Mina bilder från O-Ringen i Östansjö, del 4

Startat av Staffan Sävenfjord, 31 juli 2010, 11:12:32 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

I dag är det kolonnerna 7 och 8 som får bli föremål för visning. Här är det Nobina och Weidermans som är i farten.


















yngrot

Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 01 augusti 2010, 09:41:07 AM
Hur tolkar man de gula skyltar i vindrutan??

Det skrev jag i del 1 men tar det gärna en gång till. Den till vänster (som vi ser den på bilden) talar om hur många sittplatser det finns i bussen. Detta till ledning för funktionärerna så att de skall kunna räkna in exakt antal i fållorna. De började med 50 och om de sedan såg på bussen att den tog t ex 53 kallade de inte tre till. Ståplatser tilläts inte i bussarna. Den till höger är konvojens nummer och bussens ordning i denna. 7:3 är t ex den tredje bussen i konvoj 7.

Naturligtvis gick inte alla bussar fullsatta men de flesta gjorde det. Tillströmningen av resenärer var förvånansvärt jämn.


yngrot

Ok då vet jag men måste ha missat detta i del 1 ... Jag körde O-ringen i Borås på 1980 talet när det begav sig... många som åkte var det och på den tiden körde vi med 12m bussar..  Fick lite rökutveckling i en buss uppe vid I 15 ..  inte så bra 
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 01 augusti 2010, 18:09:44 PM
Ok då vet jag men måste ha missat detta i del 1 ... Jag körde O-ringen i Borås på 1980 talet när det begav sig... många som åkte var det och på den tiden körde vi med 12m bussar..  Fick lite rökutveckling i en buss uppe vid I 15 ..  inte så bra 

Det var juli 1986 som O-ringen var i Borås senast. Nästa gång blir 2015. Det lär också ha varit 1986 som systemet med busstransporter från centralorten (alltså där de flesta tävlande bor) och tävlingsplatserna började tillämpas i organiserad form. Jag hade en del kontakter med Berndt Karlsson, trafikchef på Borås Lokaltrafik, i samband med detta och blev imponerad hur väl allt var uträknat. Då gick bussarna i tio kolonner med sex i varje. En av kolonnerna var reservkolonn.

Första och sista bussen i varje kolonn var från Borås Lokaltrafik. Övriga bussar kunde vara inhyrda från SJ Buss och Alfredssons Busstrafik. Dessutom lånades bussar in från Halmstad och Jönköping men vad jag förstår kördes dessa av BL:s förare. Eftersom det inte fanns mobiltelefoner på den tiden var det extra viktigt att kolonnerna hölls ihop så att en BL-buss med kommunikationsradio gick först och sist i varje.

Förutom bussar till och från tävlingarna körde BL också Orientexpressen, en busslinje som gick mellan centralorten och djurparken via centrum. Denna gick även kvällar.



Björn Lövdahl

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 01 augusti 2010, 10:09:44 AM
Det skrev jag i del 1 men tar det gärna en gång till. Den till vänster (som vi ser den på bilden) talar om hur många sittplatser det finns i bussen. Detta till ledning för funktionärerna så att de skall kunna räkna in exakt antal i fållorna. De började med 50 och om de sedan såg på bussen att den tog t ex 53 kallade de inte tre till. Ståplatser tilläts inte i bussarna. Den till höger är konvojens nummer och bussens ordning i denna. 7:3 är t ex den tredje bussen i konvoj 7.

Naturligtvis gick inte alla bussar fullsatta men de flesta gjorde det. Tillströmningen av resenärer var förvånansvärt jämn.



Visst var det mest fullsatta bussar men väldigt lite köer jämfört med tidigare år...
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

yngrot

[quote author=Staffan Sävenfjord link=topic=37664.msg275153#msg275153
Första och sista bussen i varje kolonn var från Borås Lokaltrafik. Övriga bussar kunde vara inhyrda från SJ Buss och Alfredssons Busstrafik. Dessutom lånades bussar in från Halmstad och Jönköping men vad jag förstår kördes dessa av BL:s förare. Eftersom det inte fanns mobiltelefoner på den tiden var det extra viktigt att kolonnerna hölls ihop så att en BL-buss med kommunikationsradio gick först och sist i varje.

Förutom bussar till och från tävlingarna körde BL också Orientexpressen, en busslinje som gick mellan centralorten och djurparken via centrum. Denna gick även kvällar.

