Busslink överklagar Uppland

Startat av Jesper Persson, 22 juni 2010, 13:29:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Omnilasse

Citat från: Ersa skrivet 28 juli 2010, 00:47:41 AM
Jag är lite nyfiken på vad det är som gjort att UL nu så kraftigt vill göra sig av med alla de lokala små åkare som kört UL-trafik i många decennier. Ser inte UL hur bra det fungerar med lokala underleverantörer så nära som i Roslagen, samt på en mängd andra ställen i Sverige? Det ser inte så bra ut för UL:s trovärdighet när Busslink måste visa lagparagrafer för UL att påvisa att de faktiskt har all rätt att använda underleverantörer.
Av diskussionerna ombord på bussen mellan de regelbundna pendlarna som inte arbetar i branschen får man iaf intrycket att de inte direkt fått något ökat förtroende för landstings- och kommunpolitikerna pga detta. Busslink däremot verkar ha allt annat än dåligt rykte bland "vanligt folk" på gatan, tack vare sitt engagemang för länets småföretagare.
Den formella förklaringen är väl tydlig, det vill säga att man vill ha kontakten med en stor operatör. Fast det argumentet håller ju inte. Om Busslink har avtalet med UL, så är det ju till Busslink UL ska vända sig om det är några problem, sedan är det ju i sin tur Busslink som får ha kontakten med den lokala åkaren och som har ansvaret för att underleverantören klarar sina åtaganden. Det är möjligt att Busslink i anbudet varit dåliga på att förklara och redogöra för hur det ska fungera. Men jag tror ju inte exempelvis SL har någon direktkontakt med ex.vis Fridströms, annat än mer informellt. De kör ju så att säga på uppdrag av Busslink och är det något problem med trafiken så är det ju Busslink även där som i det fallet SL ska vända sig till.  För om Busslink har huvudavtalet och använder sig av underleverantörer, är det ju i slutändan ändå alltid Busslink som bär ansvaret för att trafiken fungerar. Man får väl anta att det kanske inte riktigt fungerat så tidigare i UL och att det är därav rädslan finns för att ha många operatörer inblandade.

1896

Personligen hoppas jag att det blir en ny upphandling, och att Nobina får behålla trafiken. Varför hålla på och byta entreprenör överhuvudtaget.

Ersa

Citat från: 1896 skrivet 28 juli 2010, 16:47:43 PM
Personligen hoppas jag att det blir en ny upphandling, och att Nobina får behålla trafiken. Varför hålla på och byta entreprenör överhuvudtaget.

Men dagens fokus ligger nu inte på vilka operatörer som ska få ta över, utan mera på UL:s hantering av själva sakfrågan. Visst är det en operatör i form av Busslink som driver frågan, men någon måste ju driva det hela om nu UL gjort fel. En trafikhuvudman på länsnivå kan givetvis göra fel och misstag som alla företag och instanser. Men ett länstrafiksbolag är inte ett privatägt företag med "stängda dörrar" utan en del av den offentliga sektorn. Dvs att allmänheten bekostar hela verksamheten med skatter och biljettintäkter. Den offentliga sektorn är till för folket och därför måste det finnas insyn, så att verksamheten ska kunna granskas av juridiska instanser och media för att utreda om stora fel har begåtts.

KG

Det är inte det dåliga radiosystemet som fått UL att besluta detta?
Enklare att en enda operatör sköter all trafik så att denne har en egen trafikledning än att UL måste hålla med ett radiosystem som fungerar?

Som det är idag skiter de olika företagen fullständigt i anslutningarna eftersom radion aldrig fungerar.
När man väl är sen tar det för lång tid att gå via sin egen trafikledning som ringer det andra företagets trafikledning (om dom har någon) som ringer sin förare. Denna telefonkedja tar upp mot 10 minuter och då kan det vara för sent.

Ersa

Citat från: KG skrivet 28 juli 2010, 21:14:04 PM
Det är inte det dåliga radiosystemet som fått UL att besluta detta?
Enklare att en enda operatör sköter all trafik så att denne har en egen trafikledning än att UL måste hålla med ett radiosystem som fungerar?

Som det är idag skiter de olika företagen fullständigt i anslutningarna eftersom radion aldrig fungerar.
När man väl är sen tar det för lång tid att gå via sin egen trafikledning som ringer det andra företagets trafikledning (om dom har någon) som ringer sin förare. Denna telefonkedja tar upp mot 10 minuter och då kan det vara för sent.

