Dagens gnäll på linje 100 Gbg-Borås

Startat av yngrot, 22 augusti 2010, 08:11:53 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

yngrot

Ja nu är det dax igen för Borås Tidning att spy lite galla över linje 100. I dagens pappersutgåva , har ej kollat om det är på BT.Se oxå.. I fredagskväll var några mammaor med barn på Lisebergsbesök och skulle åke hem med bussen 22.35  De hade köpt biljetter till den avgången en ligt vad de säger i BT men det går ju inte att förköpa biljetter til någon av Västtrafiks bussar . Möjligen att de köpt tågbiljett/tågplus .. Och nu är de sura för de fick vänta i Gbg en timme på et tåg.. Men enligt Västtrafiks bestämmelser och jag antar alla länsbolag har samma regler så får du förlja med i mån av plats . Det finns ju aldrig nån garanti för att du kan komma med på en specifik tur .

Jag har talat med en del som kör linje 100 och enlgt dem så är det inte såna problem som BT vill göra gällande . Alla vill åka samm tur men inte vänta 5 min på förstärkningsvagnen och då blir det ju överfull och extravagnen kör med rätt lite folk ombord.. Tur man slipper köra denna linje . Fick ju förfrågan i veckan men tackade nej ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Bernt Talbrant

Citat från: yngrot skrivet 22 augusti 2010, 08:11:53 AM
Ja nu är det dax igen för Borås Tidning att spy lite galla över linje 100. I dagens pappersutgåva , har ej kollat om det är på BT.Se oxå.. I fredagskväll var några mammaor med barn på Lisebergsbesök och skulle åke hem med bussen 22.35  De hade köpt biljetter till den avgången en ligt vad de säger i BT men det går ju inte att förköpa biljetter til någon av Västtrafiks bussar . Möjligen att de köpt tågbiljett/tågplus .. Och nu är de sura för de fick vänta i Gbg en timme på et tåg.. Men enligt Västtrafiks bestämmelser och jag antar alla länsbolag har samma regler så får du förlja med i mån av plats . Det finns ju aldrig nån garanti för att du kan komma med på en specifik tur .

Jag har talat med en del som kör linje 100 och enlgt dem så är det inte såna problem som BT vill göra gällande . Alla vill åka samm tur men inte vänta 5 min på förstärkningsvagnen och då blir det ju överfull och extravagnen kör med rätt lite folk ombord.. Tur man slipper köra denna linje . Fick ju förfrågan i veckan men tackade nej ..

Köper man biljett i SJ:s biljettautomat får man en specificerad avgång på biljetten. Där får man välja bland de alternativ som finns på sträckan beträffande tåg och 100-bussar.

Bernt Talbrant

Citat från: yngrot skrivet 22 augusti 2010, 08:11:53 AM

Artikeln finns här.

Johan B

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 22 augusti 2010, 12:44:31 PM
Artikeln finns här.

BT håller tydligen inne med information för att vinkla det till Vt:s nackdel eller så är man bara okunniga vad vet jag, men när de skriver att resegarantin bara ger 300kr kan man ju lätt få intrycket att de velat fortsätta meningen med "och det kommer man ju inte till Borås med taxi på". Men det är ju faktiskt 300 per resenär och tillfälle så nog hade man kunnat åka taxi både högt och lågt till Borås om det nu var sådant problem att vänta. Försvarar inte att man kör ifrån resenärer och inte har extrabussar om det nu är ett återkommande problem med kapacitetsbrist (och på just linje 100 är väl måttet rågat för länge sedan) men använd då de garantier Västtrafik ställt till förfogande istället för att skicka snyfthistorier till tidningarna. Det här med eget ansvar håller tyvärr på att bli ett okänt begrepp idag.

Bernt Talbrant

yngrot

Det här är ju inget nytt samma sak kommer upp varje år ..Men till syvende och sist så hmanar ju allt på Västtrafik .. de väljer den som lägger lägst bud,, Och då blir det som det blir.. Linje 100 måste väl vara en av de svåraste att planera lagom ed bussar till Rätt ofta är faktist bussarna långt från fullsatta .Men vem tror att orust/nettbuss aldrig kommer att få samma problem????

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

KG

Har man några bussar i beredskap på aktuell linje? Alltså bussar som står i Borås respektive Göteborg i väntan på behov av förstärkning.

Känns som ett bättre koncept om det nu är svårt att planera för resandeströmmarna.

Staffan Sävenfjord

Citat från: KG skrivet 25 augusti 2010, 14:37:17 PM
Har man några bussar i beredskap på aktuell linje? Alltså bussar som står i Borås respektive Göteborg i väntan på behov av förstärkning.

Känns som ett bättre koncept om det nu är svårt att planera för resandeströmmarna.

Det står en standby-buss i Göteborg på morgonen och i Borås på eftermiddagen (cirka 13.00 - 16.30). I övrigt händer det men alltför sällan att bussar ställs standby även kvällstid om hög beläggning förväntas.

Västtrafiks vice ordförande Johnny Bröndt skriver en debattartikel om linje 100 i dagens Borås Tidning. Där skriver han bland annat att det stora problemet med linje 100 är att den är upphandlad av SJ men de anlitar i sin tur Veolia som underentreprenör. Det finns alltså inget klart slutgiltigt ansvar gentemot Västtrafik i dag, även om de mest talar direkt med Veolia.

Från december 2010 har Västtrafik avtal direkt med operatören. Då borde det bli bättre.

Bernt Talbrant

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 25 augusti 2010, 14:45:47 PM
Det står en standby-buss i Göteborg på morgonen och i Borås på eftermiddagen (cirka 13.00 - 16.30). I övrigt händer det men alltför sällan att bussar ställs standby även kvällstid om hög beläggning förväntas.

Västtrafiks vice ordförande Johnny Bröndt skriver en debattartikel om linje 100 i dagens Borås Tidning. Där skriver han bland annat att det stora problemet med linje 100 är att den är upphandlad av SJ men de anlitar i sin tur Veolia som underentreprenör. Det finns alltså inget klart slutgiltigt ansvar gentemot Västtrafik i dag, även om de mest talar direkt med Veolia.

Från december 2010 har Västtrafik avtal direkt med operatören. Då borde det bli bättre.

Johnny Bröndts debattartikel återfinns här.

Borås Tidning har ytterligare en artikel i ämnet idag - den återfinns här.

Bussmicke

Borås Tidning borde byta namn till Borås Kverulans... :-X
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

yngrot

Kan tillägga att linje 100 numera tillhör Veolia Borås ansvar, bussar servas ute på Strömsdal . Partilledepån är snart historia..   Men som sagt blir det så mycket bättre sen ?? Visst Orust ska köra med dubbeldäckare men säker som amen i kyrkan ska "alla" åka med samma tur ändå . Vad jag förstått av det nya upplägget ska det inte köra med förstärkning som idag då det är tänkta gå med 10 min intervall ..   Men som sagt den som lever får se..

Mattias Andersson

Hmm..Verkar struligare än vad jag trodde :(

Jag hade tänkt söka dit när Orusttrafiken tar över men tror nog jag
stannar som spårvagnsförare ändå..Där slipper man allt strul o man kan styra sitt
arbetsschema en hel del,om man vill jobba morgon lr kväll.

yngrot

Ja du vet ju vad du har men inte vad du får...

Johan B

Citat från: yngrot skrivet 28 augusti 2010, 16:32:47 PM
Ja du vet ju vad du har men inte vad du får...

Det kan ju förstås råka bli bättre än tidigare också ;)... Om man aldrig prövar får man inte heller veta brukar jag säga.

yngrot