Smått förvånande uppgifter…

Startat av Bjarne-W, 22 juni 2010, 18:34:50 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

Citat från: Bjarne-W skrivet 22 juni 2010, 18:34:50 PM
BR har just utkommit med en ”rapport” - kan hämtas från deras hemsida. Läser med viss förvåning detta:

– Bussförarna är i genomsnitt bara tillgängliga för resenärer under 65 procent av den betalda förartiden. Lönekostnaden för den tid som förarna inte är tillgängliga för resenärerna är 2,8 miljarder kr. För att få en uppfattning om proportionerna kan man
räkna om detta till andel av förarkåren. Omräknat innebär detta att av totalt cirka 18 000 förare som kör upphandlad busstrafik så träffar 6 300 förare aldrig några resenärer. När inte förarna kör resenärer kör de tomma bussar tillbaka till garaget,
sitter och väntar vid ändhållplatser och så vidare.

– I 13 procent av alla utförda kilometrar med buss körs fordonet tomt utan resenärer ombord när förarna utanför tidtabell kör bussen tillbaka till garaget.  Det betyder att kollektivtrafiken varje dag kör motsvarande 4 varv runt jorden och släpper ut 125 000 kg koldioxid helt utan resenärer ombord på bussen.

– Bussar som går i trafik för länstrafikhuvudmännen används bara under 20 procent av  trafikdygnet.

Kommentar - någon?

Det där har jag hört förr, måste ju bottna i att man tycker att förarna har det för bra.

Avd, onödiga undersökningar med andra ord.  ::)

Krille

Citat från: 1896 skrivet 23 juni 2010, 14:56:09 PM
Det där har jag hört förr, måste ju bottna i att man tycker att förarna har det för bra.

Avd, onödiga undersökningar med andra ord.  ::)

Tycker förarna att det är bättre att sitta och glo på en ändhållplats än att köra bussen?

/K

lil-sis

Citat från: Krille skrivet 23 juni 2010, 20:43:32 PM
Tycker förarna att det är bättre att sitta och glo på en ändhållplats än att köra bussen?

/K

Reglertid gör att man inte behöver stressa igenom en linje om det blir förseningar. Vet man att man har tio minuter i ändan så gör det inget om man ligger 9min sent för man hinner börja nästa varv i tid. Istället för att fortsätta ligga sent varv efter varv.

Sen är det ju bra om det inte är överdrivet med reglertid heller.