Ny Ägare

Startat av Mathias Rickman, 29 juni 2010, 19:44:41 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

yngrot

Trevligt att turen "hem" gick bra men det där med bälten på en så pass gammal vagn hur säkra är dessa att använda??  Infästningen är väl inte lätt få godkänd på en äldre vagn??
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Karsten

Jag vet inte hur byråkratin funkar runt det där, men den gick igenom förra årets besiktning utan problem.

Silo

"Piggen" står ännu kvar på garageplan i Katrineholm (Orusttrafiken) i väntan på avhämtning av ny ägare.
/TS

Ersa

Citat från: Karsten skrivet 04 juli 2010, 21:00:18 PM
Det är ännu oklart. Jag är ganska dålig på bussens historia, Linjebuss 428 har Jeppe listat ut, men var har den rullat? Vi har hittat lite lila och blå färg på skumma ställen. Skånelila och Linjebuss egna färger, är jag helt ute och cyklar då?

Linjebuss eget färgreglemente samt färgprover ligger här i min bokhylla och lånas gärna ut om det blir Linjebusslack på den.

Peter Öden

Hej !

Trevligt att en "verkligen klassiker"  blir bevarad till eftervärlden !!

Mvh Peter Ö

Greger Larsson

Citat från: Ersa skrivet 25 juli 2010, 20:15:58 PM
Linjebuss eget färgreglemente samt färgprover ligger här i min bokhylla och lånas gärna ut om det blir Linjebusslack på den.

Då tror jag tyvärr att det blir fel Linjebusslack som den får. Nej, Linjebussblå skall det vara på denna 84:a.

Ersa

Citat från: Greger Larsson skrivet 25 juli 2010, 21:20:22 PM
Då tror jag tyvärr att det blir fel Linjebusslack som den får. Nej, Linjebussblå skall det vara på denna 84:a.

Om man nu väljer att fordonet ska se ut som vid leverans, ja. Vilken tidsperiod man väljer att lacka upp ä ju upp till ägaren, men nog håller jag med om att den äldsta tänkbara lacken oftast smäller högst. Med tanke på att jag tjatar om att SJ 2845 ska återfå nytryckta SJ-dekaler vore det ju lite dubbelmoral om jag hävdade en lite "för ny" lack för denna VanHool. :P

Greger Larsson

Citat från: Ersa skrivet 25 juli 2010, 21:48:59 PM
Om man nu väljer att fordonet ska se ut som vid leverans, ja. Vilken tidsperiod man väljer att lacka upp ä ju upp till ägaren, men nog håller jag med om att den äldsta tänkbara lacken oftast smäller högst. Med tanke på att jag tjatar om att SJ 2845 ska återfå nytryckta SJ-dekaler vore det ju lite dubbelmoral om jag hävdade en lite "för ny" lack för denna VanHool. :P

Jovisst, 2845 skulle gärna få bli av med de anskrämliga Swebusdekalerna.
Vad gäller LB428 så tror jag aldrig att den hade -90 års design så den känns fel, däremot blev den väl skånelila en kort period på slutet hos LB. Större delen av tiden där gick den som beställningsvagn i Malmö/Eslöv.

/GL

Björn Forslund

Citat från: Greger Larsson skrivet 25 juli 2010, 22:06:38 PM
Jovisst, 2845 skulle gärna få bli av med de anskrämliga Swebusdekalerna.
Vad gäller LB428 så tror jag aldrig att den hade -90 års design så den känns fel, däremot blev den väl skånelila en kort period på slutet hos LB. Större delen av tiden där gick den som beställningsvagn i Malmö/Eslöv.

/GL

Ber att få påpeka att vi redan planerat att SJ 2845 ska få nya "SJ Buss" dekaler!