Ja detta var ju ett stort uppdrag Orientexpressen körde jag oxå en del 

Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

bjorkaan

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 01 augusti 2010, 18:59:07 PM
Det var juli 1986 som O-ringen var i Borås senast. Nästa gång blir 2015. Det lär också ha varit 1986 som systemet med busstransporter från centralorten (alltså där de flesta tävlande bor) och tävlingsplatserna började tillämpas i organiserad form. Jag hade en del kontakter med Berndt Karlsson, trafikchef på Borås Lokaltrafik, i samband med detta och blev imponerad hur väl allt var uträknat. Då gick bussarna i tio kolonner med sex i varje. En av kolonnerna var reservkolonn.

Första och sista bussen i varje kolonn var från Borås Lokaltrafik. Övriga bussar kunde vara inhyrda från SJ Buss och Alfredssons Busstrafik. Dessutom lånades bussar in från Halmstad och Jönköping men vad jag förstår kördes dessa av BL:s förare. Eftersom det inte fanns mobiltelefoner på den tiden var det extra viktigt att kolonnerna hölls ihop så att en BL-buss med kommunikationsradio gick först och sist i varje.

Förutom bussar till och från tävlingarna körde BL också Orientexpressen, en busslinje som gick mellan centralorten och djurparken via centrum. Denna gick även kvällar.


2015 får Borås O-Ringen igen efter att Kristanstad får 50 års jubileét med arrangemanget(det startade där). Innan är det Mohed, Halmstad och Boden.

Anders C

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 01 augusti 2010, 18:59:07 PM
Det var juli 1986 som O-ringen var i Borås senast. Nästa gång blir 2015. Det lär också ha varit 1986 som systemet med busstransporter från centralorten (alltså där de flesta tävlande bor) och tävlingsplatserna började tillämpas i organiserad form. Jag hade en del kontakter med Berndt Karlsson, trafikchef på Borås Lokaltrafik, i samband med detta och blev imponerad hur väl allt var uträknat. Då gick bussarna i tio kolonner med sex i varje. En av kolonnerna var reservkolonn.


1983 i Anderstorp var det bussning för första gången. 1982 i Luleå åkte alla bil ut till etapperna och många lär ha missat sin starttid på grund av bilköerna. Själv har jag sprungit alla år sedan 1988 och de flesta åren har det varit bussning. 1999 i Borlänge åkte man pendeltåg (X10+X1+X1+X1+X10) och några år har det varit gångavstånd.


Här stod vi i ösregn och väntade i 45 minuter efter fjärde etappen. Det hade varit ganska bra väder innan men när regnet kom ville alla åka hem samtidigt. Till råga på allt höll marken i backen framför på att spolas bort så mer grus fick läggas på och påstigningsplatserna flyttas. Men sedan kom jag i alla fall iväg i XJX756. Bussen som rullar in i bilden är Nobina 7084.

Björn Lövdahl

Citat från: Anders C skrivet 04 augusti 2010, 21:19:43 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 01 augusti 2010, 18:59:07 PM
Det var juli 1986 som O-ringen var i Borås senast. Nästa gång blir 2015. Det lär också ha varit 1986 som systemet med busstransporter från centralorten (alltså där de flesta tävlande bor) och tävlingsplatserna började tillämpas i organiserad form. Jag hade en del kontakter med Berndt Karlsson, trafikchef på Borås Lokaltrafik, i samband med detta och blev imponerad hur väl allt var uträknat. Då gick bussarna i tio kolonner med sex i varje. En av kolonnerna var reservkolonn.


1983 i Anderstorp var det bussning för första gången. 1982 i Luleå åkte alla bil ut till etapperna och många lär ha missat sin starttid på grund av bilköerna. Själv har jag sprungit alla år sedan 1988 och de flesta åren har det varit bussning. 1999 i Borlänge åkte man pendeltåg (X10+X1+X1+X1+X10) och några år har det varit gångavstånd.


Här stod vi i ösregn och väntade i 45 minuter efter fjärde etappen. Det hade varit ganska bra väder innan men när regnet kom ville alla åka hem samtidigt. Till råga på allt höll marken i backen framför på att spolas bort så mer grus fick läggas på och påstigningsplatserna flyttas. Men sedan kom jag i alla fall iväg i XJX756. Bussen som rullar in i bilden är Nobina 7084.

Här hade jag sån tur att hela tiden jag var på TC så var det uppehåll, när jag satte mig i bussen på vägen hem så började det regna.
Jag stod aldrig mer än 5 minuter i kö till bussarna.
Har sprungit O-Ringen 2004-2008, 2010
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se