I en annan del av världen, del 3 [Libanon]

Startat av Richard Walter, 07 september 2007, 15:31:38 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Richard Walter

Här kommer lite bilder från södra Libanon 1990, bussen är en av de raketer vi hade att transportera FN-personal med runtomkring i Israel. I Libanon fick vi inte köra folk med buss, det ansågs för farligt vid eventuellt överfall så där var det trupptransport per lastbilsflak som gällde.

Bussen är en Mercedes-Benz OF1313/VanHool från -85, UNIFIL 1638, som här är inne på verkstaden för bromsöversyn.
Vi hade två av dessa, den andra hette 1637. Frontmotor på 130 hästar och 45 sittplatser borgade för beskedliga prestanda, det väsnades en del förstås men de gick fint på vägen.

Bromsarna var inte heller mycket att yvas över, en hydraulisk historia med tryckluftsassistans. Fungerade bra på plan mark men backarna runt Jerusalem var en prövning både för utrustning och nerver, den klena maskinen bjöd inte mycket motstånd heller via avgasbromsen.

Uppför tog de sig högst motvilligt och nedför alltför entusiastiskt.

I skyltskåpet står det Linje Lusta, den andra kallades Heta Linjen

bussgrabben

Niklas Bygdestam

Sånt här är intressant att se. Trots att bussen är en Van Hool så känns den verkligen mycket avlägsen de eleganta Van Hool Alizée

Kan inte låta bli att ställa en fråga som är OT. På marken ser man räls. Tydligen går det ett spår där. Vet du vad det kan ha varit för järnväg? I Libanon har tyvärr inte järnvägarna varit i drift på väldigt länge nu
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Richard Walter

Järnvägen lär vara byggd av britterna under andra världskriget som en länk mellan Haifa och Beirut, det ligger tre tunnlar i berget vid israeliska gränsen Rosh Hanikra. Vad jag vet så har den inte brukats sedan strax efter kriget när staten Israel tillkom.
Inne på vårt område har jag inget minne av järnvägsspår mer än de som använts som avbalkning utanför verkstaden.
Men järnvägen måste ha gått rakt igenom campen när den var i drift eftersom bitar av banvall och andra små tunnelpassager både före och efter området ligger i linje. De banvallar som fanns kvar saknade också räls så vitt jag kan minnas.

Frippe Fribas

Tack för trevliga bilder från ett spännande område!
//Fredrik

Richard Walter