AARG! Facelift 8500!

Startat av LarsBudtz.dk, 05 maj 2010, 17:25:29 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter L

Citat från: Ersa skrivet 08 maj 2010, 09:21:00 AM
Så att man kan "hotta upp" sina gamla B9S/8500:or av 2005 års modell? ;)

;D

Mikael Ringmarck

Citat från: Peter L skrivet 08 maj 2010, 09:06:15 AM
Varför gör man en facelift om modellen ändå ska utgå nästa år? Eller är det en "stegvis" övergång?

Nu måste jag ha missat något. Vilka modeller försvinner och vad ersätter då?  ???

Peter L

Citat från: Mrbuss skrivet 08 maj 2010, 10:33:18 AM
Nu måste jag ha missat något. Vilka modeller försvinner och vad ersätter då?  ???

Jag svarade bara på Kims inlägg tidigare i tråden, "Volvo fortalte at 8500'eren skal på pension til næste år, og der kommer en helt ny karrosserimodel."

homer

Citat från: Peter L skrivet 08 maj 2010, 10:48:19 AM
Jag svarade bara på Kims inlägg tidigare i tråden, "Volvo fortalte at 8500'eren skal på pension til næste år, og der kommer en helt ny karrosserimodel."

Om jag får gissa helt fritt så tror jag att de kan ha "åtminstånde lite" att göra med de kollosalt stora upphandlingarna som pågår i Stockholm, där 4 trafikområden ska upphandlas, och där åtminstånde hälften av bussarna förväntas drivas med gas, då vill man ha en ny fräsh modell att kunna sälja, kanske en ledbuss med mittmotor som går på gas, men inte nån b9s då dem flesta är överens om att det är en värdelös kontrukton, så givetvis även Volvo, men dem måste ju bygga de som politikerna vill ha...

Ersa

Citat från: homer skrivet 08 maj 2010, 11:04:08 AM
Om jag får gissa helt fritt så tror jag att de kan ha "åtminstånde lite" att göra med de kollosalt stora upphandlingarna som pågår i Stockholm, där 4 trafikområden ska upphandlas, och där åtminstånde hälften av bussarna förväntas drivas med gas, då vill man ha en ny fräsh modell att kunna sälja, kanske en ledbuss med mittmotor som går på gas, men inte nån b9s då dem flesta är överens om att det är en värdelös kontrukton, så givetvis även Volvo, men dem måste ju bygga de som politikerna vill ha...

Ja, Volvo får jobba på nu för att hålla jämna steg med Solaris och Scania. På sistone har ju SL:s operatörer börjat köpa in OmniLink framför B9S, och Solaris har ju redan presenterat sin Urbino 18LE konstruerad för SL:s framtida krav på ledvagnar utanför innerstan.

Mikael Ringmarck

Citat från: Peter L skrivet 08 maj 2010, 10:48:19 AM

Det inlägget missade jag. Det var tråkigt att höra tycker jag. Jag jublade inte direkt när 8500 gjorde entré men idag är det en av de busstyper jag gillar mest. B9S är precis som sina föregångare med mittmotor mycket smidig och överröstar effektivt alla fulla ungdomar man kan ha en fredagskväll  ;D 8)

CS

Citat från: homer skrivet 08 maj 2010, 11:04:08 AM

Det var ju lustigt att "dem flesta är överens om att det är en värdelös konstruktion" när den ändå har sålt ganska bra och fortfarande köps in...
Sen undrar jag hur du tänker att dom ska få till en ledbuss med mittmotor på gas utan att lösa det som Volvo gjort med B9S...

Ersa

Citat från: CS skrivet 08 maj 2010, 12:11:35 PM
Det var ju lustigt att "dem flesta är överens om att det är en värdelös konstruktion" när den ändå har sålt ganska bra och fortfarande köps in...
Sen undrar jag hur du tänker att dom ska få till en ledbuss med mittmotor på gas utan att lösa det som Volvo gjort med B9S...

http://www.youtube.com/watch?v=P-yd-K67Sv0

;D

Johan B

homer

Citat från: CS skrivet 08 maj 2010, 12:11:35 PM

Tycker inte de är ett dugg lustigt. det är politikerna som bestämmer vad de ska vara för bussmodeller, Veolia, Nobina, Busslink och GS som är dem största köparna av B9S kan bara snäll köpa de som politikerna har bestämt.

Hur man ska få en ledbuss med mittmotor och gas som inte heter b9s har jag ingen aning om, jag är ingen fordonsingenjör, men kanske har Volvo en lösning och då vill man paketera den i en ny design med ett nytt chassi? kan vara därför 8500 kommer att pensioneras nu, när stora delar av sl trafiken som kör volvo är på upphandling

CS

Citat från: Ersa skrivet 08 maj 2010, 12:15:22 PM
http://www.youtube.com/watch?v=P-yd-K67Sv0

;D

Jo det vet jag väl också att vinterföret inte är det bästa. Dock spelar däck och annat uppenbarligen stor roll eftersom vissa inte har några större problem i halt väglag. Bortsett från vinterföre beter sig B9S alldeles perfekt på vägen och lyckas kombinera lågentre och ledbuss utan en sladdrig ledkonstruktion.

Ute i trafiken var det inte många som inte tyckte om dessa vagnar om man bortser från vinterföret, tvärtom var dessa av många favoriterna (i Botkyrka).

