Huvudmeny

Swebus 5014...

Startat av Bussmicke, 11 augusti 2010, 00:09:50 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

...i Karlskrona på den tiden då Blekinge hade en snygg och tilltalande färgsättning. Nu vette fasen..

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Cyklisten

Visste inte att de hade B10LA. Men inga ledbussar finns där nu, eller?

MGA

Den var trevligt men jag körde den till Hölö skroten den 19/7 så nu den borta.
Den gick väligt bra men men.

Cyklisten

Varför blev den skrotad då? Inte så värst gammal och inga CNG-problem heller?

Jo

Citat från: Cyklisten skrivet 11 augusti 2010, 02:17:28 AM
Varför blev den skrotad då? Inte så värst gammal och inga CNG-problem heller?

Var väl bara en B7:a och komforten var ju inte heller den bästa. Möjligt att den skrotades trots att den gick bra men jag skulle nog vilja sammanfatta hela modellen som "slö och bullrig".

Cyklisten

Oj, missade att det var en B7, fast det syns så bra på bakdelen  ;D Har bara åkt med en sådan en gång i Helsingborg, minns inte den som extra slö men det känns säkert annorlunda för föraren. I alla fall konstigt att den inte gick att säljas.
Undrar om Malmös Säffle kommer gå till skroten med när Nobina får sina nya fordon.

KultLg

Eller till Tallin eller andra öststater där övriga gasbussar hamnar.

Ersa

Titta noga på den bilden, för en bevarad B7LA/B10LA i museitrafik kommer ni nog aldrig att få se. Herr Forslund lär nog stänga för vägbommen till Älgviken om någon skulle försöka få in en B7LA för att skänka den till SvOF. Inget stopp i Älgviken. Fortsätt direkt till Hölö utan att passera gå! 8)

De hade vissa roliga egenheter måste jag erkänna, som bra låda och stark motor. Men den främsta minnesbilderna jag har från denna modell är när ett antal slitna exemplar gjorde sin (näst?) sista insats som vikariebussar i Umeå. De vek sig i uppförsbackar, teknik som ABS och ASR fungerade sällan, och ibland släppte dörrbromsen från alla axlar utom framaxeln vilket ledde till att den vek sig på en rak plan väg när man startade från en hållplats. Jag fick iaf en ny vinterjacka efter att min första blivit indränkt i glykol som rann ut från ett skåp med ett värmeelement bakom förarstolen. Jag fick ringa och berätta detta för TL via den egna mobilen, då även komradions högtalare var indränkt i glykol... ::)

När en OmniCity-led känns som en mycket bättre buss, då har B7LA lyckats skapa en ny bottennivå för loggolvade ledvagnar.

Leo

Citat från: Ersa skrivet 11 augusti 2010, 22:28:05 PM

När en OmniCity-led känns som en mycket bättre buss, då har B7LA lyckats skapa en ny bottennivå för loggolvade ledvagnar.

Värre busstyp att åka i har knappast funnits i SL-land. Så jag håller med dig.

yngrot

Väldigt underligt att de skulle köra med ledvagn i Karlskrona minns att dessa var avställda när vi gjorde ett studiebesök därnere för att kolla på låga Vega och Säffle när Borås Lokaltrafik skulle köpa såna till landsbyggdstrafiken vi börja köra 2001 .. Visst fanns där 2 led ???  Folket på Swebus som vi prata med kunde inte heller fatta vitsen med ledvagn..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Jan

Citat från: yngrot skrivet 15 augusti 2010, 18:26:01 PM
Väldigt underligt att de skulle köra med ledvagn i Karlskrona minns att dessa var avställda när vi gjorde ett studiebesök därnere för att kolla på låga Vega och Säffle när Borås Lokaltrafik skulle köpa såna till landsbyggdstrafiken vi börja köra 2001 .. Visst fanns där 2 led ???  Folket på Swebus som vi prata med kunde inte heller fatta vitsen med ledvagn..

5012-5014 rullade bara under topparna. Det fanns inget behov av dom där. Karlskrona hade också 2 B10M ledvagnar i 29XX-serien. Dessa kördes mest på linje 154 till Hasslö.
I branschen i 40 år