Huvudmeny

AC i bussarna

Startat av Klaverdörr, 11 juli 2010, 12:29:54 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussfanatikern

Citat från: Ersa skrivet 12 juli 2010, 23:00:22 PM
Det är ju inte allt svårt att speca en sådan buss öppningsbara fönsters lås med uttag enbart för fyrkantsnyckel, så kan inga passagerare vara där och slita.
Har för mej att det är så på dom blåa Scania OmniCity stomledbussarna i Stockholm.

Klaverdörr

Hej!

Det verkar fungera bra med AC här i Gävle iaf, dock var lite synd att man inte valde lite tonade sidorutor för solvärmen värmer på bra genom dessa..
Nobina hade lite tonade rutor i dom tidigare Volvo 8700 och det var faktiskt bra!

Johan B

Citat från: Ersa skrivet 12 juli 2010, 00:18:13 AM
Det får mig att tänka på många av de äldre Carrus Fifty/Star som jag kört genom åren. Så fort bakdörren öppnades i dessa stängdes alla ventilationsfläktar av helt i bussen, och startade igen sedan bakdörren stängts. Är det medvetet kopplat så för att inte AC-aggregatet ska belastas för mycket? Detta i kombination med en förvald AC-inställning som alltid är inställd på 22 grader, eller vid extra varm väderlek c:a 5-6 grader lägre än yttertemperaturen kanske vore något för tätortsbussar? Naturligtvis är reglagen utom räckhåll för föraren.

Finns även på Irizar. Har fått lära mig att fläktarna stannar för att det inte ska bli övertryck inne i bussen i precis då dörren går igen och pga det inte sluter tätt ordentligt med vindtjut som följd.

Cyklisten

Idag fick jag åka en av Svalövs OmniLinkar som hade trasig AC. Det hjälpte dock inte att öppna takluckan då luftflödet till luckan blockerades just av själva AC-anläggningen. Ironiskt?

Marcus

Ännu en anledning till att ha en skiva mellan förare och resenärer. Förarens arbetsmiljö borde vara prioriterad och det borde vara krav på att ha AC åtminstone där. Det kan ju rentav vara en trafikfara att sitta i 60 grader och köra.

Andreas

Åkte med en av SLs Säffle 2000NL-leder i Busslinks 56XX-serie för några dar sedan: Ingen AC, öppna takluckor men utan någon som helst effekt och fönsterluckor som inte gick att få upp, såvida man inte slet upp luckan, men då hade kanske något lossnat, vilket inte hade varit topp...  ::) Några dar senare, så åkte jag dock med gamlingen 5433 och där kan man tala om skillnad, där kan man tala om AC, du kunde äntligen andas i bussen!  ;D

Andreas

Citat från: Marcus skrivet 22 juli 2010, 09:58:59 AM
Ännu en anledning till att ha en skiva mellan förare och resenärer. Förarens arbetsmiljö borde vara prioriterad och det borde vara krav på att ha AC åtminstone där. Det kan ju rentav vara en trafikfara att sitta i 60 grader och köra.

Jag håller helt med dig om att föraren skall ha högsta prioritet när det gäller luftkonditionering i buss eller annat fordon, allt för att hålla föraren alert på vad han eller hon gör. I mitt fall som passagerare, så kan jag lika gärna välja Roslagsbanan istället för bussen i 56XX-serien, för det skulle i det stora hela inte göra en dugg skillnad. Inga takluckor, ingen AC där heller, men du får dock öppningsbara fönsterluckor... När jag tänker efter, så var nog tåget lite bättre den gången. Dock var det ersättningsbuss för tåget, så tåget kunde jag inte ta. :P

nimbra

Det finns bolag som har bonus till förare som gör av med lite bränsle och då passar det bra att stänga av AC:n, för inte så länge sedan kunde man läsa i lokaltidningen om förare som slutat stanna vid stopplikt och använde snödrivor för att stanna.

lil-sis

Citat från: nimbra skrivet 23 juli 2010, 01:51:59 AM
Det finns bolag som har bonus till förare som gör av med lite bränsle och då passar det bra att stänga av AC:n, för inte så länge sedan kunde man läsa i lokaltidningen om förare som slutat stanna vid stopplikt och använde snödrivor för att stanna.

Varför skulle någon riskera körkort och allra minst böter för en bonus? Snacka om att bita sig själv i foten.

blyfot

Visst är det bra med AC när den funkar... men i tierp har vi förare som anser att det ska stå på minimum. och eller öppna takluckor med resultat att den fryser.. och en buss med ac som frysit är mycke sämre än en buss utan med gamla hederliga takfläktar... blåser nämligen ingenting ....eller ställer den för lågt så att passagerarna fryser ... men på förarplatsen borde det finnas.... åtminstone en ordentlig fläkt.....

Ersa

Citat från: Cyklisten skrivet 15 juli 2010, 17:56:12 PM
Idag fick jag åka en av Svalövs OmniLinkar som hade trasig AC. Det hjälpte dock inte att öppna takluckan då luftflödet till luckan blockerades just av själva AC-anläggningen. Ironiskt?

Det låter som de fösta modellerna av B9S. Om man öppnade den främre takluckans framkant på dessa blåste väldigt varm luft från kylaren på taket rätt in i bussen! ;D

Ersa

Citat från: blyfot skrivet 23 juli 2010, 12:27:45 PM
Visst är det bra med AC när den funkar... men i tierp har vi förare som anser att det ska stå på minimum. och eller öppna takluckor med resultat att den fryser.. och en buss med ac som frysit är mycke sämre än en buss utan med gamla hederliga takfläktar... blåser nämligen ingenting ....eller ställer den för lågt så att passagerarna fryser ... men på förarplatsen borde det finnas.... åtminstone en ordentlig fläkt.....

Jag har skrivit det i många trådar förr, men måste tydligen skriva det igen:
Minimumläget på AC-reglaget i en tätortsbuss ska givetvis vara som minst 20ºC. Lägre ska det inte gå att ställa den. Skalan kan gå mellan 20-24ºC där 22ºC är normalläge. Men det allra bästa är när reglaget är inställt på 22ºC och sedan inlåst bakom en panel, så ingen kan fingra på det hela tiden.