Huvudmeny

Otäck olycka i Norge

Startat av Johan Hansson, 30 april 2010, 21:54:03 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Knut

På denne strekningen dette hendte er det få muligheter for en fører å stoppe bussen om han ikke vil hindre annen trafikk om han har fått varsel om åpen luke. Jeg vile selv ha kjørt den kilometeren til nærmeste stoppested som gjør at trafikken ikke hindres bak meg før jeg hadde fortalt de i andre etasje hva jeg mener om å åpne luker og stikke hodene ut.
Og jeg støtter utsagnet: Om hvor dum man kan bli
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

Ersa

#16
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 01 maj 2010, 08:37:40 AM
Men okej - jag vänder på situationen.
Bussen hade haft larmsystem, plomberingar och gud vet alla saker som hindrar någon för att göra något så dumt.
Vad skulle hända? Skulle bussen slå på en automatisk tvärnit på motorvägen om någon ryckte i luckan? Skulle bussen automatiskt rulla runt så att det inte blev så högt ifall nån stoppade upp huvudet?
Vitsen är ju fortfarande en nödutgång/taklucka - så det kan hur lätt som helst kommas förbi av en 15-åring med kanske lite klurighet eller styrka i armarna. Jag menar - en taklucka är ju knappast igensvetsad - och då går det att ta sig förbi fortfarande!
Hur hinner föraren bromsa om man öppnar och stoppar upp huvudet precis innan bron om det plötsligt börjar ljuda nere på första våningen?
Hur tänker ni?

Jag tänker på när nödhammare och bakdörrarnas nödventiler i bussar fick larm i början av 2000-talet. Ett kraftigt pip i hela passagerarkupén redan när någon började pilla på hammaren, eller lyfte på locket till nödventilerna fick de flesta att låta bli. En stor röd dekal med texten "Får endast användas i nödfall" hjälper ju inte alltid.
Jag tänker även på de larmade nödutgångar på alla stormarknader samt på Cityterminalen. Det tjuter rätt friskt när folk försöker ta sig ut genom dem. Inte heller här hjälper ju symboler och stora bokstäver med texten "Ej utgång" på flera språk, utan larmet måste vara där för att få folk att låta bli.

Om denna gamla Neoplan nu har exakt samma takluckor som den jag körde för en herrans massa år sedan är det ju svårt att larma den i efterhand. Takluckorna går ju bara att öppna på ett sätt, genom att skjuta rakt bakåt, och de måste ju gå att öppna för att släppa in luft utan att larmet går. Att bygga om gamla bussar lär ju knappast gå, men man kan ju alltid konstruera nya bussar så att takluckorna inte går att öppna på så sätt. Det räcker bra om man kan vinkla upp dem 2-3 cm i fram- och/eller bakkant. För att komma ut genom dem i nödfall rycker man i ett rött nödhandtag som gör att hela luckan lossnar helt från bussen. Och om någon gör under färd ska ett larm självklart gå, både hos föraren och inne i passagerarkupén.

Men jag håller med om att det är en tråkig utveckling att man numera tydligen måste låsa in folk bakom plomberade larmade dörrar för att de inte ska göra nåt ogenomtänkt och därför råka ut för en dödsolycka.

Ersa

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 01 maj 2010, 08:32:29 AM
Vad skall man där att göra överhuvud taget? Varför måste man alltid ta den som gör något dumt i försvar och gå till attack mot att det inte finns några kraftiga larm, plomberingar mm mm som föreslås vilt här.

Lite grov generalisering: Vi argumenterar så för att vi svenskar är trygghetsnarkomaner. Inget farligt får förekomma, då vi inte själva kan skydda oss från det.

Dagens boktips:
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9172320826

S Svensson

En lördageftermiddg arbetade jag och skullesedan åka hem GS bussföraren berättade för mig att hon tidigare lördag arbetat på kvällen. Några andra bussar blickade många gånger. Det var många resenärer i bussen. Det var en del ynglingar som hött på att klättra ut genom takluickan på taket. Som väl var hände ingen olycka.