Swebus tar upp kampen om trafiken Cityterm.-Arlanda / Swebus konkurerrar med flygbussarna

Startat av Klaverdörr, 20 maj 2010, 09:13:57 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

Citat från: SimonB skrivet 23 maj 2010, 03:25:22 AM
Där är väl uppehåll längs vägen, så man får i sig något att äta?

Jag är tveksam till det, då det rör sig om en linje och inte en abonnerad buss/bussresa. /Fredde

Carl Eric

Citat från: Fredde_J skrivet 23 maj 2010, 03:33:02 AM
Jag är tveksam till det, då det rör sig om en linje och inte en abonnerad buss/bussresa. /Fredde

Men de finns ju bussar i Linjetrafik idag i Sverige som gör matuppehåll!
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Nico

Misstänker att ni inte talar riktigt om samma sak. Matraster, kisspauser mm. lär man nog göra med vissa jämna mellanrum. Däremot gör man inga längre uppehåll än så utan kör nog rakt av.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Citat från: calken skrivet 23 maj 2010, 08:20:03 AM
Men de finns ju bussar i Linjetrafik idag i Sverige som gör matuppehåll!

Citat från: Nico skrivet 23 maj 2010, 09:37:32 AM
Misstänker att ni inte talar riktigt om samma sak. Matraster, kisspauser mm. lär man nog göra med vissa jämna mellanrum. Däremot gör man inga längre uppehåll än så utan kör nog rakt av.

Vissa långfärdsbussar (linjetrafik i egen regi) i Sverige har en 45-60 min rast mitt i linjen för att föraren ska få sin vilotid på 45 min efter 4½ timmes körning, och därmed slipper man förarbyte. Dylika raster förekommer dock inte i Swebus linjenät. Huruvida det förekommer med Swebus samarbetspartners (bl.a Bohemian Lines) kan jag inte svara på.

virtual1

...trafikstart idag Cityterminalen<-->Arlanda

Väldans få personer på avgångarna 16.15 o 16.30, men folk har väl ingen aning ännu om att trafiken startat, ett litet informationsställ inne på CT var det enda man möttes av. Någon som vet om alla 67XX-bussar ska användas för denna trafik eller några som blir kvar för vanlig trafik med? De jag såg nu var 6770, 6771, 6778 o 6779

Ersa

Citat från: virtual1 skrivet 24 maj 2010, 21:00:06 PM
Väldans få personer på avgångarna 16.15 o 16.30

Här 16:30-avgången förevigad. Men var var du då de bilderna togs?

Ej komplett lista över Swebus MAN-vagnar uppstripade som Airport Transfer:
Tillhör Stockholmsdepån och går på 867: 6770, 6771, 6773, 6775, 6778, 6779, 6780
Uppstripade som Airport Transfer men med okänd placeringsort. Kan således lika gärna vara Västerås för 866:an: 6777, 6783
Det totala antalet 67xx-vagnar är iaf 15 st, 6769-6784.

virtual1

Jonas1968

Citat från: Klaverdörr skrivet 20 maj 2010, 09:13:57 AM

Priset ligger på 89kr enkel för vuxen dvs 10 kr lägre än flygbussarna.se vid förköp

Varför skall det alltid bli så höga biljettpriser bara för att det handlar om trafik till en flygplats? 89 kronor är även om det är billigare än flygbussarna fortfarande ett ganska saftigt biljettpris för att åka 4 mil. Swebus tar ju bara 52 kronor för den betydligt längre sträckan Stockholm-Uppsala.

Ersa

Citat från: Jonas1968 skrivet 25 maj 2010, 23:01:04 PM
Varför skall det alltid bli så höga biljettpriser bara för att det handlar om trafik till en flygplats? 89 kronor är även om det är billigare än flygbussarna fortfarande ett ganska saftigt biljettpris för att åka 4 mil. Swebus tar ju bara 52 kronor för den betydligt längre sträckan Stockholm-Uppsala.

Jag frågade runt samma fråga och fick till slut svar. Det finns avgifter som bussföretag måste betala om man kör in en tung buss på en flygplats. Lite som Stockholms trängselavgifter alltså. Fast alla tider på dygnet, och tvärtom i den formen att bussar drabbas medan det är gratis för bilar. Orsaken är miljön hävdar flygplatsen/LFV. Men borde det inte då vara samma sak som med trängselavgifterna då, att privatbilister får betala medan bussar får köra in på flygplatsen gratis?

Detta är tydligen orsaken till priserna blir så skeva. T.ex:
Uppsala-Arlanda med UL801: 100 kr ombord.
Stockholm-Arlanda med FAC: 99 kr för förköp, och 119 kr ombord.
Stockholm-Arlanda med Swebus: 89 kr för förköp, och 115 kr ombord.

Hela sträckan Stockholm-Uppsala, ej via Arlanda, med Swebus: 52 kr för förköp och 85 kr ombord.

Walter

Citat från: Ersa skrivet 25 maj 2010, 02:11:38 AM
Här 16:30-avgången förevigad. Men var var du då de bilderna togs?

