Huvudmeny

Volvo 9700a.

Startat av Möllers, 31 maj 2010, 19:16:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Möllers

Cyklisten

Varför står det a som tilläggbokstav?
Trodde att 9700A ser ut så här:

Zella

Boggi & ledbuss på samma gång  :o, första gången jag ser det.

Häftigt  8)

Ersa

Inte bara boggi på den ledbussen, utan även bakmotor precis framför leden. Hur fyller man på kylvätska på den? Innifrån? ;)
Ihopklippta fejkade bussar får ni gärna visa fler av! :)

yngrot

Kul buss det där.. ;D  men hur skulle en sån gå att köra med boggie och led??
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

bisquit

Svar det går utmärkt. Vet att Swebus hade nån Alizeé tidigare med boggi och led och godsrum..

Cyklisten

Neoplan Jumbocruiser byggdes väl i två varianter och den ena hade ju motorn och hjulen just på detta vis? Eller är jag helt ute och cyklar och photoshoppar?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Cyklisten skrivet 01 juni 2010, 22:35:00 PM
Neoplan Jumbocruiser byggdes väl i två varianter och den ena hade ju motorn och hjulen just på detta vis? Eller är jag helt ute och cyklar och photoshoppar?

Nej, du cyklar inte. Åtminstone i det här fallet. Fast motorn satt i själva leden hur det nu gick till. Det gick inte gå mellan dragvagn och släpvagn i bottenvåningen utan all passage fick göras via övervåningen.

http://autobusy-ts.wbs.cz/neoplan_jumbocruiser_52_original.jpg

Cyklisten

Tack Staffan, trodde nästan att minnet sviker redan i min ålder ;) 9700 har plats under golvet så att man kunde få plats med motorn och annat där, det går ju minst lika bra på B12M. Men vad skulle det bli för chassibeteckning på denna? Varken B12BA eller B12MA passar riktigt, något mitt emellan.

SimonB

Går den att få som dubbelled?  ;D 8)