H20 på SS linje 63

Startat av Björn Forslund, 21 juli 2010, 19:14:48 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Björn Forslund

Hej

Några stockholmskännare som kan upplysa om hur vanligt det var med H20 (Volvo B655/Hägglund) på linje 63 Slussen- Gröndal?
Linjen trafikerades väl mest med H19 (Scana-Vabis C50 Metropol)  till 1964, då den lades ner (blev 133) när tunnelbanan sydvästra gren öppnade.
Jag jobbar nu med Bussalmanackan 2011, och där kommer det en bild på en H20 skyltad linje 63, vid Slussen.

/Björn

AGR

Citat från: Björn Forslund skrivet 21 juli 2010, 19:14:48 PM
Hej

Några stockholmskännare som kan upplysa om hur vanligt det var med H20 (Volvo B655/Hägglund) på linje 63 Slussen- Gröndal?
Linjen trafikerades väl mest med H19 (Scana-Vabis C50 Metropol)  till 1964, då den lades ner (blev 133) när tunnelbanan sydvästra gren öppnade.
Jag jobbar nu med Bussalmanackan 2011, och där kommer det en bild på en H20 skyltad linje 63, vid Slussen.

/Björn

Mycket sällsynt med H20 på Linje 63.
Mvh AGR

Gunnar D

Kunde förekomma på extravagnar kopplade till extravagnar på andra linjer. Har några bilder på linje 63(E) med H20 från 1963-64.

Mvh Gunnar

Björn Forslund

H20 var väl mest annars tursatta på 31, 73 och 59 ? En anledning ska vara att de bullrade väldeliga även på tomgång, vilket spelade mindre roll i hamnar och industriområden.
En uppgift jag fått är att SS var så missnöjda med bussarna att de stod avställda en period, men togs till nåder igen åren innan Dagen H. När skulle de ha stått avställda, och hur länge var det?

/Björn

Mr H

I botaniserandet nyligen i Gunnars innehållsrika turlistarkiv för bl.a linje 63E framgår att det finns E-vagnar som gick till eller ifrån bl.a linje 73E före/efter tjänst som 63E. Kanske det handlar om dessa vagnar. Annars är det en generell fara i att man fotar det som är sällsynt så pass intensivt att man i efterhand kan få intrycket att det som finns på bilderna var väldigt vanligt! Jag vet inte hur vanligt det var med H20 på linje 63(E) men bör väl då kanske också ha förekommit någon gång på linje 64E som ju bl.a också körde från Söder?

Jag har också hört att H20 stog avställda periodvis och att en del vagnar inte ska ha kommit ut på många år medan andra stog kortare tid.

Vad det gäller buller på var det ena väldiga åbäken! Det förtjänar att upprepas det som vi sagt en gång förut att start från hpl Slussen söderut med H20 på linjerna 59 och 73 vilka BÅDA hade hållplats i Götgatsbacken omedelbart efter det att man svängt in från Södermalmstorg var en verklig ljudsensation! Förväntningarna steg när sällsynta två H20 samtidigt svängde upp på Götgatan på linjerna 59 och 73 för att stanna på hållplatsen!

Mr H

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 22 juli 2010, 14:42:36 PM
I botaniserandet nyligen i Gunnars innehållsrika turlistarkiv för bl.a linje 63E framgår att det finns E-vagnar som gick till eller ifrån bl.a linje 73E före/efter tjänst som 63E. Kanske det handlar om dessa vagnar. Annars är det en generell fara i att man fotar det som är sällsynt så pass intensivt att man i efterhand kan få intrycket att det som finns på bilderna var väldigt vanligt! Jag vet inte hur vanligt det var med H20 på linje 63(E) men bör väl då kanske också ha förekommit någon gång på linje 64E som ju bl.a också körde från Söder?

Mr H

Kunde förekomma på linje 63(E) skrev jag. Är nu på resande fot så har ej tillgång till arkiv/bildmaterial.

H20 gick även (då och då) på linje 71 fram till ca 1960 och linje 53. Detta ur minnet.

Mvh Gunnar

Ingwar Åfeldt

Citat från: Gunnar D skrivet 22 juli 2010, 15:25:26 PM
Kunde förekomma på linje 63(E) skrev jag. Är nu på resande fot så har ej tillgång till arkiv/bildmaterial.

H20 gick även (då och då) på linje 71 fram till ca 1960 och linje 53. Detta ur minnet.

Mvh Gunnar

H20 gick mycket på linje 71 i slutet av 50-talet. Som yngling i övre tonåren uppskattade jag mycket ljudet när en H20 startade efter ett hållplatsstopp.

