Var är jämtlandsrapporteringen?

Startat av Greger Larsson, 13 juni 2010, 10:23:17 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Greger Larsson

Idag(fast kanske i huvudsak i morgon 14/6) sätts 60 nya bussar i trafik i Jämtland, dessutom i ny design. Men visst har det varit lite rapportering här på Buss Snack? Kan bara komma ihåg att två bussar visats på bild, eller har jag missat något?
Någon som vet vilka busstyper det blir? På Länstrafikens hemsida http://www.ltr.se/reseinformation/210.aktuellt.html kan man se en Setra boggi och en 8700(?) i nya designen. Sedan lär väl ett antal övertaliga KR-bussar ställas upp också, plus att det nu denna helg förflyttas KR-bussar från Jämtland till Gävle och Norrbotten där bolaget påbörjar nya kontrakt.

Jan

Innebär detta att alla kommuner får ny färg förutom en? Godsbussarna vilken färg får dessa? vi som inte bor i närheten ser fram emot mycket bilder.
I branschen i 40 år

Magnus

Är det klart att KR ska börja köra i Norrbotten? Sist jag hörde något om det så var väl det överklagat. Någon som vet mer om det?

Jan

Citat från: Magnus skrivet 13 juni 2010, 13:19:24 PM
Är det klart att KR ska börja köra i Norrbotten? Sist jag hörde något om det så var väl det överklagat. Någon som vet mer om det?

Överklagan är gjord, men jag har inte hört mer sedan.
I branschen i 40 år

Greger Larsson

Citat från: Jan skrivet 13 juni 2010, 13:04:18 PM
Innebär detta att alla kommuner får ny färg förutom en? Godsbussarna vilken färg får dessa? vi som inte bor i närheten ser fram emot mycket bilder.

Bild på en av de nya godsbussarna har visats(av Marc W), denna hade samma färg som nuvarande godsbussar i Z-län.

Citat från: Magnus skrivet 13 juni 2010, 13:19:24 PM

Vad jag kan förstå av ett inlägg av Lars Ö så togs ej överklagan upp.
Däremot är ju trafiken på de övertagna linjerna begränsad under sommaren. Huvuddelen startar till skolstarten i höst.

Bernt Talbrant

Citat från: Greger Larsson skrivet 13 juni 2010, 10:23:17 AM
Idag(fast kanske i huvudsak i morgon 14/6) sätts 60 nya bussar i trafik i Jämtland, dessutom i ny design. Men visst har det varit lite rapportering här på Buss Snack? Kan bara komma ihåg att två bussar visats på bild, eller har jag missat något?
Någon som vet vilka busstyper det blir? På Länstrafikens hemsida http://www.ltr.se/reseinformation/210.aktuellt.html kan man se en Setra boggi och en 8700(?) i nya designen. Sedan lär väl ett antal övertaliga KR-bussar ställas upp också, plus att det nu denna helg förflyttas KR-bussar från Jämtland till Gävle och Norrbotten där bolaget påbörjar nya kontrakt.

Jag tvivlar på att det dyker upp några nya bussar i trafik i Jämtland förrän den 20, och inte minst 21, juni. Jag utgår från att bytet av entreprenörer sker vid tidtabellsskiftet som i Jämtland, liksom på de flesta andra håll, är först nästa helg. Visserligen står det på hemsidan att 60 nya bussar ska börja rulla idag men det verkar ju lite skumt...

Greger Larsson

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 13 juni 2010, 15:57:19 PM
Jag tvivlar på att det dyker upp några nya bussar i trafik i Jämtland förrän den 20, och inte minst 21, juni. Jag utgår från att bytet av entreprenörer sker vid tidtabellsskiftet som i Jämtland, liksom på de flesta andra håll, är först nästa helg. Visserligen står det på hemsidan att 60 nya bussar ska börja rulla idag men det verkar ju lite skumt...

Det verkar ju högst rimligt. Å andra sidan var det tal om KR skulle få övertaliga bussar i Jämtland samma helg som man startar trafiken i Gävle..
Oavsett vilket så borde det väl börja dyka upp lite nya jämtlänningar, ser på SBH att det kommit ett antal Setror bl a till Molunds.

Jan

Citat från: Lars Ödlund skrivet 13 juni 2010, 17:16:48 PM
Linjevagnarna blir vita med röd rand och med svarta fram resp bakstammar.

VDL/Bova, Setra, Volvo 9700 och Scalor? har observerats.

Överprövningen i Norrbotten är avslutad, motparten angav som skäl för överprövning b.la i vilket antal kuvert anbuden hade skickats in o.sv vilket väl får anses som en synnerligen tunn orsak och rätten valde att inte ta upp frågan.

Då blir det gamla jämtar som kommer till Norrbotten?
I branschen i 40 år

Ersa

Citat från: Lars Ödlund skrivet 13 juni 2010, 17:16:48 PM
Linjevagnarna blir vita med röd rand och med svarta fram resp bakstammar.

Bussmicke har visat en linjevagn på bild här.
Alla icke-godsbussar kommer se ut så, i alla länets kommuner.

Jan

Citat från: Ersa skrivet 13 juni 2010, 19:06:04 PM
Bussmicke har visat en linjevagn på bild här.
Alla icke-godsbussar kommer se ut så, i alla länets kommuner.

Inte i den kommun som KR har kvar till vidare ska väl tilläggas.
I branschen i 40 år

Peter Öden

Hej !

5-6 boggiebussar kommer framledes att komma till Gävle
från Jämtland. Exakt vilka och när vet jag f.n. inte.

Mvh Peter Ö

virtual1

Citat från: Peter Öden skrivet 13 juni 2010, 19:33:37 PM
Hej !

5-6 boggiebussar kommer framledes att komma till Gävle
från Jämtland. Exakt vilka och när vet jag f.n. inte.

Mvh Peter Ö

Men lovade inte Stadsbussarna att det _bara_ skulle vara nya fordon? Är det tänkt att dessa ska rulla som vikarier också då eller?

Jan

Hur ser fördelning ut i Jämtland fr o m trafikstarten?
Stadsbussarna = tätorten i Östersund
KR = 40, 45 och 63
CB = Resten ?
I branschen i 40 år

Ersa

Citat från: Jan skrivet 13 juni 2010, 19:16:20 PM
Inte i den kommun som KR har kvar till vidare ska väl tilläggas.

Ja, CB i Åre och KR i Ragunda har självklart kvar zebraränderna på bussarna i många år framöver. Jag nämde det inte ens, för att det i mina ögon var så självklart att det enbart var de nyupphandlade vi talade om här. Frågan är hur mycket CB kan skifta runt sina rödvita Årebussar med de länslackade bussarna från de andra avtalen.

Ersa

Citat från: Peter Öden skrivet 13 juni 2010, 19:33:37 PM
5-6 boggiebussar kommer framledes att komma till Gävle från Jämtland. Exakt vilka och när vet jag f.n. inte.

Några av Scalorna från t.ex Krokom, Lit och Brunflo (61-69) verkar de mest troliga. Alternativt de båda 8700:orna (77-78).
Vegorna KR har (38-39) är numera säkerligen alltför åldersstigna och slitna för att passa in i Gävles avtal efter att ha rullat på Jämtlandsvägarna sedan januari 2001. Vart Vestarna 46-47 hamnar blir även intressant då de är såpass nya.