Borås - Hägglundare

Startat av Ola Almquist, 06 juni 2010, 16:41:33 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ola Almquist

Apropå SS H18, Staffan skrev en gång något om Stadsbussar i Borås helbyggda Hägglundsbussar som då var längst i Sverige. Kan någon berätta mer om dessa?

Tack på förhand!
/Ola

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ola Almquist skrivet 06 juni 2010, 16:41:33 PM
Apropå SS H18, Staffan skrev en gång något om Stadsbussar i Borås helbyggda Hägglundsbussar som då var längst i Sverige. Kan någon berätta mer om dessa?

Tack på förhand!
/Ola

Dessa har jag förtecknade och det är en komplett lista:
92   P 891      Volvo B638P Hägglund   1955   635-184
93   P 901      Volvo B638P Hägglund   1955   635-424
94   P 904      Volvo B638P Hägglund   1955   635-423
95   P 939      Volvo B638HSP Hägglund   1956   HS104
96   P 946      Volvo B638HSP Hägglund   1956   HS105
97   P 958      Volvo B638HSP Hägglund   1956   HS106
98   P 959      Volvo B638HSP Hägglund   1956   HS107

Dörrställningen var 1-1-1. Hittar inga uppgifter om längden men någonstans har jag i bakhuvudet att de var 12,2 meter långa. Bussarna var ett samarbete mellan Hägglunds och Stadsbussar i Borås och anses alltså som helbyggda av Hägglunds om än med motor och andra vitala chassidelar från Volvo. De gick av folkhumorn under namnet PHD vilket utlästes Pallins Hopplockade Delar. (Gunnar Pallin var vd för Stadsbussar i Borås). Så vitt jag vet var de ganska driftssäkra och under normala förhållanden lättkörda efter den tidens mått. Däremot klagade en bussförare i bekantskapskretsen på att de var hopplösa i halka. Ingen annan stad fick likadana bussar.

År 1967 övertogs de alla av Högertrafikkommissionen och vagn 96 hamnade senare hos Svenska Spårvägssällskapet. Den försvann dock i och med den stora utrensningen i slutet av 1970-talet med motiveringen att det var en udda vagn utan historiskt intresse. Vilket är mycket tråkigt. Rykten går emellanåt dock om att bussen inte skrotades utan skall finnas kvar någonstans. Ingen rök utan eld heter det men här är det kanske ändå mest en förhoppning. Jag har tyvärr ingen bild på busstypen som jag har rättigheten att publicera.

yngrot

Bilder på dessa vore ju kul att få se..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 06 juni 2010, 21:32:20 PM
Bilder på dessa vore ju kul att få se..

Jag har kontaktat fotografen och frågat om han har något emot att jag lägger ut en bild - eller ett par. Så med lite tur så...

yngrot

Håller tummarna för detta.. ;D  Vet du om dessa vagnar möjligen gick på linjen som vände där dagens linje 2 vänder uppe vid fd Rondo??   Har något svagt minne av bussar med dörr 1-1-1 ...  men då var jag inte så gammal ... vi flyttade upp dit ca 1960...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 06 juni 2010, 22:00:55 PM
Håller tummarna för detta.. ;D  Vet du om dessa vagnar möjligen gick på linjen som vände där dagens linje 2 vänder uppe vid fd Rondo??   Har något svagt minne av bussar med dörr 1-1-1 ...  men då var jag inte så gammal ... vi flyttade upp dit ca 1960...

De  gick vanligtvis på linje 2 som då gick mellan Sjöbo och Dammsvedjan via Hedvigsborg (Kristineberg fanns inte på den tiden). Någon enstaka gång sågs den på linje 3 mellan Sjömarken och Södra torget och linje 22 Regementet-Södra torget-Solhem-Myrås. Och så kunde jag få åka med dem någon gång med en extratur på linje 8 mellan Tullen och Södra torget. Den turen utsattes alltid med bussar som skulle in på verkstaden sedan så där blev det synnerligen blandat. Ena dagen en gammal buss från slutet av 1940-talet, nästa dag en av Stadsbussars helturistbussar och tredje dagen en av de nyaste bussarna (dit 92-98 då räknades). En klasskamrat i Sjömarken hade precis samma tur som jag med sin förstärkningsbuss så det var spännande varje morgon att se vem som kunde bräcka vem om den finaste bussen. Båda våra bussar kördes för övrigt varje dag av samma förare och båda dessa fördrev sedan yrkesdagen med att vara bilskollärare.

På den tiden var det linje 4 som gick till Trandared men jag är osäker på hur långt där de gick. Tidvis vände de vid Östergårdsplan. Linje 4 hade sin andra ändhållplats vid Övre Byttorp och förlängdes sedan 200 meter så att den fick samma vändhållplats som linje 8 och 9 vid Tullen. Den trafikerades av Volvo B655 med Hägglundskaross (99-104).

Den tid jag talar om är slutet av 1950-talet.

Bengt Hultin

Ahh - Min barndoms bussar. Dem har jag åkt med mellan Dammsvedjan och stan många gånger under dess livstid.

När de levererades gick de (nästan) unteslutande på linje 2 Dammsvedjan - Norra Sjöbo. Fasta turer hade vagn 92 - 96, Vagn 97 och 98 var användes som reserv och förstärkningsvagn.

Från vintertidtabellen 1960 ändrades turtätheten från 15 till 20 minuter och fyra bussar räckte. Då gick 92 - 95 på linje 2 och 96 - 98, tillsammans med vagn 99 ur en senare serie, placerades på den nya linje 3 (Långesten - Trandared - Hulta, senare ändrat till Långesten - Trandared - Strömsdal). Så såg det ut fram till 1965 då de äldsta (92-94) plockades bort från den fasta tjänsten. Den 2 september 1967 var sista dagen med vänstertrafik och blev också den sista dagen i trafik för dessa fina bussar.

Vagn 95 blev därmed trogen linje 2 under hela dess livstid.

Jag hittade en uppgift om längden: 11,40 m.

Typen är den tredje och sista varianten av Gunnar Pallins idé att göra bussar lämpliga för enmansbetjäning av bulldogchassin. De två tidigare kom 1949, byggda av SKV i Katrineholm på Volvo B512, en serie 1951-52 byggda av Hägglund på Volvo B626/627.

Staffan Sävenfjord

Och här är då utlovade bilder tack vare Bengt Hultin. Den första är ett utsnitt från ett vykort och färgerna är något konstiga. Möjligen är kortet handkolorerat. Den första bilden är tagen vid Södra torget och hade det varit en lite mer gråmulen dag så hade kanske "Kungen" i trafikledarkiosken som skymtar till vänster bett bussföraren att tända innerbelysningen. Detta var då en signal till alla andra bussar på stan som mötte denna (och de andra på 2-an) att innerbelysningen skulle vara tänd.

Möjligen hade föraren på den andra bilden fått en sådan order för det verkar ju vara en mer dyster dag. Bilden är vad jag kan se tagen på Dammsvedjan.

Ola Almquist

Stort tack för dessa. Det var definitivt första gången jag sett bilder på dem.

M.v.h.
Ola