Ännu mer spännande blir det när en Swebus Express från Stockholm via Nobinas TL försöker få tag i t.ex 811 från Uppsala mot Östhammar. Dömt att misslyckas, men ofta fungerar det faktiskt mot alla odds. UL borde köpa exakt samma radio- och skyltsystem som SL har med sin BussPC från Init. Då behöver man ju bara en enda trafikledning till alla tåg och bussar oavsett hur många operatörer man har. Är det inte så man redan har det i Östergötland?

j-a

Dala trafik har ju också haft samma radiosystem i hela länet sedan början av 90 talet,systemet har ju inte varit det bästa ,men samma för alla har det ju varit iallafall,oavsett vilket bolag som körde.

JDS

Det är lite lustigt att se hur man skruvar och rattar på allting för att få den felaktiga grundidén med upphandlad trafik att fungera hjälpligt i praktiken. Hallå: Om man vill få som man vill, så bör man göra jobbet själv! Jag har lite svårt att förstå varför man skulle specialutforma en upphandling för att man så gärna vill bli blåst av just Nobina, men om man nu har gjort det så är det inte mer än rättvist att det går åt skogen!  ;D

MartinMartin

Citat från: Lars Ödlund skrivet 28 juli 2010, 23:36:14 PM
Jag antar att idag är det bara Nobina som har en trafikledning värd namnet "24/7" hos de mindre åkarna brukar ju ansvaret ligga hos föraren utanför kontorstid och det funkar inte i dag, om sedan LHM ska bygga upp ett mastodontsystem som snart är föråldrat och belasta operatörerna med detta eller om det ska lösas på annat sätt kan man ju ha olika åsikter om

Nu är det ju så att Nobina är anvariga för trafikledningen hos UL för alla operatörer på kvällar och helger !
När jag på kvällstid sitter i en KR buss så kopplas Jag upp till Nobina om Jag vill kontakta trafikledningen.

KG

Citat från: MartinMartin skrivet 29 juli 2010, 00:48:48 AM
Nu är det ju så att Nobina är anvariga för trafikledningen hos UL för alla operatörer på kvällar och helger !
När jag på kvällstid sitter i en KR buss så kopplas Jag upp till Nobina om Jag vill kontakta trafikledningen.

Men Nobina har inga förarlistor på andra bolag än Nobina, alltså är dom tvungna att använda radion vid kontakt med andra än Nobinaförare.

Cero

Citat från: JDS skrivet 29 juli 2010, 00:00:27 AM
Det är lite lustigt att se hur man skruvar och rattar på allting för att få den felaktiga grundidén med upphandlad trafik att fungera hjälpligt i praktiken. Hallå: Om man vill få som man vill, så bör man göra jobbet själv!  ;D

Helt rätt. Detta sätt att upphandla där i stort sett endast priset är av betydelse, där det inte finns någon koppling mellan kvalitén i utförandet och där utföraren aldrig kommer i närheten av slutanvändaren (rent affärsmässigt) är dömt att misslyckas. Det finns ingen långsiktighet i åtagandet och inga incitament till eventuella tilläggsinvesteringar kopplat till framtida möjliga intäktsökningar. Dessutom utestängs effektivt mindre aktörer.

Dock skapar denna typ av upphandlingar utmärkta möjligheter för beställaren att avhända sig ansvar, inte behöva vara kompetent och skylla på andra. En politikers våta dröm alltså.

1896

Ja, tar UL av Nobina trafik, då ska UL ha däng !  :D

Jan

Finns det substans i vad som framkommit så ska ny upphandling göras och alla börjar på noll.
I branschen i 40 år

Peter L

Citat från: Jan skrivet 29 juli 2010, 17:25:10 PM
Finns det substans i vad som framkommit så ska ny upphandling göras och alla börjar på noll.

Kan man inte bara "backa" till momentet innan, alltså där UL begärde prissänkningar med en hänvisning till fördubblingsincitamentet och de märkliga prisdumpningarna uppkom? D.v.s. den ursprungliga prissättningen gäller...

Men visst, det brukar väl bli ny upphandling från början i denna typ av fall om överklagan går igenom. Då borde dessutom "någon" bli av med jobbet om det finns substans i det som framkommit.

Fikman

Tänk om inte ul ofentligjort sänkningarna utan "skött" de bättre och sakt att KR var biligast med så många procent mot dom övriga, räknat på slut budet. Undrar hur många upphandlingar som går igenom med "suspekta" omförhandlingar??
Har en känsla att upphandling är ett spel för galeriet bara.

AO