Linjeändringar mm. i samband med SL sommartidtabell 2010

Startat av rengmark, 22 juni 2010, 12:19:39 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

rengmark

Att man om några dagar går över till sommartidtabell är inget som SL informerar om på sin hemsida. Det är tydligen viktigare att informera om vinnande färgförslag på nya spårvagnen.

Några förändringar som jag hittat. Linje 506 går inte längre genom Solna Business Park utan återgår till tidigare sträckning i Gränsgatan-Ekensbergsvägen. Linje 110 och 112 får ändrad körväg i Johannesfred. Båda ändringarna beror på arbeten med nya Tvärbanan.

Fyll gärna på med mer.




Gjort ett tillägg till rubriken för tydlighetens skull. Detta då tråden har mer att göra med linjeförändringar än tidtabellen i sig.

// Nico

virtual1

Citat från: rengmark skrivet 22 juni 2010, 12:19:39 PM
Att man om några dagar går över till sommartidtabell är inget som SL informerar om på sin hemsida. Det är tydligen viktigare att informera om vinnande färgförslag på nya spårvagnen.

Nej, men det står ute på stan och på t.ex. tvärbanans rullande displaytexter utmed banan!

Nico


I Kista återgår linjer som 155, 178, 514, 523 m.fl. till att trafikera John Stenbecks torg (f.d. Torsnäsgatan), Kistagången samt i vissa fall då även Grönlandsgången. Vad gäller ändringarna i Johannesfred så kommer det att påverka även 156 som kommer att vända vid Johannesfredsvägen (ny slinga) och således enbart kan komma till och från via Voltavägen. Linje 505 förlängs från Ulriksdals station till att gå bort till den nya delen av det expanderade Ulriksdal. Sträckningen blir då via Gunnarbovägen, Fridensborgsvägen upp till en ny slinga bortom det som förr var ÖB och ungefär i höjd med fordonskammaren.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Göran B

Citat från: Nico skrivet 22 juni 2010, 13:34:00 PM
I Kista återgår linjer som 155, 178, 514, 523 m.fl. till att trafikera John Stenbecks torg (f.d. Torsnäsgatan), Kistagången samt i vissa fall då även Grönlandsgången. Vad gäller ändringarna i Johannesfred så kommer det att påverka även 156 som kommer att vända vid Johannesfredsvägen (ny slinga) och således enbart kan komma till och från via Voltavägen. Linje 505 förlängs från Ulriksdals station till att gå bort till den nya delen av det expanderade Ulriksdal. Sträckningen blir då via Gunnarbovägen, Fridensborgsvägen upp till en ny slinga bortom det som förr var ÖB och ungefär i höjd med fordonskammaren.

Vad är skillnaden för t ex 155?
Det är samma hållplatser som idag - förutom namnbytet från Torsnäsgatan till Jan Stenbecks torg.

Omnilasse

En lite tråkig förändring är ju att 557 kortas av och inte längre kommer att gå från Sigtuna. Vänder istället vid Killinge (och Håtuna kyrka), där en misserabelt dålig anpassning till 803 finns (men blir väl kanske något bättre nåsta år om SL tar över 803 på sträckan Bålsta-Arlanda) särskilt i riktning från Sigtuna. 557 har ju annars varit en trevlig linje som går inom militärt område och också tidigare hade en helgvariant till Skokloster (viss ersättning för Linjebuss gamla linje). Nu stympas den än mer och 557X las väl ner förra året...

Nico


Citat från: Göran B skrivet 22 juni 2010, 18:30:45 PM
Vad är skillnaden för t ex 155?
Det är samma hållplatser som idag - förutom namnbytet från Torsnäsgatan till Jan Stenbecks torg.

Tack för korrigeringen för självfallet är det 'Jan' och inte John' som gäller. Däremot håller jag inte med om att det skulle vara samma hållplatser. Den omlagda körväg som gällt under ombyggnaden vid Kista C har gått Färögatans hela sträckning och sedan via Isafjordsgatan och Kistavägen. Nu återgår man alltså till den ordinarie via Jan Stenbecks torg, Kistagången och för vissa linjer vidare Grönlandsgången ut på Kistavägen.

Därför lär t.ex. även 155 och 514 få tillbaka sina hållplatslägen på Grönlandsgången samtidigt som de inte längre lär trafikera hållplatsen på Kistavägen. Vad gäller 178 och 603 så ska jag kanske hålla tyst för där är inget säkert, men lägger man tillbaka resten av linjerna via Kistagången etc. så får man se hur det blir med hållplatslägena på Färögatan respektive Kistavägen. 523 ska ju även den gå via JS Torg och sedan Kistagången bortåt så det borde vara logiskt även för t.ex. 178.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Göran B

Citat från: Nico skrivet 23 juni 2010, 17:05:12 PM
Tack för korrigeringen för självfallet är det 'Jan' och inte John' som gäller. Däremot håller jag inte med om att det skulle vara samma hållplatser. Den omlagda körväg som gällt under ombyggnaden vid Kista C har gått Färögatans hela sträckning och sedan via Isafjordsgatan och Kistavägen. Nu återgår man alltså till den ordinarie via Jan Stenbecks torg, Kistagången och för vissa linjer vidare Grönlandsgången ut på Kistavägen.

