Askersund i går en timme mellan 14.30 och 15.30

Startat av Staffan Sävenfjord, 27 maj 2010, 19:09:57 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

När jag kom till Askersund var det lugnt. Men klockan 15.25 hände allting. Nio bussar avgick åt olika håll. De två övriga som syns på bilderna gick lite tidigare.

Först ut en liten från Lindbergs i Örebro.

Och så en stor från Åmmebergs Buss med en mycket trevlig förare, som kunde berätta att jag inte var den förste som varit i Askersund och fotograferat bussar. Vi fick en stunds trevligt samtal om busshobby, veteranbussar med mera innan han körde i väg med sin ovanliga buss, som han dock gillade skarpt.

Sedan var det Weidermans för hela slanten. Förutom en Vest bara Volvo 8500.

Svenn Erik Nielsen

Hej Staffan og andre

Ja det är et bra tidspunkt at foto på i Askersund, jag var der d. 17-08-2009 omkring dette tidspunkt.
PS fina bilder

Svenn Erik

bisquit

Att du fick med många Volvo är inte så konstigt. Då de flesta 8500 står där. Dock har de även 2 scala och 2 Seatra i Askersund.. 8) De har väl ca: 17 bussar i AskersundsGaraget..

Svenn Erik Nielsen

Hej

Har du vilka som är stationerede i Askersund og hvor Garaget ligger?

Svenn Erik

bisquit

Hej har inte exact koll på regnmer eller så. Går nog att få reda i Svensk busshistoria. Men Vet däremot att Samtliga bussar förutom 3st är ifrån 2009. 2st kortbussar 2st expressare med rullstolslift. Sen är resten lågentré med boggi.
Garaget ligger granne med Volvo i Askersund. 8) Det vill säga att om man kommer ifrån E20 riktning Motala, på väg till Askersund. Så tar man höger på riksvägen, vid korsningen på väg mot Vretstorp. Istället för att fortsätta in mot Askersund. Går att få mer info på www.weiderman.se
Deras huvudkontor och bussgarage med verkstad ligger iaf i Kumla granne med mitt jobb. :P

Staffan Sävenfjord

Citat från: bisquit skrivet 30 maj 2010, 16:55:14 PM
Hej har inte exact koll på regnmer eller så. Går nog att få reda i Svensk busshistoria. Men Vet däremot att Samtliga bussar förutom 3st är ifrån 2009. 2st kortbussar 2st expressare med rullstolslift. Sen är resten lågentré med boggi.
Garaget ligger granne med Volvo i Askersund. 8) Det vill säga att om man kommer ifrån E20 riktning Motala, på väg till Askersund. Så tar man höger på riksvägen, vid korsningen på väg mot Vretstorp. Istället för att fortsätta in mot Askersund. Går att få mer info på www.weiderman.se
Deras huvudkontor och bussgarage med verkstad ligger iaf i Kumla granne med mitt jobb. :P

Svensk Busshistoria anger inte placeringar av förståeliga skäl eftersom det skulle bli ett jättejobb att hålla den listan aktuell.

Du menar väl väg 50 i riktning Motala.

Bussmicke

De äldre i Askersund/Laxå är ju omplacerade och (tyvärr) omnumrerade bussar från andra garage
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

bisquit

Ja de äldre i Laxå respektive Askersund. Har tidigare varit placerade i Kumla.. Å går i huvudsak på skolkörning eller som reservvagnar. :P

bjorkaan

Det går i huvudsak Setra på 841 till Örebro men i slutet på april(om jag minns rätt) gick det någon buss av äldre variant in till Örebro på den linjen. Weidermans OmniLinkar och Vestar på 701, då från kumlagaraget kan tycka verka logiskt  ;D

bisquit

Så här är det de setra som står i Askersund går i huvudsak på linje 841. Men även på linje 704/701.
Buss 11 som oxå är Setra går mestadels som reservvagn och på beställning. Samma sak med systervagnen 10. De 2 är turistbuss klassade. medan de övriga 3: Buss 9,101, 102 är expressare utan toa. Sen så har de även buss 4 som är en carrus vega.. Boggi och toa m.m. Går oxå mycket på beställning och linje 841/701.
Samtliga 3 garage har några omlopp på Linje 701 Likaså har Kumla några omlopp på Askersund och Laxå.

bisquit

Har gjorts en lista förut vill jag minnas med försöker med en. Ny om Weidermans.
Börjar med Kumlagaraget.. Tar dock bara med bussarna och inga småbilar eller limousinen i denna lista.

Kumlagaraget.
Buss nr. 1   Volvo 8500 lågentré, boggi
Buss nr. 2   Volvo 8700 lågentré
Buss nr. 3   Carrus vega
Buss nr. 4   Carrus vega boggi
Buss nr. 5   Volvo 8500 lågentré, boggi
Buss nr. 6   Volvo 8700 lågentré
Buss nr. 7   Carrus vega lågentré
Buss nr. 8   Volvo 8500 lågntré, boggi                 
Buss nr. 9   Setra Express Boggi
Buss nr. 10 Setra turist Boggi
Buss nr. 11 Setra turist Boggi
Buss nr. 12 Scania Vest Lågenté boggi
Buss nr. 13 Volvo 8500 lågentré, boggi
Buss nr. 14 Scania Dab. (Korvkiosken)
Buss nr. 15 Volvo 8500 lågentré, boggi
Buss nr. 16 Scania Irizar PB Turistbuss, boggi
Buss nr. 17 Volvo 8700 lågentré
Buss nr. 18 Scania Omnilink lågentré boggi
Buss nr. 19 Scania Irizar Centry Turistbuss, boggi
Buss nr. 20 Scania Omnilink lågentré boggi
Buss nr. 21 Volvo 8700 lågentré
Buss nr. 22 Mercedes Benz Sprinter
Buss nr. 23 Scania Vest Lågenté boggi
Buss nr. 24 Volvo 8700 Handikapps buss.
Buss nr. 25 Iveco en liten skolbuss. Helt ny!

Övriga garage kommer senare..

Soliga hälsningar Birger Kumla.. 8)

bussfan

varför kallade du weidermans buss nr 14 scania dab för korvkiosken?

bisquit

Därför att de hade det smeknamnet när de rullade i Örebro. Ser ju nästan ut som en korvkiosk. Men egentligen så kallas deras buss för nykteristen. Då den aldrig är full. :)
Ska bli skönt när den försvinner. Ingen bekväm buss att åka. Den går just nu på Övertid. Skall bytas ut så småningom. Ev. skall de göra om Kumlas stadstrafik.. Hur eller när det händer får ni reda på när det är offentliggörs i media. Jag kommer inget mer säga  :P

NHK

bisquit

Stämmer bra det. :P Har tidigare lagt upp bilder på den. I en annan tråd. Men de höll de på att strippa den. I tvätthallen på garaget. Med snygga dekaler.. 8)