En tjuvtitt på GUB:s korta Lion´s City

Startat av Niclas Rosenius, 18 juli 2010, 19:21:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niclas Rosenius



    Vi hade faktiskt en N407 på prov på den tiden när man skulle ta o besluta vad för fordon som skulle införskaffas till Servicelinjarna. Även en DAB servicebuss fanns på prov tillsammans med Ontario. Tyärr så beslutades att Ontaion var det bästa fordon för våran trafik.

    Kan också meddella att 3 stycken till korta MAN kommit hem till oss under dagen.
   
    //Niclas

Ersa

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 20 juli 2010, 00:29:07 AM
Kan också meddella att 3 stycken till korta MAN kommit hem till oss under dagen.

De stod dock lite dumt till mot staketet, så jag struntade i att bege mig in för att fota. Att be någon backa undan en av dem kändes lite för mycket jobb för en bild, så det överlåter jag åt dig Niclas. Kör fram en framför trafikledarhuset eller nåt, när tillfälle och tillstånd ges. :)

Niclas Rosenius

Citat från: Ersa skrivet 20 juli 2010, 00:48:22 AM
De stod dock lite dumt till mot staketet, så jag struntade i att bege mig in för att fota. Att be någon backa undan en av dem kändes lite för mycket jobb för en bild, så det överlåter jag åt dig Niclas. Kör fram en framför trafikledarhuset eller nåt, när tillfälle och tillstånd ges. :)

    Kan nog ordnas med en sådan fototagning  ;)

    //Niclas

Knut

Nu buss med matris skylt er vel litt gammeldags. Borde vare diod

Niclas Rosenius

Citat från: Knut skrivet 20 juli 2010, 09:12:25 AM
Nu buss med matris skylt er vel litt gammeldags. Borde vare diod

   Det är väl hur man vill ha en massa olika reservdelar liggandes till olika saker. Det kostar ju pengar det med.

    //Niclas

 

Walter

Citat från: Knut skrivet 20 juli 2010, 09:12:25 AM
Nu buss med matris skylt er vel litt gammeldags. Borde vare diod

Många bolag köper fortfarande matris-skyltar, dioderna är tydligen inte bättre.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Mats Karlsson

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 19 juli 2010, 19:19:44 PM
   Dessa är byggda alldeles riktigt byggda hos Göppel.

   //Niclas
Samarbetet mellan MAN och Göppel lär ha upphört, varför Göppel nu har presenterat egna låggolvsbussar kallade Go4City, för att kompensera MAN-bortfallet. Anledningen är att MAN vill bygga sina bussar själva, dvs det är en prisfråga. Den korta Lions's City M kommer hädanefter att byggas i Polen på en kapad A37 med tvillingmonterade bakhjul och bredden 2.50 m. Är de nya bussarna till Uppsala verkligen några av de allra sista Göppel-byggda City M, eller är de bland de första MAN-byggda? Jag har nämligen svårt att se de typiska Göppel-dragen på Dina bilder.

Ersa

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 20 juli 2010, 00:29:07 AM
Vi hade faktiskt en N407 på prov på den tiden när man skulle ta o besluta vad för fordon som skulle införskaffas till Servicelinjarna. Även en DAB servicebuss fanns på prov tillsammans med Ontario. Tyärr så beslutades att Ontaion var det bästa fordon för våran trafik.

Vilka låg bakom det utmärkta beslutet? Knappast bussförare och resenärer va? ;)

Janne Rickman

Citat från: Ersa skrivet 20 juli 2010, 22:42:29 PM
Vilka låg bakom det utmärkta beslutet? Knappast bussförare och resenärer va? ;)

Svaret är resenärerna, de hade en undersökning när det testade Borås vagnarna. En Neoplan och Orion, då föll Orion i resenärernas smak.

/Janne

Staffan Sävenfjord

Citat från: Janne Rickman skrivet 20 juli 2010, 22:58:12 PM
Svaret är resenärerna, de hade en undersökning när det testade Borås vagnarna. En Neoplan och Orion, då föll Orion i resenärernas smak.

/Janne

Det var samma sak i Borås. Förarna ville ha Neoplan men resenärerna ville ha Orion (som sedan kallades Ontario). Som resenär upplevde man inte Orion som något större missfoster. Motorn hördes inte mycket mer än i andra bussar. I Borås hade man annars på den tiden uteslutande mittmotorbussar.

Jacob

#25
Varför har dessa gamla modellen för MAN i fronten? jämför med bussen man skymtar i bakgrunden.

syftade på MAN-loggan i fronten.

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Niclas Rosenius

Citat från: Mats Karlsson skrivet 20 juli 2010, 18:50:01 PM
Samarbetet mellan MAN och Göppel lär ha upphört, varför Göppel nu har presenterat egna låggolvsbussar kallade Go4City, för att kompensera MAN-bortfallet. Anledningen är att MAN vill bygga sina bussar själva, dvs det är en prisfråga. Den korta Lions's City M kommer hädanefter att byggas i Polen på en kapad A37 med tvillingmonterade bakhjul och bredden 2.50 m. Är de nya bussarna till Uppsala verkligen några av de allra sista Göppel-byggda City M, eller är de bland de första MAN-byggda? Jag har nämligen svårt att se de typiska Göppel-dragen på Dina bilder.

       Det är Göppel som byggt dessa. Deras märke sitter på bussen på sidorna o i bak.

       //Niclas

Janne Rickman



GUB 802 vid Uppsala slottet idag.

/Janne

Niklas Bygdestam

Citat från: Janne Rickman skrivet 22 juli 2010, 19:04:46 PM


GUB 802 vid Uppsala slottet idag.

/Janne

Jag har tittat lite på dessa bussar när de står uppställda. När jag jämför dessa med de vanliga MAN-bussarna i Uppsala så tycker jag faktiskt att de här bussarna ser riktigt gulliga ut :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Klaverdörr

Hej!

Fin buss men dum dörrställning då en bakre dörr saknas och bussen ej har AC för passagarare, vill man ha ökat resande så är detta absolut inget att föredra!
Vem köper idag en bil utan AC? Finns det överhuvdtaget att köpa ens?