Citat från: Johan B skrivet 25 augusti 2010, 20:29:14 PM
Blir nästan tvunget med den lådan om man ska ha en motor som duger något till i såpass tunga bussar. En del Transliner (föregångaren till dessa) levererades med MB V8 och automat. Motorn mullrade gott och hade bra kraft men pulveriserade växellådorna. Ras och åsnesparksväxlingar var mer eller mindre vardag. På de bussarna hade en halvautomat (eller manuell för den delen) varit att föredra.

Aha! Nåväl... Jag skulle faktiskt mycket hellre köra manuell än Tipmatic om fick välja! I synnerhet eftersom man som regel växlar rejält mycket bättre själv...!

//Danne