Huvudmeny

Civil polisbil.

Startat av Möllers, 19 juni 2010, 22:34:14 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bingoberra

Citat från: Ersa skrivet 29 juni 2010, 02:03:54 AM
Att minnas civilbilarnas regskyltar fungerar ju bara i län med få vägar och ännu färre polisfordon. Östersundspolisens röda Volvo V70 av 2000 års modell gällde det att kunna regnumret på, då den var civilbil nummer 1. Det var ju bra om man slapp köra om den av misstag! Den verkar faktiskt rulla än för samme ägare enligt CBR. :)

Civila Saabar har dessutom nästan alltid texten "ANA Trollhättan" under registreringsskylten. Ser man en sådan bil någonstans långt ifrån Trollhättan bör man ta det lugnt.

Ersa

Citat från: Bingoberra skrivet 29 juni 2010, 13:03:46 PM
Civila Saabar har dessutom nästan alltid texten "ANA Trollhättan" under registreringsskylten. Ser man en sådan bil någonstans långt ifrån Trollhättan bör man ta det lugnt.

En sån nummerskyltshålare skulle man haft tag i. Skulle passa bra ihop med tonad bakruta, extra backljus under kofångaren och två extra fejkantenner på taket på min 9-5 kombi. 8)

pierrew

Ja grejen med icke målade bilar är ju såklart att kunna "ta folk på bar gärning" exempelvis i trafiken. Där har ju målade bilar helt klart en nackdel i just den grenen, dock så lugnar ju en målad polisbil oftast ner trafiken avsevärt bara genom att åka omkring och folk i allmänhet skärper till sig lite extra. ;)

När Polisen skall utföra så kallade spaningar osv så har dom speciella bilar till det. Eller ja dom hyr ofta begagnade bilar hos slumpmässigt utvalda bilhandlare (då står ju inte polisen som ägare om bilen kollas upp av en misstänkt, poliserna blir inte igenkända lika lätt osv).
Hände ganska ofta på min förra arbetsplats att bilar som var lite trögsålda och stått länge i bilhallen hyrdes ut till "spanare", det hände även ibland att dem kom tillbaka på bärgare efter inblandning i ett efterföljande med abrubt slut ::) ;)

the0fiskis

det vet jag ochså (är polis/bil intressead)
men jag tycker vad jag tycker det kan ingen ändra på....