Högtrafik i Stockholm - tre från norr och en från söder

Startat av Mikael T Nilsson, 13 augusti 2010, 20:12:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson

Här kommer några bilder på några av SL:s högtrafiklinjer till/från förorter. Från nordväst (500-linjerna) kommer linjerna 516, 526,561 och 565 till stan och Sergels torg. Linje 561,som utgår från Jakobsbergs stn trafikeras av Nobina (Kallhäll). Den vanligaste vagntypen på denna linje är just MAN-ledvagnar. Kallhäll har 6501-6518 varav 6513-18 ursprungligen levererades till Södertälje.

Linje 565 utgår från Brunnby vik i Upplands Väsby under morgonrusningen för att landa vid Sergels torg.  På eftermiddagen är körriktningen på linjen från Sergels torg. Arriva är trafikutövare på linjen. Till hösten startar en ny linje, 565X som ska trafikera sträckan Cityterminalen-Upplands Väsby. Körriktningen kommer att vara motsatt till 565:an och trafikera stan-Väsby under morgonen och Väsby-stan på eftermiddagen.

Från nordost trafikerar Busslink Norrort linjerna 608, 624C och 628C sträckorna Vallentuna - respektive Åkersberga – Humlegården via Östra stn i körriktning stan. Visst har Busslink 6021-6026 flyttats från Hornsberg till Åkersberga? Det är svårt att avgöra eftersom Norrorts ledvagnar som är uppställda i Hornsberg trafikerar ovan nämnda linjer liksom Norrort/Täby/Åkersberga.

Från söder (Haninge) kommer linje 809C till Stockholm C. Linje 809C trafikeras huvudsakligen av Busslink Handen/Jordbro, men här ser vi en Ösmotur. Tydligen har en del Scaniabussar i 66xx-serien flyttats från Handen till Ösmo. Sedan tidigare visste jag att 6659 var flyttad till Ösmo.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Andreas

Trevliga bilder.  :) Ja, det är världens drag numera på Sveavägen på vardagarna, när bussarna nästan kommer som i kortege efter varandra under rusningstrafiken.  561 körs, precis som du säger, mest med MAN-leder i 65XX-serien, men Kallhälls MAN-kortvagnar har också förekommit några gånger på senaste tiden och har även tyckt mig se en och annan B9S.

Apropå Busslinks 60XX-vagnar, så har väl de som stod parkerade hos Hornsberg, bytts ut mot några snarlika bussar, bara det att de andra är några bussar ur 36XX-serien.

Alex Ljusteröbon

25 år gammal lastbilschafför som kör åt ABT
Ska snart ta mitt D kort o börja köra buss är de tänkt helst åt Nobina i Norrtälje :D

Martin S

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 13 augusti 2010, 20:12:02 PM
Tydligen har en del Scaniabussar i 66xx-serien flyttats från Handen till Ösmo. Sedan tidigare visste jag att 6659 var flyttad till Ösmo.

6658 gick på Ösmotur på linje 811 igår.

Mikael T Nilsson

Citat från: Andy91 skrivet 13 augusti 2010, 20:24:06 PM
Trevliga bilder.  :) Ja, det är världens drag numera på Sveavägen på vardagarna, när bussarna nästan kommer som i kortege efter varandra under rusningstrafiken.  561 körs, precis som du säger, mest med MAN-leder i 65XX-serien, men Kallhälls MAN-kortvagnar har också förekommit några gånger på senaste tiden och har även tyckt mig se en och annan B9S.

Apropå Busslinks 60XX-vagnar, så har väl de som stod parkerade hos Hornsberg, bytts ut mot några snarlika bussar, bara det att de andra är några bussar ur 36XX-serien.

Kul att du uppskattade bilderna  :) Ja, det ryktades om att man har bytt ut 60xx-vagnar i Hornsberg mot 36xx-vagnar (från Täby). Vad jag har sett är 6021-6023 i alla fall flyttade till Täby och Åkersberga.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Mikael T Nilsson

Citat från: Alex Ljusteröbon skrivet 13 augusti 2010, 21:39:25 PM
Fina bilder ;)

Tack!  :)

Citat från: Martin S skrivet 13 augusti 2010, 22:46:20 PM
6658 gick på Ösmotur på linje 811 igår.

Tack för uppgiften. Då finns minst tre vagnar ur ledbuss-serien 6651-6659 i Ösmo. Dessa var ursprungligen s k "trängselvagnar", levererade 2005 till Lidingö (6651-53) och Handen (6654-59).
Vänliga hälsningar,

Mikael

Mikael T Nilsson

Citat från: Andy91 skrivet 13 augusti 2010, 20:24:06 PM

Ja, det brukar vara riktigt tätt mellan turerna på dessa linjer på Sveavägen under högtrafik. Precis som du nämner är förekommer även B9S och kortare MAN-bussar (A78) på 561:an idag, men för inte så länge sedan (2008) kunde man även se "normalgolvsbussar" på linjen, se bild på 1870. Normalgolvsbussarna flyttades senare vidare till Björknäs (och Tyresö?).
Vänliga hälsningar,

Mikael