Därför lär t.ex. även 155 och 514 få tillbaka sina hållplatslägen på Grönlandsgången samtidigt som de inte längre lär trafikera hållplatsen på Kistavägen. Vad gäller 178 och 603 så ska jag kanske hålla tyst för där är inget säkert, men lägger man tillbaka resten av linjerna via Kistagången etc. så får man se hur det blir med hållplatslägena på Färögatan respektive Kistavägen. 523 ska ju även den gå via JS Torg och sedan Kistagången bortåt så det borde vara logiskt även för t.ex. 178.

Då förstår jag - och minns nu hur det var förut. Jag lurades av att hållplatsnamnen i tidtabellen är oförändrade.  Ska ta en titt efter helgen på lunchpromenaden !

Göran B

Citat från: Nico skrivet 23 juni 2010, 17:05:12 PM
Tack för korrigeringen för självfallet är det 'Jan' och inte John' som gäller. Däremot håller jag inte med om att det skulle vara samma hållplatser. Den omlagda körväg som gällt under ombyggnaden vid Kista C har gått Färögatans hela sträckning och sedan via Isafjordsgatan och Kistavägen. Nu återgår man alltså till den ordinarie via Jan Stenbecks torg, Kistagången och för vissa linjer vidare Grönlandsgången ut på Kistavägen. .

Sedan den 28 juli har man återgått till den temporära körvägen via Färögatan.
Den ordinarie via Jan Stenbecks torg - Kistagången har visat sig svårkörd.
Det är officellt en bussgata, men det struntar folk högaktningsfullt i och parkerar utanför Kistagrossen. Jag visste själv inte att det var en bussgata förrän idag då jag upptäckte skylten!
Resultatet blir att det blir bara ett körfält ledigt förbi Jan Stenbecks torgs nordsida - totalt omöjligt för två bussar att mötas. Det lär bli en svårlöst nöt att knäcka - linjeomläggningen lär gälla ett tag framöver, vilket SL också antyder i störningsinformationen.




Göran B

Citat från: Göran B skrivet 03 augusti 2010, 23:08:51 PM
Sedan den 28 juli har man återgått till den temporära körvägen via Färögatan.
Den ordinarie via Jan Stenbecks torg - Kistagången har visat sig svårkörd.
Det är officellt en bussgata, men det struntar folk högaktningsfullt i och parkerar utanför Kistagrossen. Jag visste själv inte att det var en bussgata förrän idag då jag upptäckte skylten!
Resultatet blir att det blir bara ett körfält ledigt förbi Jan Stenbecks torgs nordsida - totalt omöjligt för två bussar att mötas. Det lär bli en svårlöst nöt att knäcka - linjeomläggningen lär gälla ett tag framöver, vilket SL också antyder i störningsinformationen.
Nu ännu värre. Färögatan är också stängd för busstrafik pga "framkomlighetsproblem". Mycket dåligt skyltat och kryptisk info på webben. Ca 50 personer stod och väntade på sina bussar vid 16.45-tiden på Färögatan i tron att bussarna skulle gå där istf via Jan Stenbecks torg - vilket de gjorde dagen innan.  Detta ska pågå minst till 31 aug... Det blir rejält konstiga körvägar för berörda linjer.
OK att man måste ändra körväg - men bättre skyltat och kanske trafikvärd i rusningstid de första dagarna hade ju varit bättte kundservice.

Bussmicke

SL och information... SL och information... SL och information... SL och information...
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Jag tycker att SL informerar bättre än de flesta andra länen tillsammans! Som infödd Stockholmare kanske man inte ser hur bra och billigt man har det, men som "utomstående" lantis blir iaf jag för det mesta imponerad av SL. :)

För att replikera på startinlägget: Vilket blev det vinnande färgförslaget på de tillfälligt uppstripade inlånade spårvagnarna?

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Andreas

Citat från: Bussmicke skrivet 05 augusti 2010, 00:58:34 AM
Blir känt när spårvägen invigs 21/8

23/8 låter mycket troligare, i och med att hösttabellerna också börjar gälla då. Verkar rätt mysko om man skulle dra igång ny trafik näst sista dan under en tabells giltighetstid, lika bra att vänta då.  :P

Ted Selander

Citat från: Andy91 skrivet 05 augusti 2010, 02:23:49 AM
23/8 låter mycket troligare, i och med att hösttabellerna också börjar gälla då. Verkar rätt mysko om man skulle dra igång ny trafik näst sista dan under en tabells giltighetstid, lika bra att vänta då.  :P

Invigning är en sak, trafikstart är en annan!

/Ted

Andreas

Citat från: Ted S skrivet 05 augusti 2010, 08:02:55 AM
Invigning är en sak, trafikstart är en annan!

/Ted

Jag tänkte lite galischgalosch klockan halv 3 på morgonen.  ;) Jag syftade eg. till trafikstarten, för invigningen må som sagt vara den 21:a, men någon ordinarie trafik förekommer inte före den 23:e.  :P