Huvudmeny

Tågbuss idag

Startat av j-a, 03 maj 2010, 22:04:10 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

j-a

Idag gick denna buss som tågbuss på Västerdalsbanan.
L . E : Larssons buss Dala Floda s nya kärra ;)

L.E.Larssons busstrafik  BOT 857  i Malung  den 3/5-10

Staffan Sävenfjord

Detta kanske blir bussens fasta placering eftersom från och med i dag ett av de båda tågomloppen på Västerdalbanan är ersatta av buss.

1896

Årsm -09, och tidigare en Volvo demo buss enligt SBH.

Ska linjen gå permanent ska den väl upphandlas ?

Bussmicke

Får hoppas det inte blir permanent med buss, tåg är så mycket trevligare att resa med
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bernt Talbrant

Citat från: Bussmicke skrivet 04 maj 2010, 20:32:32 PM
Får hoppas det inte blir permanent med buss, tåg är så mycket trevligare att resa med

Just nu finns bara en motorvagn, den inlånade IBAB Y1 1359, att köra med - något som inte är så ovanligt på den banan. Y31 1400 finns f ö hos Bombardier i Nässjö. Y31 1401 verkar vara på översyn och IBAB Y1 1342 på annat håll. Var de båda "egna" Y1:orna 1289 och 1290 finns just nu vet jag inte. De har i alla fall utrustats med ERTMS inför kommande prov på banan.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 04 maj 2010, 20:40:56 PM
Just nu finns bara en motorvagn, den inlånade IBAB Y1 1359, att köra med - något som inte är så ovanligt på den banan. Y31 1400 finns f ö hos Bombardier i Nässjö. Y31 1401 verkar vara på översyn och IBAB Y1 1342 på annat håll. Var de båda "egna" Y1:orna 1289 och 1290 finns just nu vet jag inte. De har i alla fall utrustats med ERTMS inför kommande prov på banan.

Oavsett detta har politikerna bestämt att Västerdalbanan skall klaras med de båda Y31-orna. Den ena i trafik och den andra i reserv. Alltså skall det ena omloppet ersättas av buss även om båda Y31-orna skulle råka vara trafikdugliga. Inget är ju hugget i sten men det får nog betraktas som permanent.

Bernt Talbrant

#6
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 04 maj 2010, 21:06:56 PM
Oavsett detta har politikerna bestämt att Västerdalbanan skall klaras med de båda Y31-orna. Den ena i trafik och den andra i reserv. Alltså skall det ena omloppet ersättas av buss även om båda Y31-orna skulle råka vara trafikdugliga. Inget är ju hugget i sten men det får nog betraktas som permanent.


Jag utgick från att den ändringen skulle ske vid något lämpligt tidtabellsskifte...  ???

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 04 maj 2010, 21:15:44 PM
Jag utgick från att den ändringen skulle ske vid något lämpligt tidtabellsskifte...  ???

Ja, det trodde jag också men det kom besked i förra veckan att det skulle gälla redan från som i går. Så helt plötsligt har Borlänge-personalen fått en del extra jourtjänst...


Bernt Talbrant

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 04 maj 2010, 22:00:39 PM
Ja, det trodde jag också men det kom besked i förra veckan att det skulle gälla redan från som i går. Så helt plötsligt har Borlänge-personalen fått en del extra jourtjänst...


Det var värst.  >:(  Då känns ju det långdragna arbetet med installation och utprovning av ERTMS-utrustning i de båda Y1:orna aningen överfödigt... Jag vet inte om Y31:orna också fått denna - men det får vi väl hoppas.

1896

Ha ett nytt tågsätt i reserv ?  ??? Låter inte som ekonomisk god planering....

Vad är ERTMS utrustning för något ?  ???

Peter Elmheden

Citat från: 1896 skrivet 05 maj 2010, 15:34:08 PM
Ha ett nytt tågsätt i reserv ?  ??? Låter inte som ekonomisk god planering....

Vad är ERTMS utrustning för något ?  ???


http://sv.wikipedia.org/wiki/European_Rail_Traffic_Management_System

1896

Okej, tack, verkar vara lite överkurs att montera in i tåg som bara trafikerar Västerdalsbanan....  :P

Staffan Sävenfjord

Citat från: 1896 skrivet 05 maj 2010, 16:30:55 PM
Okej, tack, verkar vara lite överkurs att montera in i tåg som bara trafikerar Västerdalsbanan....  :P

Systemet är tänkt att införas på alla de banor i dag som inte är fjärrstyrda i Sverige samt alla nybyggda banor. Och någonstans måste man ju börja... Borlänge har ju den fördelen att Trafikverkets (liksom tidigare Banverkets) huvudkontor finns där.