Västtrafiks bussar på Mascus

Startat av New_options, 26 juni 2010, 12:01:50 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

New_options

Ägnade en stund åt att kika på Mascus. Inte för att jag ska köpa en buss, men det är alltid kul att titta.

Västtrafik verkar sälja en stor del av sina bussar - och en del av dem är i princip helt nya, flera stycka 06 och 07

När man klickar upp bilder på förarplatsen sitter det Sepura (Tetraradio) i alla utom en som det sitter en gammal C700 i. Men... Låter man verkligen radion följa med bussen när den säljs? 

Christer K

Det är inte Västtrafik som säljer bussar utan någon av deras entreprenörer som blivit av med körning då andra bolag har tagit över deras linjer. Övertaliga bussar säljs då genom olika förmedlare av bussar, bland annat Mascus.

http://www.mascus.se/Transportfordon/Begagnade-Linjebussar/Volvo/Carrus+B12+BLE/images/239d5f45-04cc-4f21-b0d0-3c8495801478.html

Denna bussen är före detta GS buss, men det finns även bussar från Hallgrens och säkert flera andra företag.

/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Bernt Talbrant

Citat från: Christer K skrivet 26 juni 2010, 12:22:24 PM
Det är inte Västtrafik som säljer bussar utan någon av deras entreprenörer som blivit av med körning då andra bolag har tagit över deras linjer. Övertaliga bussar säljs då genom olika förmedlare av bussar, bland annat Mascus.

http://www.mascus.se/Transportfordon/Begagnade-Linjebussar/Volvo/Carrus+B12+BLE/images/239d5f45-04cc-4f21-b0d0-3c8495801478.html

Denna bussen är före detta GS buss, men det finns även bussar från Hallgrens och säkert flera andra företag.

/ Christer K

Ja det var ju på tiden att Hallgrens gör sig av med sin Vega - det är den enda buss av denna typ som trafikerat linje 100 mellan Borås och Göteborg det sista året. Det är ju för övrigt f d Veolia 2569.

Bussmicke

När försvann de andra Vegorna o vart tog de vägen?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 26 juni 2010, 13:25:15 PM
Ja det var ju på tiden att Hallgrens gör sig av med sin Vega - det är den enda buss av denna typ som trafikerat linje 100 mellan Borås och Göteborg det sista året. Det är ju för övrigt f d Veolia 2569.

Fast den gick på linje 100 åtminstone i onsdags. Men nu blir det väl vissa neddragningar under sommaren så den kanske inte kommer tillbaka mer. För övrigt såg jag Västtrafiks ordförande åka med just den bussen då.

Kan ju komplettera med en bild också, eftersom mycket talar för att det var sista veckan.

Jan

För övrigt så finns Busslinks 3199 också till salu på Mascus. Finns det ingen trafik för dessa?
I branschen i 40 år

Bernt Talbrant

Citat från: Bussmicke skrivet 26 juni 2010, 13:33:49 PM
När försvann de andra Vegorna o vart tog de vägen?

De försvann väl allt eftersom när de f d Rasken-bussarna kom från Småland. Några blev sedan t ex vikariebussar i Skåne.

New_options

När jag sålde mitt hus hette det förstås att allt som satt fast i huset vid visning ska också följa med. Det samma borde gälla vid all försäljning. Dvs... Sitter radion kvar när en spekulant kikar fysiskt på bussen ska radion också följa med i köpet eftersom den är fast monterad i bussen

Erling.L

Citat från: New_options skrivet 26 juni 2010, 22:18:44 PM
När jag sålde mitt hus hette det förstås att allt som satt fast i huset vid visning ska också följa med. Det samma borde gälla vid all försäljning. Dvs... Sitter radion kvar när en spekulant kikar fysiskt på bussen ska radion också följa med i köpet eftersom den är fast monterad i bussen

tja här e det ju så att tetra Itid o biljettsystem e VT som äger så lär inte följa me
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616

Bussfanatikern

Musikradion följer väl med i köpet?

Erling.L

Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616

yngrot

Denna vega har inte varit så poppis bland resenärerna  så den är nog knappt nån som saknar.. och rätt så snart blir det ju helt nya DD  på linje 100
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 29 juni 2010, 00:22:25 AM
Denna vega har inte varit så poppis bland resenärerna  så den är nog knappt nån som saknar.. och rätt så snart blir det ju helt nya DD  på linje 100

Jag tror inte heller att någon saknar den och hade det inte varit för de tidigare oklarheterna om hur Hallgrens skall köra linje 100 så hade den säkert varit borta för länge sedan. Från början var den avsedd som reservbuss att användas i rena nödfall, men behovet har ökat med en buss och då fanns inte mycket annat att välja på. Den har under våren i regel gått på fasta avgångar som förstärkning så det har ju med lite planering gått att undvika den här bussen får resenärerna. Men ofta har den setts fullsatt till sista plats medan den ordinarie bussen gått halvtom. Den går nämligen in i Bollebygd och därför undviker de flesta den. Det innebär 7-8 minuter längre restid.