Något som vet något om skick och ägare på denna?

Startat av Buss-Hasse, 23 juni 2010, 09:48:04 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Buss-Hasse

Min chefs bror går i köpartagen och undrar om jag kan få fram någon information om denna?

http://www.blocket.se/uppsala/Race_buss_Hus_buss_28075457.htm?ca=10&w=1&last=1

20000 mil låter väl i underkant.......Är det 120 eller 220?

Han skall ut och provköra ikväll. Vilka saker bör man titta på för at hitta dyra fel och brister?

Tack på förhand.

Buss-Hasse

Nui fick jag fram via svensk busshistoria att det är en gammal Ringarums. Hur länge gick den hos dom? Vad hände sedan?

Ersa

Årsmodell 1980, så numera skattefri.
Köptes 1981-04-02 av Ringarums Busstrafik AB.
En hel del grundläggande fakta finns i SBH

Senast godkända besiktning: 2010-06-09 låter ju bra.

Buss-Hasse

Min chefs bror går i köpartagen och undrar om jag kan få fram någon information om denna?

http://www.blocket.se/uppsala/Race_buss_Hus_buss_28075457.htm?ca=10&w=1&last=1

20000 mil låter väl i underkant.......Är det 120 eller 220?

Han skall ut och provköra ikväll. Vilka saker bör man titta på för at hitta dyra fel och brister?

Tack på förhand.

Christian Ljunggren

Citat från: Hans Jacobsson skrivet 23 juni 2010, 10:25:46 AM
Nui fick jag fram via svensk busshistoria att det är en gammal Ringarums. Hur länge gick den hos dom? Vad hände sedan?


Hej!

KYZ716 "KYZZEN" ja. Jag minns ej hur länge de hade den kvar, dock minst
till 1989, förmodligen till början av 90-talet.
Den gick ju mest i linjetrafik på underentreprenad åt SJ på dåvarande linje 460
och 461. Detta tillsammans med KJA935 "KAJA" o LJU455 "LJU".
Jag körde ju där lite extra i slutet på 80-talet och jag hade den på en s k
permittent-körning från Norrköping till Gotlandsbåten i Oskarshamn en gång.

120000 mil är väl rimligt, mindre kan den aldrig ha rullat.

Mvh

Christian

Buss-Hasse

Tusen tack. Vad skall man titta på vid provkörning? Fel & brister mer än rost och mögel?

Greger Larsson

Den fanns hos Göinge Buss i Hässleholm från augusti 1990 till september 1994. Därefter såld till Icopal i Malmö.

F ö: mögel var nog inget problem på de tidiga Alizéerna, det blev ett större problem vid slutet av 80-talet när det kom in andra material, t ex miljövänligt lim till vägg- och golvmattor.
Däremot började det redan för några år sedan vara svårt med delar, t ex bromsbackar till BPW-stödaxeln. De här bussarna hade ju ingen volvokontruerad boggiaxel.

/GL

Stefan Färlind

Låt magkänslan styra, en 30-årig gammal buss är inte felfri men betydligt lättare att reparera en ny! :D :D :D


Med vänliga hälsningar

Stefan Färlind

Volvo B58 -70, Säffle
Scania Vabis B55-61, Katrineholm