Volvo 8500 och 8700 får ersättare

Startat av Staffan Sävenfjord, 07 juli 2010, 19:17:00 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Johan B

Citat från: MrX skrivet 10 juli 2010, 01:04:50 AM
Res och Trafikforum skriver om det också. Där framgår att b9s 8500 kommer leva vidare, kanske får den en facelift den med så småningom?

Står ju i artikeln att även B9S kommer att få det nya fejset och den nya förarplatsen.

Bussmicke

Oj oj oj, ja ja, Detta skulle jag vilja se hur en B9S skulle se ut...
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

larsbudtz.dk

Flere detaljerede billeder kan ses her:
http://infobus.pl/text.php?from=main&id=33929  ;)

Bagenden er faldet noget heldigere ud end fronten, synes jeg!

Milling

Den er jo næsten pæn, hvis man ser den bagfra :-) Den ligner lidt en kombi af en Scania OmniLink (rundt om lygterne), en Volvo 8700 (bagruden og linjenummerskiltet) og en Mercedes Citaro (den meget firkantede form).

larsbudtz.dk

Citat från: Milling skrivet 11 juli 2010, 00:08:02 AM
Den er jo næsten pæn, hvis man ser den bagfra :-) Den ligner lidt en kombi af en Scania OmniLink (rundt om lygterne), en Volvo 8700 (bagruden og linjenummerskiltet) og en Mercedes Citaro (den meget firkantede form).

Jeg synes nu der er ret meget OmniExpress over bagruden, men ja, det er ret Citaro-agtigt med de bagerste sideruder, og den sorte lakering.

homer

Citat från: MrX skrivet 10 juli 2010, 01:04:50 AM
Res och Trafikforum skriver om det också. Där framgår att b9s 8500 kommer leva vidare, kanske får den en facelift den med så småningom?

Står att ledbussen kommer att få samma front...

dock nämner man inte om de kommer en gasmotor också, vilket jag hoppas, så jag slipper köra tysk/polskt...

Ersa

Citat från: homer skrivet 11 juli 2010, 01:32:06 AM
Står att ledbussen kommer att få samma front...
dock nämner man inte om de kommer en gasmotor också, vilket jag hoppas, så jag slipper köra tysk/polskt...

En bullrig gasmotor i en B9S? En mycket mer bullrig buss än dagens B9S således. Ingår hörselskydd i så fall? ::)

Fredde

Citat från: Ersa skrivet 11 juli 2010, 02:15:06 AM
En bullrig gasmotor i en B9S? En mycket mer bullrig buss än dagens B9S således. Ingår hörselskydd i så fall? ::)

Allt för att slippa driv på leden vettdu! 8)

yngrot

När jag sett på bilder kan jag säga att så här ser faceliftade 8500 ut på förarplatsen och även invändigt. Tyvärr får jag säga för den förarplatsen är betydligt mindre än dagens 8500  och förargrinden täcker ej trappsteget vilket ger kallras till föraren och förarfönster är enbart enkelglas med värmetrådar en bart vid spegeldelen...  Så man undrar lite vad Volvo menar när de gjort enligt vad förare önskar sig och med god ergonomi...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Johan B

Citat från: yngrot skrivet 11 juli 2010, 05:31:53 AM
När jag sett på bilder kan jag säga att så här ser faceliftade 8500 ut på förarplatsen och även invändigt. Tyvärr får jag säga för den förarplatsen är betydligt mindre än dagens 8500  och förargrinden täcker ej trappsteget vilket ger kallras till föraren och förarfönster är enbart enkelglas med värmetrådar en bart vid spegeldelen...  Så man undrar lite vad Volvo menar när de gjort enligt vad förare önskar sig och med god ergonomi...

Pratat med busförare i mellaneuropeiska länder ;) ::) Tycker fö att helheten blev bättre nu med en bakdel lika futuristisk som fronten. Fortfarande en bit kvar till snygg dock. Efter en provtur i 8500 face som har inredningen gemensam kan dock sägas att byggkvaliteten verkar vara riktigt bra. Går tyst som en Carrus, hoppas bara det förblir så efter några mil.