Huvudmeny

Nyköping...

Startat av Taunusch, 08 juli 2010, 00:41:55 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Taunusch

...under några timmar på onsdagseftermiddagen och kvällen. Busslink kör ett gäng Strängnäsvagnar där nu.


















Jonas Gustafsson

Citat från: Taunusch skrivet 08 juli 2010, 00:41:55 AM
...under några timmar på onsdagseftermiddagen och kvällen. Busslink kör ett gäng Strängnäsvagnar där nu.





Kors i taket, en Scania CN113A med gamla SLT-lacken. Finns sådana rara fordon ännu i trafik?

//Jonas  G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Taunusch

Hehe, det lär vara den sista i skarp drift.... :P

Även de som inte är särskilt bussintresserade reagerar på den där gamla lacken!

Bussmicke

Så den rullar ännu. Skolorna är slut och den rullar då man lackar om nyare bussar för andra uppdrag.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

1896





Jag gillar skarpt extraljus placeringen på denna....  :D

Walter

Citat från: Taunusch skrivet 08 juli 2010, 00:41:55 AM
...under några timmar på onsdagseftermiddagen och kvällen. Busslink kör ett gäng Strängnäsvagnar där nu.

Enligt uppgift i Busslinks personaltidning lånar Strängnäs ut 13 vagnar så att man kan lacka om Nyköpingsvagnar till SL-färger.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Ersa

Citat från: Taunusch skrivet 08 juli 2010, 00:51:29 AM
Hehe, det lär vara den sista i skarp drift.... :P
Även de som inte är särskilt bussintresserade reagerar på den där gamla lacken!

Japp, det är den allra sista. Skrot i Hölö lär vänta härnäst om ingen tar sig an den. :(

Bussfanatikern

#7
Citat från: Ersa skrivet 08 juli 2010, 09:30:58 AM
Japp, det är den allra sista. Skrot i Hölö lär vänta härnäst om ingen tar sig an den. :(
Varför skrota den om den är i bra skick? Istället bör den få ett fortsatt liv någonstans i Östeuropa.

Ersa

Citat från: Bussfanatikern skrivet 09 juli 2010, 03:09:28 AM
Varför skrota den om den är i bra skick? Istället bör den få ett fortsatt liv någonstans i Östeuropa.

Pga hårdare regler blir det allt svårare att exportera gamla bussar till våra östra EU-grannländer. Men visst, om en eventuell köpare i Ryssland, Ukraina eller Kazakstan anser det vara värt kostnaderna att hämta den så kanske en export blir av.
Men samtidigt minns jag Umeås sex st Scania CN113ALB av 97-98 års modeller som var i jättebra skick när de gick till skroten i Hölö häromåret.

Bussfanatikern

Citat från: Ersa skrivet 09 juli 2010, 11:33:04 AM
Pga hårdare regler blir det allt svårare att exportera gamla bussar till våra östra EU-grannländer. Men visst, om en eventuell köpare i Ryssland, Ukraina eller Kazakstan anser det vara värt kostnaderna att hämta den så kanske en export blir av.
Men samtidigt minns jag Umeås sex st Scania CN113ALB av 97-98 års modeller som var i jättebra skick när de gick till skroten i Hölö häromåret.
Dom länderna får ju bättre ekonomi hela tiden och får därmed råd att köpa nya bussar istället för att behöva köpa gamla utav oss. Samtidigt så blir det väl mer och mer låggolvskrav där också. Det fanns sex Scania CN113 ALB och tre Scania CN113 MaxCi i Umeå men jag undrar hur många Scania CN113 CLB ni hade där uppe.

Ersa

Citat från: Bussfanatikern skrivet 10 juli 2010, 02:00:34 AM
men jag undrar hur många Scania CN113 CLB ni hade där uppe.

Diesel:
KJO124, Polarbuss 2
KML044, Polarbuss 3
KKJ474, Polarbuss 4, Connex/Veolia 1004
KOD264, Polarbuss 5, Connex/Veolia 1005

Etanol:
ALM393, Polarbuss 31, Connex/Veolia 1031
AMD083, Polarbuss 32, Connex/Veolia 1032
AFC353, Polarbuss 33
AHM203, Polarbuss 34, Connex/Veolia 1034
AGK143, Polarbuss 35, Connex/Veolia 1035
ALX443, Polarbuss 36, Connex/Veolia 1036
ALU053, Polarbuss 37, Connex/Veolia 1037
DFX245, Polarbuss 96 -> 38, Connex/Veolia 1038
DGX145, Polarbuss 97 -> 39, Connex/Veolia 1039
DEW335, Polarbuss 98 -> 40, Connex/Veolia 1040
DGF115, Polarbuss 99 -> 41, Connex/Veolia 1041

Bussfanatikern

Då hade ni alltså:

Tre stycken MaxCi, 15 stycken CLB varav fyra dieslar och sex stycken ALB.
Japp då var listan komplett.