Vid Danderyds sjukhus (Busslink)

Startat av Mikael T Nilsson, 15 maj 2010, 17:04:07 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson

En av Busslink Täbys f.d. Örebrobussar, vagn 3154 på lokallinje 601V i Danderyd.

En särling i Busslink Täbys vagnpark, en Ajokki ledbuss. Förmodligen kommer denna buss att slopas under året. Vid fototillfället gick den som utbildningsvagn.

Även denna vagn kommer ursprungligen från Örebro.

Busslink 5426 bärgades till Täbygaraget, men än är det nog inte slutkört för denna buss.

En av Busslink Täbys tre Volvo B10M/Säffle boggie med placering på Ljusterö. Senast till sommaren kommer denna buss att slopas och ersättas av modernare Volvobussar (boggie) från Sörmland.

Museibussen SL H80 6911 var på besök i Danderyd, Mörby verkstad. Ursprungligen gick den i trafik på Danderydslinjerna.

Jag har noterat att ett antal av Täbys och Norrtäljes bussar har försetts med cykelhållare. Är det tänkt att införa cykel på bussar i linjetrafik i Roslagen i sommar? Bl a har även Scaniabussar i 60xx-serien och Volvobussar i 46xx-serien fått cykelhållare.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Bussmicke

Trevligt, du lyckas hitta många ommålade bussar
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Optimal

Karsten tog lyxvagnen till jobbet istället för personbilen  ;)

Andreas

Tack för trevliga bilder! Jag hoppas verkligen att 5426 är ute på vägarna snart igen. 3241 har jag ingen som helst bild av åkmässigt, eftersom jag aldrig har haft möjligheten att åka med den, men de gamla Säffle-vagnarna finns det i Roslagen ingen annan busstyp som kan slå när det gäller komfort, ur min egna synpunkt. 5680 har jag lyckats se flera gånger nu i sin nya lack, både vid Cityterminalen och som förstärkning för 676:an vid KTH. Jag lyckades uppenbarligen missa dig igår, då jag också var ute och fotade och då jag också hann få en syn av den gamla fina bussen vid Roslagsbaneverkstaden.

Apropå cykelställningar bak på bussar, så såg jag att även Arriva Ekerös bussar har cykelställ på ett flertal av sina bussar. Här är två reprisbilder:

samt en reprisbild på en till buss tillhörande Busslink (Täby eller Norrtälje) som strax når Täbygaraget.

rengmark

CitatJag har noterat att ett antal av Täbys och Norrtäljes bussar har försetts med cykelhållare. Är det tänkt att införa cykel på bussar i linjetrafik i Roslagen i sommar? Bl a har även Scaniabussar i 60xx-serien och Volvobussar i 46xx-serien fått cykelhållare.
Cykellinjerna finns på SLs hemsida  http://sl.se/Templates/PageWide.aspx?id=16381

Peter Rost

homer

Så Arriva ska köra med cyklar på stomlinjerna???

Hemska tanke....

Kvarne

Citat från: Jim skrivet 15 maj 2010, 18:50:28 PM
Karsten tog lyxvagnen till jobbet istället för personbilen  ;)

Nepp...SvOf körning. Denna & H3an (Fd 6332) användes. H80:n stod för stadskörningen medans H3an användes för körningen till Gävle....Bilder kommer....
Jag körde 6332...
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Optimal

jag såg nått "lik" ner  i Liljeholmsterminalen idag, kan det ha vart 6332. Med lik menar jag att den såg inte alls bra ut i lacken. Är det ingen som vill gå loss med lite rubbing

Mikael T Nilsson

Citat från: Bussmicke skrivet 15 maj 2010, 18:41:06 PM
Trevligt, du lyckas hitta många ommålade bussar

Tack! Ja, en hel del nylackade vagnar har fastnat på bild den senaste tiden.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Mikael T Nilsson

Citat från: Andreas skrivet 15 maj 2010, 18:59:27 PM
Tack för trevliga bilder! Jag hoppas verkligen att 5426 är ute på vägarna snart igen. 3241 har jag ingen som helst bild av åkmässigt, eftersom jag aldrig har haft möjligheten att åka med den, men de gamla Säffle-vagnarna finns det i Roslagen ingen annan busstyp som kan slå när det gäller komfort, ur min egna synpunkt. 5680 har jag lyckats se flera gånger nu i sin nya lack, både vid Cityterminalen och som förstärkning för 676:an vid KTH. Jag lyckades uppenbarligen missa dig igår, då jag också var ute och fotade och då jag också hann få en syn av den gamla fina bussen vid Roslagsbaneverkstaden.

Kul att du uppskattade bilderna. Jag var vid Danderyds sjukhus ca kl. 16-17. 5680 gick lite senare vidare på linje 625 mot Söderhall.

Citat från: rengmark skrivet 15 maj 2010, 19:01:10 PM
Cykellinjerna finns på SLs hemsida  http://sl.se/Templates/PageWide.aspx?id=16381

Intressant! Tack för info!
Vänliga hälsningar,

Mikael

Mikael T Nilsson

Citat från: Peter Rost skrivet 15 maj 2010, 19:55:12 PM

Nice!! :)

/Peter

Ja, det är inte varje dag man ser en så här trevlig buss. I sina gamla hemtrakter dessutom  :)

Citat från: Kvarne skrivet 15 maj 2010, 21:31:55 PM
Nepp...SvOf körning. Denna & H3an (Fd 6332) användes. H80:n stod för stadskörningen medans H3an användes för körningen till Gävle....Bilder kommer....
Jag körde 6332...

Aha, det förklarar saken.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Alex Ljusteröbon

Väldigt fina bilder:).
4263 Är en mkt fin vangn. Den har man ju åkt ett antal gånger underåren på ljusterö
25 år gammal lastbilschafför som kör åt ABT
Ska snart ta mitt D kort o börja köra buss är de tänkt helst åt Nobina i Norrtälje :D

Mikael T Nilsson

Citat från: Alex Ljusteröbon skrivet 16 maj 2010, 11:56:35 AM
Väldigt fina bilder:).
4263 Är en mkt fin vangn. Den har man ju åkt ett antal gånger underåren på ljusterö

Tack! Ja, en trevlig vagntyp. Den har varit placerad på Ljusterö tillsammans med 4367 sedan den levererades till SL hösten 1997.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Alex Ljusteröbon

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 16 maj 2010, 17:15:15 PM
Tack! Ja, en trevlig vagntyp. Den har varit placerad på Ljusterö tillsammans med 4367 sedan den levererades till SL hösten 1997.

Jag vet. Därför dom är så fina
25 år gammal lastbilschafför som kör åt ABT
Ska snart ta mitt D kort o börja köra buss är de tänkt helst åt Nobina i Norrtälje :D