Volvo 8500 och 8700 får ersättare

Startat av Staffan Sävenfjord, 07 juli 2010, 19:17:00 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Volvo lägger nästa år ned tillverkningen av 8500 och 8700 och satsar i stället på den nya 8900.
http://www.busstidningen.se/2010/07/07/ny-linjevagn-fran-volvo-ersatter-tva-modeller/

Ersa

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 07 juli 2010, 19:17:00 PM
Volvo lägger nästa år ned tillverkningen av 8500 och 8700 och satsar i stället på den nya 8900.
http://www.busstidningen.se/2010/07/07/ny-linjevagn-fran-volvo-ersatter-tva-modeller/

Då var det ju nästan en liten aning onödigt att byta front på dagens 8500 året innan den försvinner.
Därmed försvinner alltså "Säffle 8500" och "Carrus 8700" och ersätts av en helbyggd ren "Volvo 8900".
Att den inte kommer att tillverkas hos Carrus i Finland var inte överraskande, men ändå lite tråkigt för finnarna.
Och man undrar ju vidare om även dagens 9700 kommer att "drabbas av" denna nya design.

Kim

Dette er en del af Volvo's nye strategi der bliver kaldt "one bus concept".

Volvo B12BLE bliver snart erstattet af B11RLE som den vistnok kommer til at hedde, og indenfor nær fremtid forsvinder B7RLE og B9R.

Vi skal nok vende os til i fremtiden, at busmodeller lever kortere og kortere tid i produktion.

Walter

Inte så överraskande då man "konkurerrar med sig själv" med två så snarlika modeller.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Ersa

Citat från: Walter skrivet 07 juli 2010, 21:43:44 PM
Inte så överraskande då man "konkurerrar med sig själv" med två så snarlika modeller.

Samt att 8700:an för det mesta upplevdes som bättre byggd än 8500:an, om man jämförde dem i samma utförande i samma längd, t.ex B12BLE 6x2. Att bygga två olika karosser bredvid varandra kan inte vara effektivt i längden.

SimonB

Citat från: Ersa skrivet 07 juli 2010, 22:11:32 PM
Samt att 8700:an för det mesta upplevdes som bättre byggd än 8500:an, om man jämförde dem i samma utförande i samma längd, t.ex B12BLE 6x2. Att bygga två olika karosser bredvid varandra kan inte vara effektivt i längden.

Det hela var väl mest en efterleva och kan väl ses som en övergångsperiod sen man köpt upp Carrus och Säffle?

yngrot

Ja men varför la de ner krut på 8500 när den ändå är på väg bort?? Eller är det för att vänja oss vi den nya fronten??   
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Kim

Citat från: yngrot skrivet 07 juli 2010, 22:42:21 PM
Ja men varför la de ner krut på 8500 när den ändå är på väg bort?? Eller är det för att vänja oss vi den nya fronten??   

Ja.

homer

CitatFronten och bakmodulen är tillverkade av stål som bland annat har den fördelen att det är lätt att forma till en snygg design.

Och varför gör man då en så fruktansvärt ful modell om de är enkelt att göra en snygg?? ::)

Måns Johannesson

Citat från: yngrot skrivet 07 juli 2010, 22:42:21 PM
Ja men varför la de ner krut på 8500 när den ändå är på väg bort?? Eller är det för att vänja oss vi den nya fronten??   

Den nya fronten på 8500 är väl just den som 8900 skall ha? Därmed är ju inte det arbetet bortslängt, snarare så kanske man effektiviserar produktionen av 8500 genom att ta in en del element från 8900 direkt.

/Måns

AO

Det nämns inget om ledvagnar. Men det kommer man väl fortsätta att tillverka, eller?

yngrot

Vi kan väl hoppas att 8900  får värmesysten från 8700 för det ger mycket mer värme än 8500  samt att även A-C ger bättre kyla i 8700
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ersa

Citat från: AO skrivet 07 juli 2010, 23:31:09 PM
Det nämns inget om ledvagnar. Men det kommer man väl fortsätta att tillverka, eller?

Jag har ingen som helst insyn, men förhoppningsvis kommer två ledvagnsmodeller. En med mittmotor a'la B9S och även en "pusher" med bakmotor. Den eventuella pushern med bakmotorn får gärna för mig finnas både som låggolvare, lågentré, samt normalgolvare.

MrX

Citat från: AO skrivet 07 juli 2010, 23:31:09 PM
Det nämns inget om ledvagnar. Men det kommer man väl fortsätta att tillverka, eller?

Res och Trafikforum skriver om det också. Där framgår att b9s 8500 kommer leva vidare, kanske får den en facelift den med så småningom?

Bussmicke

Citat från: MrX skrivet 10 juli 2010, 01:04:50 AM
Res och Trafikforum skriver om det också. Där framgår att b9s 8500 kommer leva vidare, kanske får den en facelift den med så småningom?

Yesss och nej, hoppas inte facelift där tack
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.