Fredrik Klint

Citat från: Mrbuss skrivet 08 maj 2010, 11:46:44 AM
Det inlägget missade jag. Det var tråkigt att höra tycker jag. Jag jublade inte direkt när 8500 gjorde entré men idag är det en av de busstyper jag gillar mest. B9S är precis som sina föregångare med mittmotor mycket smidig och överröstar effektivt alla fulla ungdomar man kan ha en fredagskväll  ;D 8)

Haha, det var roligt formulerat  ;D

Som alltid när nya bussmodeller kommer och äldre får "facelift" så har många svårt att vänja sig, de flesta blir ännu mer konservativa än vad de redan är. Lustigt nog så verkar detta gå över ju längre tid det går, för inte så många år sedan var t.ex. MaxCi inte speciellt upphetsande. Nu får den överdrivet mycket uppmärksamhet, bara för att den är på väg bort. Så har det alltid varit och kommer säkert att vara. Om tio-femton år så finns nog fanclubs till både OmniLink och B9S  ;)

Personligen så tycker jag det är kul med förändring, åtminstone i detta fall. Som Stockholmare och SL-nörd finns det ju väldigt många 8500 (läs: B9S) så ett nytt stuk är välkommet!

Mikael Ringmarck

Citat från: Fredrik Klint skrivet 09 maj 2010, 10:47:18 AM
Om tio-femton år så finns nog fanclubs till både OmniLink och B9S  ;)

Jag tänkte också på det där häromdagen. Det verkar som de flesta (inklusive mig själv) i många fall är väldigt skeptiska när det sker en förändring, man måste vänja sig helt enkelt. Jag kan inte tänka mig att det var särskilt många som höjde på ögonbrynen åt en CR112 eller Säffle med plastgrill i mitten på 90-talet. Men när de var nya var det säkert många som tyckte att de var fruktansvärt fula.

Tyvärr tror jag inte att jag kommer få uppleva samma "rus" när jag i framtiden ser en "gammal" buss. År 2002-2004 fanns det ju fortfarande en del gammalt kvar, flera bussar var 16-18 år gamla. Det var något visst med veva-skyltskåp - så primitivt  ;) Och oxblodslacken kommer jag alltid att sakna....

Inge Løvoll

Citat från: Mrbuss skrivet 09 maj 2010, 11:07:00 AM
Jag kan inte tänka mig att det var särskilt många som höjde på ögonbrynen åt en (......) Säffle med plastgrill i mitten på 90-talet. Men när de var nya var det säkert många som tyckte att de var fruktansvärt fula.

Fruktansvärt fula er de i dag også!  ;D
Mvh Inge Løvoll

Andreas

Citat från: Fredrik Klint skrivet 09 maj 2010, 10:47:18 AM
Haha, det var roligt formulerat  ;D

Som alltid när nya bussmodeller kommer och äldre får "facelift" så har många svårt att vänja sig, de flesta blir ännu mer konservativa än vad de redan är. Lustigt nog så verkar detta gå över ju längre tid det går, för inte så många år sedan var t.ex. MaxCi inte speciellt upphetsande. Nu får den överdrivet mycket uppmärksamhet, bara för att den är på väg bort. Så har det alltid varit och kommer säkert att vara. Om tio-femton år så finns nog fanclubs till både OmniLink och B9S  ;)

Personligen så tycker jag det är kul med förändring, åtminstone i detta fall. Som Stockholmare och SL-nörd finns det ju väldigt många 8500 (läs: B9S) så ett nytt stuk är välkommet!

Jag funderar på hur B9S:arna kommer se ut om 10-15 år, precis som du nämner. Omnilinkarna är väl ok, utseendemässigt men inte alltid resmässigt, men jag står fast vid att B9S:arna är bland de fulaste ting inom fordonskategorin buss som har rullat på svenska vägar. Jag funderar på om det har börjat dala nedåt nu och att vi isf kanske kommer tycka att B9S:arna är riktigt snygga och läckra då. Ni får ursäkta mig om jag låter så negativ om framtiden, men jag bävar faktiskt lite för vad som kommer rulla på våra vägar i framtiden.

Jag har funderat på dessa två scenarion, vilka jag tyvärr måste säga är dötråkiga i mina ögon:

1. Bussar som Säffles B9S:ar och Scanias Omnilinkar rullar på som nu och långsamt ersätter alla äldre busstyper som rullar utanför innerstan, med undantag av MAN-bussarna som finns i exempelvis Kallhäll och Södertälje. Samtliga etanoler, av alla dess modeller med undantag av de senaste Omnilinkkortvagnarna i serien 4751-4760, försvinner och ersätts helt och hållet med biogasbussar. Detta blir en väg för målet att nå målet med lågentrékrav över hela SLs nät, även ute i exempelvis Lohärad, Herräng och Bredsättra (tre olika orter på olika håll ute på landet i norra Roslagen, dvs. norr om Norrtälje) där jag i princip inte kan förstå att lågentrékrav kan vara behövligt, men visst, SL sätter reglerna och politikerna ger SL pengar till de bussar som politikerna vill att man skall köpa in.

2. Min bild av stora delar av Skånes trafik blir verklighet i SL-området, dvs. biogastrafik on mass. I Skåne finns det förvisso annat också, men SL blir helt och hållet biogasiserat. Allt som inte är biogas, dvs. diesel eller etanol plus ev. lite annat smått o gott, försöker säljas till andra trafikbolag i landet eller utomlands. Biogasbussar som Solaris och MAN (föredrar helt klart MAN då, som mycket bekvämare att resa i) köps in i massor för stora summor pengar och sätts ut på alla linjer som ännu inte körs med biogastrafik. Har funderat på bilden av att se en biogas-MAN åka förbi i mitt kära Nysättra. Vore kanske inte så dumt trots allt.

Har jag en alltför mörk syn av framtiden eller kan det vara ungefär mellan dessa två alternativ som man står o väljer emellan? På sätt o viss skulle jag även kunna hitta ett tredje alternativ och det skulle vara att vi börjar i scenario 1 och sedan efter en tid övergår till scenario 2.

Vad har ni andra för syn på framtiden?  ;)