Sven Carlsson Gnosjö, ryskreggad

Startat av Susanne, 02 augusti 2010, 20:07:45 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Susanne

Sedd i Borgå, Finland. Varför sttipas de inte om?

yngrot

Underligt trodde iaf Sven Carlsson tog bort sitt från bussen
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Carl Eric

Har du fler bilder ifrån Borgå? Stadsbilder eller nåt? För det är en väldigt fin stad!!
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Ersa

Citat från: Susanne skrivet 02 augusti 2010, 20:07:45 PM

Ryssarna bryr sig inte alls om att "strajpa" om sina bussar. Ser man inte till som säljare att själv avlägsna sin egen firmatext innan export österut kommer ingen annan att göra det heller.
Detta ser inte alls bra ut när bussen återvänder på en beställningstur till Sverige med ryska skyltar och därmed kanske felparkeras lite varstans. Då är det i 99% av fallen som arga människor ringer till den f.d. ägaren vars firmanamn och telefonnummer finns kvar på bussen. Att titta på nummerskyltarna och RUS-dekalen bak är det få som gör.

Blue

Vi sålde en setra 417 till en firma i moskva, dom ville hämta den två dagar senare och vi nämnde att det skulle bli knappt om tiden att plocka av dekalerna och texten.

Köparens replik var, -Tar ni bort dekoren så köper vi inte bussen!

Vi tog bort firmanamnet och kontakt-info men lät resten sitta och har inte sett den sedan dess så den stannar nog i Moskva verkar det som.
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

Fredde

Såg en annan rysk-reggad buss i Stockholm under söndagen. En gammal Setra med den fd svenska ägarens namn, knappast godkänd i miljözonen :-X

Ersa

Citat från: Fredde_J skrivet 02 augusti 2010, 22:37:15 PM
Såg en annan rysk-reggad buss i Stockholm under söndagen. En gammal Setra med den fd svenska ägarens namn, knappast godkänd i miljözonen :-X

Nu drabbas ju inte den förre ägaren om polisen stoppar denna buss, då polisen ju kan läsa regskyltar. Men det ser ju inte alls bra ut när bussen med det obsoleta firmanamnet efteråt bärgas ut ur stan. :(

Susanne

Citat från: calken skrivet 02 augusti 2010, 21:56:55 PM
Har du fler bilder ifrån Borgå? Stadsbilder eller nåt? För det är en väldigt fin stad!!

Om du tittar på mina länkar som jag har så finns bl a bilder från Borgå från 2009. Tog någon enstaka bild i år men har ännu inte lagt ut några. http://picasaweb.google.com/bildresan

Ove Bojarp

Citat från: Susanne skrivet 02 augusti 2010, 20:07:45 PM

Kan det vara deras gamla CDW 697 med nr ID: 60 hos den fd svenska ägaren?
  Den hade då reg.nr: K 918 TK 98 RUS?
  Har den bytt regnr en gång till i öster? Den hade isåfall chnr: 1827402 och karossnr: 9055.

Ersa

Citat från: Ove Bojarp skrivet 03 augusti 2010, 19:04:44 PM
Har den bytt regnr en gång till i öster? Den hade isåfall chnr: 1827402 och karossnr: 9055.

Gissning: Det kan ju kanske vara så att alla bussar som fick sina vita skyltar utbytta mot gula, även fick nya ryska regnr i samma veva?

Niklas Bygdestam

Jag håller med om att det kan vara lite konstigt att man inte tar bort den gamla ägarens namn och dekaler från bussen. Hade jag köpt en begagnad buss från ett annat land och den hade haft kvar förra ägarens namn hade jag sett till att åtminstone den förra ägarens namn försvunnit från bussen i alla fall. Men det märkliga är att de österut i vissa fall snarare verkar avsiktligt behålla dekalerna med förra ägaren och till och med i vissa fall med någon viss stolthet av någon anledning. Vissa verkar till och med ha som någon kul grej att behålla så mycket som möjligt från tiden i Sverige

Hade jag sålt en buss som jag vet kommer gå vidare till ett annat land hade jag sett till att dekalerna försvunnit innan jag hade släppt bussen

Bussar då som återvänder till Sverige med dekalerna kvar är givetvis mindre lyckat. Det är självklart inte olagligt för den ryske ägaren att köra med dessa i Sverige. Skulle polisen blandas in skulle inget hända den gamla ägaren då de ser att bussen är registrerad i Ryssland och har en annan ägare. Om en bärgare måste ta hand om bussen är det inte heller några problem då bärgaren vet vem som äger bussen trots dekalerna

Vad som är värre är att bussarna ger dålig reklam för den förre ägaren. Bryter man mot reglerna tror folk i Sverige att det är förare hos den förre ägaren som bryter mot reglerna. Ser bussen risig ut tänker folk knappast på att den har ryska regskyltar utan ser bara vad som står på bussen

Så det som är märkligt är inte att ryssarna låter dekalerna sitta kvar utan att den förre ägaren inte tar bort dessa innan bussen säljs. Det är säkert bekvämt att låta dessa sitta kvar, men mindre lyckat
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

ch

Säljarna är kanske glada om nån köper skrothögarna de har ståendes osålda? ;-)

Knut

Citat från: Ove Bojarp skrivet 03 augusti 2010, 19:04:44 PM

Om den neste äger bor et annet sted enn den forrige så blir det nye skylter. Varje region har sine nummer. Dom 2 sista føre RUS viser vart i Russland fordonet er reggat

ch

Tänk om alla bussbolag i Sverige hade kört med gamla ryska avdankade ej avstrippade bussar. Då hade bussmicke & co fått ståfräs för de hade haft unika bussar på varenda linje på varenda omlopp ;-)

Ulf Rådeström

Citat från: Ersa skrivet 02 augusti 2010, 22:03:19 PM
Ryssarna bryr sig inte alls om att "strajpa" om sina bussar. Ser man inte till som säljare att själv avlägsna sin egen firmatext innan export österut kommer ingen annan att göra det heller.
Detta ser inte alls bra ut när bussen återvänder på en beställningstur till Sverige med ryska skyltar och därmed kanske felparkeras lite varstans. Då är det i 99% av fallen som arga människor ringer till den f.d. ägaren vars firmanamn och telefonnummer finns kvar på bussen. Att titta på nummerskyltarna och RUS-dekalen bak är det få som gör.

Brukar du se felparkerade turistbussar lite varstans? Knappast va?
Dessutom brukar nog inte arga människor ringa så ofta till företagen om felparkerade fordon - märklig inställning du har till förfarandet tycker jag - bara för att det är en ryss så behöver det inte felparkeras hej vilt för det.

Se det såhär då - gratisreklam för Sven Carlsson i det här fallet - vad sägs om det istället för allt evighetsgnäll om detta i tråd efter tråd  :)

Angående att dom finns i miljözonerna är det "bara" företag och (särskilt) bussmuppar tillsammans med polisen etc som har koll på detta - inte gemene man.
Och att bussföretag inte klarar av o kolla att det är en ryss tror jag inte heller är särskilt vanligt  :)

Dessutom borde väl vi bussmuppar vara dom som gnäller minst o inte som nu tvärtom - för vi ser ju var bussen kommer ifrån och kan samla uppgifter ju  :D