Huvudmeny

De vita bussarna

Startat av Cyklisten, 28 maj 2010, 20:57:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Cyklisten

Nej, inte dessa. Men jag tycker att Kronoberglacken hör till de tråkigaste i landet.
Här följer några stadsbussbilder med en följdfråga i slutet.

Veolia 2563 en bit bort på Storgatan

Veolia 2630 lite längre in mot stan

2621 på Teleborgsvägen

2530 på ungefär samma ställe, jagad av en Ramkvilla-Jonckheere

Panoreringsförsök med 2558

2617 på Storgatan

2563 igen, svänger in i Kronobergsgatan

Och till frågan: har alla dessa stadsbussar (liksom andra Vestar, Carrusar osv på stadsbusslinjerna) rullat i Växjö från början eller är några av dem flyttade dit i efterhand? Hur är det med Veolia 0333, systervagnen till vår 0334 som finns i Eslöv?

Andreas

Tja, alla har vi väl olika åsikter om saken, men jag skulle nog inte hålla med dig där. Måste säga att denna lack är förhållandevis snygg och trevlig, till skillnad från Hallands nya gråa lack, där bussarna verkligen kommer se ut som ett gäng avstripade flygbussar.

yngrot

Jag tycker detta är en av de bättre länslackerna ...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

CJB

Och till frågan: har alla dessa stadsbussar (liksom andra Vestar, Carrusar osv på stadsbusslinjerna) rullat i Växjö från början eller är några av dem flyttade dit i efterhand? Hur är det med Veolia 0333, systervagnen till vår 0334 som finns i Eslöv?
[/quote]

Jo, i princip alla nuvarande stadsbussar var nylevererade till Linjebuss, Växjö. Dock känner jag till ett undantag - en Carrus City i 26xx-serien kom hit något år gammal. Den hade haft JLT-lack. Vill minnas att det satt/sitter någon JLT-dekal inne i den, samt att man kan se spår av röd lackering där nuvarande har släppt.

/CJB

Zella

Kul med bilder från hemtrakten... dessa bussar har man kört ett antal gånger... min favorit är/var 2623... för den gick bäst då.

LTK lacken är väll den som har hållit längst bland länslackarna... förutom att vid 2003-2004 då linjerna tunnades ut baktill.

Stadsbussarna kunde ju varit blåa med vita linjer och region som nu...  :)

Cyklisten

Citat
Jo, i princip alla nuvarande stadsbussar var nylevererade till Linjebuss, Växjö. Dock känner jag till ett undantag - en Carrus City i 26xx-serien kom hit något år gammal. Den hade haft JLT-lack. Vill minnas att det satt/sitter någon JLT-dekal inne i den, samt att man kan se spår av röd lackering där nuvarande har släppt.

/CJB

Tackar för svaret! Blir lättare för mig när jag lägger upp bilderna på phototrans

Bussfanatikern

Teckensnittet på skyltningen verkar vara av samma typ som den som Göteborgs Spårvägar och Borås Lokaltrafik använder på sina bussar, alltså feta siffror och fet text. Har era bussar också buss-pc av typen I-Tid?