Huvudmeny

Veckans miljöbuss...

Startat av Bussmicke, 13 augusti 2010, 23:30:55 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bernt Talbrant

Bussmicke

Möjligt den är reggad så men är tillräckligt mycket buss för mig..
//Bussmicke.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Miljözonen ser iofs ingen skillnad på buss eller tung lastbil. Däremot går det bara bra att köra ett 32 år gammalt tungt fordon i zonen Så mycket för miljön i dubbelmoralens Sverige ::)

Bussmicke

Citat från: Ersa skrivet 14 augusti 2010, 00:07:41 AM
Miljözonen ser iofs ingen skillnad på buss eller tung lastbil. Däremot går det bara bra att köra ett 32 år gammalt tungt fordon i zonen Så mycket för miljön i dubbelmoralens Sverige ::)

:-X
//Bussmicke.

Karsten

Citat från: Ersa skrivet 14 augusti 2010, 00:07:41 AM

Nja, du måste väl ändå söka dispens även för fordon äldre än 30 år?

Ersa

Citat från: Karsten skrivet 14 augusti 2010, 00:11:54 AM
Nja, du måste väl ändå söka dispens även för fordon äldre än 30 år?

Ja just, så var det ju! Men alla såna ansökningar går väl igenom direkt, eller händer det att man kan få ett nej?
Vid ett ja får fordonsägaren i alla fall ett märke som gäller ett år i taget för nånting på omkring en 50-lapp/år om jag minns rätt. Sen får man väl sätta sig med en ny ansökning varenda decembermånad för ytterligare nästa år.

Nupski

Fordon äldre än 30år om de inte används yrkesverksamt behöver ingen dispens för miljözon, det finns en generell.

Jonas Strömblad

Citat från: Bussmicke skrivet 13 augusti 2010, 23:30:55 PM

Tog du någon bild på den röda bussen som kommer bakom oxå? Det verkar vara en trevlig vagn.
/J

Bfg

Om SVOF har fått positiva förhandsbesked från trafikkontoret i Göteborg om miljözonsdispens kan man kanske förvänta sig lite veteranbuss verksamhet i Västra götaland?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bfg skrivet 14 augusti 2010, 12:59:21 PM
Om SVOF har fått positiva förhandsbesked från trafikkontoret i Göteborg om miljözonsdispens kan man kanske förvänta sig lite veteranbuss verksamhet i Västra götaland?

Det finns redan bland annat genom Spårvägssällskapet Ringlinien.

Nicklas K

Citat från: Jonas Strömblad skrivet 14 augusti 2010, 11:04:51 AM
Tog du någon bild på den röda bussen som kommer bakom oxå? Det verkar vara en trevlig vagn.
/J

;D

Bfg

Spårvägssällskapet Ringlinien bedriver veteranbuss verksamhet.
Men skall SVOF ha någon verksamhet eftersom man ansöker om miljözondispens?
Det finns ju tex. en AEC  som passar utmärkt i Göteborg.

Bfg

Det är riktigt att Spårvägssällskapet Ringlinien inte bedriver någon yrkesmässig trafik.
Trodde ett ögonblick att vi kanske skulle se lite fler veteranbussar i Västragötaland.
Men nu kommer vi ifrån det riktiga ämnet.
I Göteborg har man löst problemet med bussar som blivit husbuss/lastbil med en begränsning av största fordonslängden till 10 meter i centrum.

Nupski

Nej Ringlinien har inga bussar som rullar yrkesmässigt utan enbart för det egna nöjets skull  ;D. Sedan är inte Göteborg byggt för tunga fordon försök inte att testa att veva runt något längre en 12m om du inte blundar och kör i bussfilerna.