Två sörmlandsbussar på 47E

Startat av Hasse L, 30 maj 2010, 16:25:16 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L


GNM 427, CF 7561 från 1963. Ursprungligen AB Eskilstuna Omnibustrafik 141?


GNM 339, inga uppgifter tillgängliga, men i en gammal notering står Katrineholms Omnibustrafik. Den var försedd med numret 742.
Var det Stockholms Turistbussar som körde dessa båda för SL?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Hobgoblin skrivet 30 maj 2010, 16:25:16 PM

GNM 427, CF 7561 från 1963. Ursprungligen AB Eskilstuna Omnibustrafik 141?

GNM 339, inga uppgifter tillgängliga, men i en gammal notering står Katrineholms Omnibustrafik. Den var försedd med numret 742.
Var det Stockholms Turistbussar som körde dessa båda för SL?

Ja, dessa bussar ägdes en tid av Stockholms Turistbussar så det var säkert de som körde dem för SL. 141 stämmer för GNM 427 liksom 742 för GNM 339. Jag har dock den senare noterad på Nyköpings Omnibustrafik. Observera dock att den gör reklam för Folket, som utges i Eskilstuna.

Trevliga bilder i vanlig ordning!

Ulf Broman

Citat från: Hobgoblin skrivet 30 maj 2010, 16:25:16 PM
GNM 427, CF 7561 från 1963. Ursprungligen AB Eskilstuna Omnibustrafik 141?

GNM 339, inga uppgifter tillgängliga, men i en gammal notering står Katrineholms Omnibustrafik. Den var försedd med numret 742.


I varje Eskilstunabos husbibel, dvs. Anders Forsbergs utmärkta bok om Eskilstuna Omnibustrafik kan man hitta det mesta.

GNM427 hade mycket riktigt inventarienummer 141 hos EOT och var inregistrerad 1963 men var tillverkad 1960.

GNM339 var en CF65, tillverkad 1962 men inregistrerad 1964 och hade inventarienummer 742. Såldes 1969 till Lundborgs Omnibustrafik i Katrineholm, och till Katrineholms Omnibustrafik 1970.

Bägge bussarna hade i vänstertrafik plattform och plats för konduktör.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ulf Broman skrivet 30 maj 2010, 18:13:25 PM
I varje Eskilstunabos husbibel, dvs. Anders Forsbergs utmärkta bok om Eskilstuna Omnibustrafik kan man hitta det mesta.

GNM339 var en CF65, tillverkad 1962 men inregistrerad 1964 och hade inventarienummer 742. Såldes 1969 till Lundborgs Omnibustrafik i Katrineholm, och till Katrineholms Omnibustrafik 1970.

Bägge bussarna hade i vänstertrafik plattform och plats för konduktör.

Då är uppenbarligen min notering om Nyköpings Omnibustrafik för GNM 339 felaktig, vilket också skulle kunna förklara reklamdekalen för Folket. Men hade den suttit där i fem år?  :)

Ulf Broman

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 30 maj 2010, 18:16:12 PM
Då är uppenbarligen min notering om Nyköpings Omnibustrafik för GNM 339 felaktig, vilket också skulle kunna förklara reklamdekalen för Folket. Men hade den suttit där i fem år?  :)

Jag vet inte.
Anders F anger ju inte bussarnas hela fortsatta liv, så den kan ha hamnat i Nyköping innan Stockholm.
Tidningen Folket ges ju helt rätt ut i Eskilstuna, men den försöker (eller försökte på 1970-talet) kanske täcka större delar av Södermanland.

Muk

Citat från: Ulf Broman skrivet 30 maj 2010, 20:04:20 PM
Tidningen Folket ges ju helt rätt ut i Eskilstuna, men den försöker (eller försökte på 1970-talet) kanske täcka större delar av Södermanland.

Fram till slutet av 80-talet åtminstone hade Folket lokalredaktioner över hela Södermanland.

Silo

Tidningen folket fanns (finns) även i Katrineholm. Folket reklam- var vanlig på bussarna t.ex. "Folket - trycker på" (dålig vits) och "Fler och fler och fler läser Folket".

Ersa

Härligt med EPA-skylten på bild 1.

yngrot

Citat från: Ersa skrivet 30 maj 2010, 22:51:28 PM
Härligt med EPA-skylten på bild 1.



Ja skylten är ju kul men huset den sitter på ........... hrm  såna ord får man inte säga högt så jag avstår.. ;D
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Anders Forsberg

Vågar inte säga om Staffan har rätt eller fel. För jag har noterat på en av EOT:s bussförteckningar från 1976 att nr 742 kom i januari 1975 från Nyköping. Men å andra sidan flyttades bussarna runt mellan de olika Wallenbergföretagen.

Bussarna ovan måste ha varit utlånade från EOT sommaren 1977, för 742 har jag på bild med SLT logga på sidan vid Fristadstorget 1978-79. När det gäller 141 så utan att vara säker kan den nog ha varit en av de som kom till Katrineholm när SLT tog över.

Jag hade nog gärna önskat kunna haft en vagnförteckning i min bok där man kunde sett när bussarna blev avställda eller avregistrerade. Men detta gick tydligen inte att få fram på bussar med de "nya" registreringsnumren. Lite synd jag är själv nyfiken på när CR76:orna 108 - 110 försvann samt när de sista CR111 togs ur trafik i Eskilstuna.

Tack Ulf för att kalla min bok för husbibel  :) ;D

Anders F


Silo

Hej Anders (och alla andra)!

Till Katrineholm kom 142 och 143 (gick där i flera år) samt en kortare period i slutet av sin livstid 146. 141 har jag aldrig sett i Katrineholm.

De sista 111:orna togs ut trafik till sommaren 1990 eller möjligen 1991. När nya Scania 113-vagnar levererats flyttades 111:orna bort från Eskilstuna och 121 gjorde sina sista turer på Stadstrafiken i Flen (Dåvarande linje 1 Jättuna - Centrum - Orrhammar) och 120 var reservvagn i Katrineholm. När jag började köra buss 1990 hade vi 129 i Katrineholm, jag hade äran att min andra anställningsdag köra den på den alla sista turen i trafik, därefter avställdes vagnen. Det var läckage på hyudraloljan i Wilsonlådan, så den drog inte ordentligt, minns jag.

En del av SLT:s 111:or köptes sedeermera av ett företag vid namn Botkyrka Transportcentralen, som sedan körde skolbuss med dessa bl.a. i Tumba.