Ej komplett lista över Swebus MAN-vagnar uppstripade som Airport Transfer:
Tillhör Stockholmsdepån och går på 867: 6770, 6771, 6773, 6775, 6778, 6779
Uppstripade som Airport Transfer men med okänd placeringsort. Kan således lika gärna vara Västerås för 866:an: 6777, 6783
Det totala antalet 67xx-vagnar är iaf 15 st, 6769-6784.

Nja vi kalenderbitare får ju korrigera dig lite  ;D 6774 är inte en express. B10M-60 som rullar i Värmland.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

virtual1

Citat från: Walter skrivet 26 maj 2010, 08:25:38 AM
Nja vi kalenderbitare får ju korrigera dig lite  ;D 6774 är inte en express. B10M-60 som rullar i Värmland.

Fast han sa aldrig att alla i 677x-serien var expresser ;-) - bara att de låg i den rangen - räknar du 15 stycken av 6769-6784 så fattas en = 6774!

Jonas1968

Citat från: Ersa skrivet 25 maj 2010, 23:57:02 PM
Jag frågade runt samma fråga och fick till slut svar. Det finns avgifter som bussföretag måste betala om man kör in en tung buss på en flygplats. Lite som Stockholms trängselavgifter alltså. Fast alla tider på dygnet, och tvärtom i den formen att bussar drabbas medan det är gratis för bilar. Orsaken är miljön hävdar flygplatsen/LFV. Men borde det inte då vara samma sak som med trängselavgifterna då, att privatbilister får betala medan bussar får köra in på flygplatsen gratis?

Detta är tydligen orsaken till priserna blir så skeva. T.ex:
Uppsala-Arlanda med UL801: 100 kr ombord.
Stockholm-Arlanda med FAC: 99 kr för förköp, och 119 kr ombord.
Stockholm-Arlanda med Swebus: 89 kr för förköp, och 115 kr ombord.

Hela sträckan Stockholm-Uppsala, ej via Arlanda, med Swebus: 52 kr för förköp och 85 kr ombord.
Hur stor är denna avgift? Kan den ensam förklara skillnaden i biljettpris? Hur gör SL med avgiften. Dom vanliga SL och UL bussarna som trafikerar Arlanda tar ju inte ut någon extraavgift av passagerarna utan där är ordinarie SL/UL taxa som gäller. Har dom andra avtal eller slår dom ut avgiften på övriga passagerare i sitt nät?

Ersa

Citat från: Lars Ödlund skrivet 26 maj 2010, 15:22:17 PM
Jag hoppas att du inte fick detta svar av din närmaste överordnande, isåfall får du be honom att läsa på vad som gäller.
Extra biljettpåslag är det endast på de tåg som angör Arlanda och här är det AEX konsortiet m fl som tar ut dessa, inte flygplatsen i sig.

I övrigt finns det i dagsläget inga angöringsavgifter utan priset är satt efter vad kunderna är villiga att betala, UL:s pris är också anpassat marknadsmässigt och inte subventionerat, skulle AEX t.ex halvera sitt pris så följer bussarna efter, höjer man följer man efter likaså.

Nej, uppgifterna kommer inte från officiellt håll. Jag är varken inblandad eller särskilt insatt i 867:ans upplägg. Men dina uppgifter förklarar varför jag inte fått tag i någon på LFV som visste något om detta. Men nog ser det skumt ut att priserna ligger omkring och över 100-lappen, då man bevisligen kan gå betydligt lägre med tanke på taxan till Uppsala. Den största majoriteten Uppsalaresenärer är dessutom pendlare och betalar 45 kr/resa med sina klippkort. Ändå går den linjen med vinst. Att det kostar dubbla summan att resa halva vägen lär ju vara något som flertalet resenärer ofta reagerar på.

1896

Ja, i begreppet "miljö" har man ju hittat ett nytt argument för att inkassera pengar....

Marc

Resereportage:
Måndag 24 maj
Klockan är strax efter 15, då ett antal större maskiner landar på Arlanda  T5.
Bagagebanden är fyllda till bredden av en blandning av charterresenärer och turister. Utanför i ankomsthallen väntar en liten samling "mottagningskomitéen", bortom denna är det första man ser Swebus nya område vid dörren ut mot taxislingan. Tydlig skyltning och klart budskap är det första som ögat når. Swebus har två damer på plats, som båda flyr fältet mot fikarast då dörren från tullfiltret öppnas och folksamlingen närmar sig. Var köps biljett? Inga automater syns till? Ingen skylt heller? Sista utvägen blev föraren! Visst kan man köpa ombord, när väl biljettmaskinens grekiska meny är förstådd.
135SEK för vuxen, 115SEK för rabatterade...men då väskan redan låg i bagaget fanns ingen reträtt!
Restid: 55min

Nåja, vad jag vill komma till är att det tar ett tag att lära en gammal hund att sitta. När väl logistiken och förarna är intrimmade (så att de hittar bussfilerna längs E4an) så kan detta bli intressant att följa.
HPL inne på Arlanda ligger bra till och med bemanning på det centralt belägna infoområdet så har man nog goda chanser!