Scania K 400 IB4x2 / Beulas Stergo Spica

Startat av Ulf Rådeström, 11 juli 2010, 15:27:24 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulf Rådeström

.....Einar Gustavssons Busstrafik i Mullsjö på kryssning i Stockholm idag


Staffan Sävenfjord

Mycket snyggt! Det gäller både bilden och bussen.  :)
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

yngrot

Hur många finns det av denna i Sverige??
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Walter

En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

jansson

I Augusti månad kommer två stycken Spica att levereras till Sennans Buss för kombinerad skola/linje och beställningskörning.

Staffan Sävenfjord

Citat från: jansson skrivet 12 juli 2010, 20:43:46 PM
I Augusti månad kommer två stycken Spica att levereras till Sennans Buss för kombinerad skola/linje och beställningskörning.

Trevligt. Tydligen har Sennans Buss blivit nöjda med Beulas. Får de nya samma färg som deras tidigare Beulas Aura?
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Niklas Bygdestam

Är Beulas något som kan ha en chans att bli allt vanligare i Sverige?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

jansson

En kommer att vara länstrafikmålad (hallandstrafiken)och den andra i Sennans nya färger.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 12 juli 2010, 20:59:28 PM
Är Beulas något som kan ha en chans att bli allt vanligare i Sverige?

Ja, det finns det alla förutsättningar för. Ett gott rykte och numera också ett försäljningsbolag i Sverige (Mariestad). Sedan är Rex Knorr en mycket sympatisk person som det är lätt att få förtroende för. Han är också noga med eftermarknaden.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Johan B

Denna var inte dum alls. Ska man tolka det faktum att den är byggd på Scania som att Beulas är en av dem Scania valt ut att få bygga på deras chassin eller har man återigen släppt på restriktionerna? Har även sett en del Scania Vest till norska marknaden under året trots rykten om att det skulle vara stopp med den kombinationen.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Johan B skrivet 14 juli 2010, 16:33:20 PM
Denna var inte dum alls. Ska man tolka det faktum att den är byggd på Scania som att Beulas är en av dem Scania valt ut att få bygga på deras chassin eller har man återigen släppt på restriktionerna? Har även sett en del Scania Vest till norska marknaden under året trots rykten om att det skulle vara stopp med den kombinationen.

Det är inte sannolikt att man väljer Beulas eftersom man redan har samarbete med Irizar och varit tydliga med att detta skall fortsätta. Jag skulle snarare tro att det här liksom i Vest-fallen rör sig om chassier som är inköpta eller i vart fall beställda innan Scania bestämde sig för att upphöra med allt samarbete med ungefär två tredjedelar av de karossörer som hittills byggt mer eller mindre på Scania. Eller också har Scania ändrat sig ännu en gång. Man har kanske upptäckt att köparna tycker att Vest-karossen är viktigare än chassit den byggs på. Så det blir inte fler OmniExpress eller Lahti Scala sålda för att man låter bli att leverera till Vest.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Inge Løvoll

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 14 juli 2010, 21:07:23 PM
Eller också har Scania ändrat sig ännu en gång. Man har kanske upptäckt att köparna tycker att Vest-karossen är viktigare än chassit den byggs på. Så det blir inte fler OmniExpress eller Lahti Scala sålda för att man låter bli att leverera till Vest.



Helt rett tenkt, Staffan! Scania solgte nesten ingen busser i Norge etter at de kuttet ut Vest som karossør. De måtte derfor krype til korset og begynne å levere chassie til Vest igjen for å selge busser av betydning i Norge. Men hvor lenge det varer før Scania beslutter å endre sin praksis nok en gang (!) gjenstår å se. Ikke lett å bli klok på hvordan Scania tenker. De vet det kanskje ikke selv en gang?!?
Mvh Inge Løvoll

Staffan Sävenfjord

Citat från: Inge Løvoll skrivet 15 juli 2010, 01:30:01 AM
Helt rett tenkt, Staffan! Scania solgte nesten ingen busser i Norge etter at de kuttet ut Vest som karossør. De måtte derfor krype til korset og begynne å levere chassie til Vest igjen for å selge busser av betydning i Norge. Men hvor lenge det varer før Scania beslutter å endre sin praksis nok en gang (!) gjenstår å se. Ikke lett å bli klok på hvordan Scania tenker. De vet det kanskje ikke selv en gang?!?

De senaste åren verkar de ha ändrat policy ungefär varje år.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Johan B

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 juli 2010, 08:52:17 AM
De senaste åren verkar de ha ändrat policy ungefär varje år.

Man skulle kanske försöka vara lite konsekvent ;) . Annars finns ju risken att kunderna tröttnar på att det velas och går över helt till andra chassin, t ex Irisbus.