Razzia mot turistbussar i Stockholm

Startat av Fredde, 11 september 2007, 12:56:00 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

Johan Hansson

Äntligen händer det något.
När svenska bussar är för gamla för att få köra i miljözonerna säljs en del till östländerna.
Det går ett tag och sen är bussen tillbaka i Stockholm, dock med andra  regplåtar och de spyr ut avgaser över det vanliga.
Skrämande tycker jag, snacka om luckor i lagtexterna.   
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Bussmicke

Hörde talas om en ryss som inte fick flyttas från platsen utan Tungbärjare...
Tror det var en Jonckheere.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Frippe Fribas

Det var en gammal Bova vid stadshuset som var föremål för polisens och tungbärgarens uppmärksamhet när jag passerade stadshuset.
Instämmer att det är på tiden att Polisen gör något åt de gamla vraken som rullar runt i stan.
Dock tycker jag 3000kr är lite med tanke på vad de förmodligen drar in på en resa...
//Fredrik

Niclas Rosenius

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 11 september 2007, 18:15:17 PM
Det var en gammal Bova vid stadshuset som var föremål för polisens och tungbärgarens uppmärksamhet när jag passerade stadshuset.
Instämmer att det är på tiden att Polisen gör något åt de gamla vraken som rullar runt i stan.
Dock tycker jag 3000kr är lite med tanke på vad de förmodligen drar in på en resa...
//Fredrik

Det kan jag hålla med om.
    Man ser när dom är här i Uppsala också vilka "häckar" dom kommer med. Och hur dom svart ryker.
    Men dom har även en hel del fräscha bussar också.

//Niclas

Niklas Bygdestam

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 11 september 2007, 18:52:47 PM
    Det kan jag hålla med om.
    Man ser när dom är här i Uppsala också vilka "häckar" dom kommer med. Och hur dom svart ryker.
    Men dom har även en hel del fräscha bussar också.

//Niclas

Speciellt runt domkyrkan brukar man kunna känna stanken av diesel från ryska bussar
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Knut

men 3000 kr er nesten hele årslønna til han som kjører da
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

Bengt Jönsson

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 11 september 2007, 19:35:39 PM
Speciellt runt domkyrkan brukar man kunna känna stanken av diesel från ryska bussar

Extra stora tankar fyllda till brädden med extra billig tjockolja, f-låt diesel miljöklass 47..   ;D
Påminner om det grekiska kryssningsfartyg som körde på sådan tjock tjära att de var tvungna att hålla för hög fart för att inte motorerna skulle becka igen..  ::)

/Bengt

Ersa

Citat från: Johan H skrivet 11 september 2007, 13:21:12 PM
Äntligen händer det något.
När svenska bussar är för gamla för att få köra i miljözonerna säljs en del till östländerna.
Det går ett tag och sen är bussen tillbaka i Stockholm, dock med andra  regplåtar och de spyr ut avgaser över det vanliga.
Skrämande tycker jag, snacka om luckor i lagtexterna.   

Ja, detta skall firas! Hade jag inte haft jour imorgon bitti hade jag korkat ur någon Portugisisk flaska i hyllan!   ;D
Dock tycker även jag att 3000 kr var i "Glocalnetnivå". Jag hade för mig att det skulle gå på uppåt 5000-7000 kr om man brakade in med en 80-talsvagn på "plattan". Våga höja böterna till en mera "norsk" nivå!

robbes

en chaufför på poståkeriet fick böter med 3000 kr för två små saker:

1 hans namn var otydligt
2 avrese orten saknades

så frågan är vart är relevensen med att köra med otillåtet fordon skall de ge samma böter som dålig handstil

Ersa

Postiljonens böter borde ha varit klart lägre och de östeuropeiska turistbussförarnas böter kunde gott vara högre. 3000 kr är ju det lätt att lägga undan som en buffert för framtida Stockholmskörningar, om man nu har oturen att åka fast igen. Frågan är om böterna blir högre för samma företag vid upprepade tillfällen?

robbes

3000 är vist mini böterna vad jag förstått av olika ariklar på trailer etc

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.