Slutet är definitívt...

Startat av Calle, 20 juni 2010, 00:14:05 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Calle

...för GS och stora delar av dess trafik idag 2010-06-20. Vi välkomnar istället Busslink och Veolia Transport som kommer att köra med nya, fräscha bussar. Därmed är sagan slut om Den Oudsten och ett antal andra fordon, samt slutet för bussgaraget i Majorna. Vi som åkt med ras till fordon är nu lyckliga.  ;D

Christer K

Hur blev det för förarna på GS fick alla följa med eller blir ett antal utan jobb?

/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Bussgubben

Men var ska Veolia ha sitt garage förutom i Partille, Frihamnen och Lundby? De kommer väl ha garage i Majorna eller??

ch

Citat från: Christer K skrivet 20 juni 2010, 00:35:53 AM
Hur blev det för förarna på GS fick alla följa med eller blir ett antal utan jobb?

/ Christer K

Varför ska alla följa med vid upphandlingar?

Björn Lövdahl

Citat från: ch skrivet 20 juni 2010, 07:17:46 AM
Varför ska alla följa med vid upphandlingar?

Trygghet för förarna kanske?
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

ch

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 20 juni 2010, 10:02:17 AM
Trygghet för förarna kanske?

Önskvärt för företagen?

Det är ingen mänsklig rättighet att ha ett jobb. Bara för att ett bolag har t.ex 200 anställda så behöver kanske inte ett annat bolag ha exakt samma 200 anställda för att utföra samma jobb. De kanske bara behöver 180 stycken, och de kanske har 100 stycken i den egna organisationen som de tänker använda i första hand. Övriga 80 rekryterar man utifrån, och då tar man väl givetvis de 80 bästa man hittar?

Av de 200 från den som tappade uppdraget så kan det finnas ett stort antal personer som inte är intressanta för den nya arbetsgivaren, det kan handla om allt från jobbiga personer, såna med hög sjukfrånvaro, hög krockstatistik, opålitliga etc - så varför ska man vilja ta över dessa?

Skulle du vilja äga ett företag och inte själv få bestämma vilka anställda du ska ha?

Nico

Tråden rör primärt det faktum att GS nu lämnar över trafiken till aktörerna Veolia och Busslink, vilket i sig då är ett skeende vi bör diskutera i god ton. Inte vilka olika generella villkor som gäller för personalövertagande, anställningstrygghet osv.

Har därför varit inne och raderat några inlägg som inte alls hade med saken att göra. Olika privata åsikter om hur vissa frågor på svensk arbetsmarknad ska hanteras sköts bäst via PM eller motsvarande.

// Nico
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

1896

Ja, Nico, då kan du väl ta bort fler ointressanta inlägg.

ch

Varför radera inlägg? Varför inte lyfta ut de och lägga i en ny tråd under "off topic" eller liknande?

Här på forumet publiceras bilder på t.ex andra fordon än svenska omnibussar, ska de också raderas numera? ;-)

Tråkigt när en moderator/admin är lite för mycket trigger-happy med deletefingret, att döda debatt ger inte ett aktivt forum.

B10BLE

Citat från: 1896 skrivet 20 juni 2010, 11:28:25 AM
Ja, Nico, då kan du väl ta bort fler ointressanta inlägg.

Varför raderades enbart mitt inlägg och ingen annans?

Nico

Frånggår policyn att inte diskutera göranden och låtanden på forumet och svarar enligt följande. Vad 1896 ovanstående inlägg fyller för funktion förstår jag inte, men jag låter det vara kvar för att rent allmänt illustrera hur ett absolut onödigt inlägg ser ut.

Moderators uppgift är annars att försöka att hålla efter så att trådarna håller sig till ämnet i görligaste mån så det har inget med 'trigger happy' att göra utan var sak har sin plats. Detta är sedan som sagt ett forum och ingen chat eller dagis. I det här fallet rensade jag bort flera inlägg och inte enbart ett. De rensade inläggen hade heller inget med trådämnet att göra och tangerade som sagt gränsen varför hänvisning om att de bättre kunde skötas via PM etc. påpekades.

Att jag inte bröt ut sidodiskussionen om arbetsmarknadsfrågor var medvetet och jag hänvisar till 6:e stycket i Snackets regler. Dess första mening lyder som följer... "Bussnack är ingen allmän klagomur! Subjektivt färgade åsikter (t.ex. arbetsmarknadsfrågor, klagomål på en trafikhuvudman eller motsvarande) om olika företag, organisationer etc. hör inte hemma i Bussnack."

Låter den här tråden vara låst tillsvidare då det uppenbarligen inte var så många som ville tillföra något konkret utan mest verkar vara ute efter att klanka ned på ett arbete som ändock måste göras. Vidare synpunkter tas via PM och min plats som moderator står alltid tillgänglig ifall någon är sugen på att ta över!

// Nico
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman