Bussar kan stoppas i Jönköping

Startat av Tobias, 02 augusti 2010, 22:19:03 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

kimpan

Citat från: Jo skrivet 06 augusti 2010, 20:46:27 PM

Sedan tror jag inte att det är EU-krav som ställt till det för vilken busstyp man ska använda. Jag tycker överallt annars i Europa ser man fortfarande nya höggolvade bussar i Linjetrafik så där kan du nog leta innanför landets gränser för att hitta syndabockarna.

Nej det är huvudmannen som bestämmer vilken typ buss som ska gå på vilken linje. Har huvudmannen spexialkrav med typ gas etc så får de stå för mellanskillnaden om jag inte är fel informerad.....

Vad gäller guppen så är det väl rätt allmänt känt att arbetsmiljöverket inte godkänner guppöverhuvudtaget.. Det gäller bara att skyddsombuden på de olika bolagen skriver en §6,6a och driver ärendet hela vägen.....

Bussnissen

Citat från: Ersa skrivet 06 augusti 2010, 08:37:42 AM
Det riktigt roliga inträffar när samma instans är väghållare och beställare av tätortsbusstrafik, t.ex. en kommun. Inte ens då inträffar någon form av självkritik. Dessutom går vi ju mot mer enhetliga busskrav, dvs att kommuner och trafikhuvudmän snart inte kan komma med egna specialkrav, utan måste välja bland de EU-krav som finns i en lista. Då får efter det nog vackert ta och anpassa vägarna så att man kan köra buss där. Vägbulor och kullersten på bussgator är ju bara pinsamt! Tänk er om man byggde in små "hopp" för spårvagnen också. Det vore ju på samma dumhetsnivå. ::)

Höjden av dumhet upplevde jag i Umeå där stridsvagnshindren på Östra Kyrkogatan på Sandbacka ledde till att facket faktiskt föreslog att linje 5 skulle ledas om via Sandbackavägen och Hyggesvägen för att slippa de kraftiga bulorna, och fick då till svar från kommunen: "Flyttar ni busslinjen så blir det vägbulor även på den vägen". Att man inte helt sonika ställde in alla avgångar på linje 5 i den riktningen, eller via E4:an körde runt hela den stadsdelen tills kommunen förstod allvaret var väldigt tråkigt att ingen kunde genomföra. Ibland undrar man om politikerna verkligen vill hålla resenärernas förakt mot dem på en lagom hög nivå.
Dessvärre sitter huvudskyddsombudet på TX numera och verkar  som vanligt inte ha något intresse av att ingripa
överhuvudtaget. Det är bekvämt och gott att sitta på kontoret, så varför riskera  något?
Nu var det tal om att hon ska avsättas. Om det har skett det vet jag inte.

Bussnissen

Citat från: RoggaBoy skrivet 06 augusti 2010, 13:19:40 PM
Nu ska dessa bulor efter ÖK ha byggts om igen i sommar eftersom det var ett arbetsmiljöproblem enligt Kommunen. Tur då att man inte har träbänkar a la Gävle i bussarna.
Jag har ännu inte sett några ombyggnationer av guppen på ÖK, sommar börjar gå mot sitt slut.
Men det är klart, med den hastighet vägar byggs om så kan det ta sin tid.
Titta bara på Gösta Skoglunds väg. Där är det snart "ett års jubileum" sedan den revs upp . Det är  fortfarande
en kostig utan färdigställande i sikte. Vägen är bara några hundra meter lång så det är bedrövligt.

RoggaBoy

Citat från: Bussnissen skrivet 06 augusti 2010, 21:45:06 PM
Jag har ännu inte sett några ombyggnationer av guppen på ÖK, sommar börjar gå mot sitt slut.
Men det är klart, med den hastighet vägar byggs om så kan det ta sin tid.
Titta bara på Gösta Skoglunds väg. Där är det snart "ett års jubileum" sedan den revs upp . Det är  fortfarande
en kostig utan färdigställande i sikte. Vägen är bara några hundra meter lång så det är bedrövligt.

Bor själv på fel sida av stan, men de var ju vad sega kommunen sa att dom skulle göra. Dom skulle väl sänka guppen bara.

Bussnissen

Förhoppningsvis bara fylla ut lite. Annars lär det bli ett långdraget jobb som vanligt.
Det är lite" händerna i fickorna mentalitet" bland de som bygger i Umeå

RoggaBoy

Även om du fyller ut så blir ju inte guppen så höga.  :)

kimpan

Citat från: Bussnissen skrivet 06 augusti 2010, 21:39:28 PM
Dessvärre sitter huvudskyddsombudet på TX numera och verkar  som vanligt inte ha något intresse av att ingripa
överhuvudtaget. Det är bekvämt och gott att sitta på kontoret, så varför riskera  något?
Nu var det tal om att hon ska avsättas. Om det har skett det vet jag inte.

Medlemmarna i facker väljer vilka man vill ha som sina skyddsombud.... Ett huvudskyddsombud har inga större befogenheter än ett vanligt skyddsombud. HSO har bara ett samordnande ansvar på företget... ALLA skyddsombud på företgatet har lika stort ansvar att ingripa enl arbetsmiljölagen om man ser fel och brister.....