Extrabussar på linje 7 mot Djurgården

Startat av Gunnar D, 19 augusti 2010, 15:07:24 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

Extrabussar för att förstärka spårvagnstrafiken mot Djurgården är inget nytt.

Här väntar två Capitoler vid Norrmalmstorg på att få sättas in som linje 7E mot Djurgården söndag 15 dec 1963. Säkert något advent/julevenemang som kräver förstärkning av spårvagnslinje 7.

Mvh Gunnar

Gunnar D

Kanske blir ett något yngre syskon till denna H24 synlig på Djurgården nu i helgen.
H24 75450 avvaktar vid Norrmalmstorg inför tjänstgöring på linje 7(E) den 6 okt 1963.

Mvh Gunnar

Mr G

Och när börjar man skylta extravagnarna som linje 47 istället?
吉先生

Fredrik Klint

Citat från: Gunnar D skrivet 19 augusti 2010, 15:07:24 PM

Extrabussar för att förstärka spårvagnstrafiken mot Djurgården är inget nytt.

Här väntar två Capitoler vid Norrmalmstorg på att få sättas in som linje 7E mot Djurgården söndag 15 dec 1963. Säkert något advent/julevenemang som kräver förstärkning av spårvagnslinje 7.

Mvh Gunnar

Härliga bilder som vanligt. Jag reagerar dock på datumet; December och ingen snö?? Trodde det alltid var snö förr i tiden på vintern  ;).

Staffan Sävenfjord

Citat från: Fredrik Klint skrivet 22 augusti 2010, 20:28:27 PM
Härliga bilder som vanligt. Jag reagerar dock på datumet; December och ingen snö?? Trodde det alltid var snö förr i tiden på vintern  ;).

Det finns inget som vi idealiserar så mycket som vädret. Att det var ovanligare med snöfria vintrar på 1960-talet än i dag behöver ju inte betyda att det inte förekom. I synnerhet i december. Snöfria jular var inget ovanligt då heller.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Gunnar D

Citat från: Mr G skrivet 22 augusti 2010, 20:13:32 PM
Och när börjar man skylta extravagnarna som linje 47 istället?

Det måste ha varit fr.o.m. Dagen H med linje 47 resp 47E

Mvh Gunnar

Mr G

Men jag har ett minne av H21:or på linje 47 i vänstertrafik. Menar du att mitt minne är skadat?
吉先生

Gunnar D

Citat från: Mr G skrivet 23 augusti 2010, 19:58:16 PM
Men jag har ett minne av H21:or på linje 47 i vänstertrafik. Menar du att mitt minne är skadat?

Skulle inte vilja uttrycka mig så men enligt min minnesbild inrättades linje 47 3 sep 1967 som en delvis ersättning för den nedlagda spårvägslinje 7.

Mvh Gunnar

Gunnar D

Citat från: Mr G skrivet 23 augusti 2010, 19:58:16 PM
Citat från: Gunnar D skrivet 24 augusti 2010, 12:46:34 PM
Skulle inte vilja uttrycka mig så men enligt min minnesbild inrättades linje 47 3 sep 1967 som en delvis ersättning för den nedlagda spårvägslinje 7.

Mvh Gunnar

Mr G, ditt sinne har tydligen exponerats för något som inte mitt har!

Enligt den ofta utmärkta "Stockholm A-Ö, Innerstaden" (Harlén):
Busslinje 47: Extralinje till spårvägslinje 7 på olika sträckor 27 apr -63 till 14 sep -64.

Bevisligen var skyltningen ej konsekvent genomförd (se bilderna ovan). Jag har även en annan bild på linje 7E med Capitol från mars -64.
Linjenumret 47 var tydligen informationsmässigt ej helt lyckat i detta sammanhang.

Men som jag tidigare skrivit lär man sig en del på Forumet!

Mvh Gunnar

Mr H

Linje 47 inrättades den 27 april 1963 och framfördes då "i mån av behov från olika punkter efter linje 7" och vände, till skillnad från busslinje 7E, via Hazeliusbacken. Påstigningshållplats Konsthallen. Linjen nedlades 2 sept 1967. Detta enligt SS/SL Trafikmeddelande.

Eget minne var att trafiken var stundtals ganska så tät och en vanlig ändhpl i innerstaden var Eriksbergsplan. Ofta gick linjen med 60-talscapitoler från Hornsberg och det är väl troligt att vagn 5453 befarit gamla 47:an en och annan gång! Den bussen i den färgsättningen är alltså en "autentisk 47:a" men den var väl inte med 47:ans sista trafikdag, vilket ju var synd.

Mr H  

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 24 augusti 2010, 18:39:10 PM
Linje 47 inrättades den 27 april 1963 och framfördes då "i mån av behov från olika punkter efter linje 7" och vände, till skillnad från busslinje 7E, via Hazeliusbacken. Påstigningshållplats Konsthallen. Linjen nedlades 2 sept 1967. Detta enligt SS/SL Trafikmeddelande.

Eget minne var att trafiken var stundtals ganska så tät och en vanlig ändhpl i innerstaden var Eriksbergsplan. Ofta gick linjen med 60-talscapitoler från Hornsberg och det är väl troligt att vagn 5453 befarit gamla 47:an en och annan gång! Den bussen i den färgsättningen är alltså en "autentisk 47:a" men den var väl inte med 47:ans sista trafikdag, vilket ju var synd.

Mr H 

Tack för denna info!
Hur var det exvis med skyltningen av denna linje 47 på hållplatstavlorna?

Någon som kan visa en bild på denna linje 47? Skulle vara kul att se!

Mvh Gunnar

Gunnar D

Här kommer en Capitol på linje 7E in på Nybroplan från Stureplanshållet den 30 mars 1964. Förmodligen är dess destination Djurgårdsslätten (Skansen) och möjligen har den utgått från Eriksbergsplan.

Jag kan inte riktigt släppa intresset för pre-Dagen H linje 47 som diskuterats ovan och som jag inte haft koll på.

Jag riktar därför en uppmaning till alla som fotograferade SS-trafiken i mitten av 60-talet att inventera bildsamlingen och här förhoppningsvis visa en bild på denna linje 47!  :D

Mvh Gunnar