Nya stadsbussen i Värnamo

Startat av Staffan Sävenfjord, 13 juli 2010, 12:48:56 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Stadsbussen i Värnamo körs numera av Karlssonbuss i Vaggeryd. Tidigare var det Sven Carlsson Trafik AB i Gnosjö, som också en tid körde den tillsammans med Ivar Svensson i Ås. En helt ny buss har köpts in för ändamålet och det är något så ovanligt som en OmniCity. Det var tre år sedan en sådan sattes i linjetrafik senast och då i Luleå. Dessa två är för övrigt de enda OmniCity II förutom demobussar som rullar i Sverige.

Niklas Bygdestam

Man nöjer sig alltså med bara en enda stadsbuss? Det är ju på sitt sätt lite gulligt med sådan småskalighet :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Mikael T Nilsson

Trevligt! Omnilink II-bussar är ju inte så vanliga i Sverige. I Norge är de däremot vanligare.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 13 juli 2010, 13:58:54 PM
Trevligt! Omnilink II-bussar är ju inte så vanliga i Sverige. I Norge är de däremot vanligare.

Du menar OmniCity II.  ;)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 13 juli 2010, 13:01:28 PM
Man nöjer sig alltså med bara en enda stadsbuss? Det är ju på sitt sätt lite gulligt med sådan småskalighet :D

Ja, det finns en linje (50) och den klarar man att köra med en buss. Skulle det behövas förstärkning någon gång eller om bussen är på verkstad antar jag att man tillfälligt ersätter med en regionbuss, t ex Lahti Scala.

Ersa

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 13 juli 2010, 14:03:39 PM
Du menar OmniCity II.  ;)

Hur många OmniCity II finns det i Sverige? Denna samt några få hos LLT, eller ännu fler?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ersa skrivet 13 juli 2010, 14:14:44 PM
Hur många OmniCity II finns det i Sverige? Denna samt några få hos LLT, eller ännu fler?

Enligt SBH så är det bara en hos LLT i Luleå och denna i Värnamo. Därutöver två demobussar som dock aldrig sålts vidare.

(Känns det bekant så beror det kanske på att jag skrev det redan i ursprungsinlägget.  :))

Ersa

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 13 juli 2010, 14:16:37 PM
Enligt SBH så är det bara en hos LLT i Luleå och denna i Värnamo. Därutöver två demobussar som dock aldrig sålts vidare.
(Känns det bekant så beror det kanske på att jag skrev det redan i ursprungsinlägget.  :))

Jaså man förväntas läsa där uppe också! ;D

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ersa skrivet 13 juli 2010, 14:25:22 PM
Jaså man förväntas läsa där uppe också! ;D

Jo, jag förstår att du fastnade i läsningen av destinationsskylten. Att man kan få med så mycket information i en så liten skylt och dessutom linjenumret två gånger.  :)

Mikael T Nilsson

Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ersa

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 13 juli 2010, 14:30:44 PM
Jo, jag förstår att du fastnade i läsningen av destinationsskylten. Att man kan få med så mycket information i en så liten skylt och dessutom linjenumret två gånger.  :)

Frågan är om all denna text är ett föredöme eller bara otydligt?
Förra veckan försökte två förare i Norrköping få sina resenärer att kliva ombord på en buss skyltad "835 Uppsala via Stockholm". Det krävdes en hel del övertalning innan det gick, då resenärerna skulle till Arlanda och Nyköping. För då deras resmål inte stod på bussens skylt var det knappt att de vågade lita på förarna.
Sen finns det ju även resenärer som inte vill kliva på Ybussen skyltad "Umeå" eller "Östersund" då de ska till Sundsvall. Det står ju inte Sundsvall på bussen helt enkelt.

Hur man fysiskt ska få in varenda orts- eller hållplatsnamn på destinationsskylten är en bra fråga. ;)

jocke

Citat från: Ersa skrivet 14 juli 2010, 11:16:17 AM
Förra veckan försökte två förare i Norrköping få sina resenärer att kliva ombord på en buss skyltad "835 Uppsala via Stockholm". Det krävdes en hel del övertalning innan det gick, då resenärerna skulle till Arlanda och Nyköping. För då deras resmål inte stod på bussens skylt var det knappt att de vågade lita på förarna.
Sen finns det ju även resenärer som inte vill kliva på Ybussen skyltad "Umeå" eller "Östersund" då de ska till Sundsvall. Det står ju inte Sundsvall på bussen helt enkelt.

Hur man fysiskt ska få in varenda orts- eller hållplatsnamn på destinationsskylten är en bra fråga. ;)

Kallas skiftade skyltar :D :D
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Ersa

Citat från: jocke skrivet 14 juli 2010, 11:54:23 AM
Kallas skiftade skyltar :D :D

Du menar att skylten ändrar text regelbundet och därmed alltid visar "fel" ort just när vederbörande snabbt tittar på den? ;)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ersa skrivet 14 juli 2010, 11:16:17 AM

Fast just i det här fallet var det bra. En herre frågade mig nämligen vilken buss som gick till sjukhuset just som den här kom in. Och det var bara att peka på bussen för min del.  Jag slapp alltså dra harangen: "Det vet inte jag för jag är inte från den här stan". Inte heller sa jag: "Om du använde ögonen lite mer och munnen lite mindre så hade du inte behövt fråga". Dessutom hade han inga ögon i nacken.  :)