M v h
Ingwar

Gunnar D

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 22 juli 2010, 16:04:50 PM
H20 gick mycket på linje 71 i slutet av 50-talet. Som yngling i övre tonåren uppskattade jag mycket ljudet när en H20 startade efter ett hållplatsstopp.

M v h
Ingwar

Ljudet var kanske OK men jag minns en gång ca 1959 när jag hade sparat till en lokalbiljett för att åka linje 71 från Telefonplan till Hökarängen ToR. Jag hade förväntat mig en Capitol och att få sitta upphöjd längst bak och titta ut genom det (ganska) lilla sidofönstret ovanpå en mullrande/vinande scaniasexa. Istället blev det en resa med H20 på låg golvhöjd och vid ett sidofönster i vanlig storlek. Bussen kändes kal och ogästvänlig därtill.

Mvh Gunnar

Mr H

Den enda roliga plats att åka H20 på i sin ungdom var väl konduktörsplatsen (som ju dessa hade kvar till "the bitter end!)

Mr H

AGR

Servon på H20 var inte av bästa konstruktion. För att ta kurvan in på Götgatan så måste man gasa på annars funkade inte servon. Dörrbromsen hade något konstigt system som drog ner bromspedalen en bit när man öppnade dörren. Tyvärr så gjorde H20 att jag inte gillade Volvobussar, H50 lyckades inte med att ta bort min motvilja mot Volvobussar.
Mvh AGR

Björn Forslund

Citat från: AGR skrivet 23 juli 2010, 08:25:58 AM
Servon på H20 var inte av bästa konstruktion. För att ta kurvan in på Götgatan så måste man gasa på annars funkade inte servon. Dörrbromsen hade något konstigt system som drog ner bromspedalen en bit när man öppnade dörren. Tyvärr så gjorde H20 att jag inte gillade Volvobussar, H50 lyckades inte med att ta bort min motvilja mot Volvobussar.
Mvh AGR

Ja, även på högre nivå inom SS/SL var ju motviljan mot Volvo stor. Säkert mycket pga H20. SL köpte ju inga nya Volvo förrän på 70-talet, då B58:an visat vad den gick för.

Mr H

Och trots allt detta så levde två stycken H20 kvar en tid efter dagen H som bokbussar. En var chockrosa och den andra ärtgrön. Kanske var det så att det kantiga utförandet gjorde att de bättre passade att sätta upp bokhyllor och stapla böcker i än exempelvis bakpartiet i en H21!?! Något annat skäl kan jag inte komma på. En otrolig upplevelse att hamna bakom den ärtgröna exempelvis på väg uppför Nybohovsbacken (den gröna verkade användas söder om stan och den rosa på norra sidan?).

H20 hade väl också en märklig fotocellkonstruktion av utgångsdörrarna med separata fotocellstyrningar?

Mr H

BengaB40

Som resenär på 73:ans linje på 50- och 60-talet och som Volvofreak minns jag H20-bussarna som en frisk fläkt bland alla trista Scania-Metropoler och Capitoler. Visst bullrade 657:orna, men vilket härligt muller från D96-motorerna! Skramlade gjorde ju också Hägglunds-karosserna, men tjusiga var de och före sin tid exteriörmässigt i alla fall! Skulle en Volvo-Capitol rulla i dagens Stockholm tror jag inte många skulle höja ögonbrynen och fatta att den hade 55 år på nacken! Hälsningar BengaB40

Gunnar D

Citat från: BengaB40 skrivet 23 juli 2010, 15:56:48 PM
Som resenär på 73:ans linje på 50- och 60-talet och som Volvofreak minns jag H20-bussarna som en frisk fläkt bland alla trista Scania-Metropoler och Capitoler. Visst bullrade 657:orna, men vilket härligt muller från D96-motorerna! Skramlade gjorde ju också Hägglunds-karosserna, men tjusiga var de och före sin tid exteriörmässigt i alla fall! Skulle en Volvo-Capitol rulla i dagens Stockholm tror jag inte många skulle höja ögonbrynen och fatta att den hade 55 år på nacken! Hälsningar BengaB40

SS H20 Volvo var en busstyp som väcker känslor!
Bra med åsikter som bryter mot varandra!

Mvh Gunnar

Gunnar D

H20 75214 på linje 63 tur 82 har just passerat Liljeholmsbron på väg mot Ekensberg den 18 sep 1963.

Mina noteringar i övrigt ang H20 på linje 63/63E:
20 feb 64: 75213, 75217
6 mars 64: 75218
9 mars 64: 75220

Mvh Gunnar