Mariestad en halvtimme mellan 17.30 och 18.00

Startat av Staffan Sävenfjord, 02 juni 2010, 10:34:01 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

På den korta tiden hann det hända ganska mycket. Bland annat lade jag märke till att stadsbussarna nu bytts från Volvo 8500 B7RLE till Mercedes Citaro sedan senast jag var i Mariestad. Avslutningsvis får vi se Swebus 6216 med pappskylt i rutan som ersättning för den uppenbart trasiga destinationsskylten. Inga fåglar kom till skada under fotograferingen.

yngrot

Trevligt med bilder från denna "stad" synd bara att allt är blått numera.... 

Lite Ot Staffan men snart är du uppe i en massa 0 i antal inlägg... ;D
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 02 juni 2010, 21:11:46 PM
Trevligt med bilder från denna "stad" synd bara att allt är blått numera.... 

Lite Ot Staffan men snart är du uppe i en massa 0 i antal inlägg... ;D

Ja, det närmar ju sig 10 000 inlägg men det är redan två skribenter som är över den siffran.

bussfan

Ulf Berlin

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 juni 2010, 10:34:01 AM
Inga fåglar kom till skada under fotograferingen.  ::)

Trevliga bilder med bl annat några "exSLare".
Det är tydligen inget krav från Västtrafik att bakdörrarna skall orange markeras"direkt"
vid insättande av bussen i trafik ???/Ulf

Bernt Talbrant

Citat från: Ulf Berlin skrivet 03 juni 2010, 23:04:49 PM
Trevliga bilder med bl annat några "exSLare".
Det är tydligen inget krav från Västtrafik att bakdörrarna skall orange markeras"direkt"
vid insättande av bussen i trafik ???/Ulf

Just denna är ju inte precis ny i Västtrafik-land. Men varför den aldrig tycks ha fått den orange märkningen på bakdörren kan man ju fråga sig - på äldre bilder finns den inte heller.

Ulf Berlin

Ok.
Har alltid antagit att den oranga märkningen endast betytt att det
är låggolv i denna del av bussarna,men men.../Ulf

Bernt Talbrant

Citat från: Lars Ödlund skrivet 03 juni 2010, 23:30:41 PM
Om jag minns rätt från upphandlingar o designprogram så ska det finnas ramp eller motsvarande för att det ska markeras.

Så här skiljer sig alltså 55xx-vagnarna i utrustning jämfört med den stora serien 59xx-vagnar som finns i Skaraborg?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 03 juni 2010, 23:50:26 PM
Jag antar att det är så ja, bussarna hade ju heller inga ramper som nya.

Lite märkligt eftersom de fd SL-bussarna går blandat med de övriga. Man byggde ju också om bussarna med igensatt bakdörr när de flyttades till Skaraborg. Borde väl då ha kunnat monterat en ramp också. Så vitt jag kan se är det samma mittdörrar på båda modellerna.

Mikael T Nilsson

Tack för ett mycket trevligt bildsvep. Numera är det Mercedes Citaro som gäller i stadstrafiken i Mariestad. För inte så länge sedan hade Mariestad två nyare Volvobussar i stadstrafiken, 6750-51 om jag minns rätt. Dessa flyttades senare till Skövde.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

scaniaolsson

En vidare undran, är Mariestads Busstrafik idag inte längre aktör på banan när det gäller linjetrafik ?

Minns när man förr var hos en släkting i Mariestad att dom bl.a. hade hand om stadstrafiken.

Sedan gick dom väl under Buss I Väst:s flagg också om jag inte minns fel.

Scaniaolsson
Fordonsintresserad elmontör.

Bussmicke

Resterna av MBT heter ju Söne Buss i Mariestad numera.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.