Blå Volvo Säffle till Busslink

Startat av Ted Selander, 14 april 2010, 12:45:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

SimonB

Citat från: Matte skrivet 15 april 2010, 10:34:04 AM
Sen vad jag har förstått det att när man är van att köra Automat växlad buss så kan dom med I-Shift vara lite svåra att köra.
Har själv kör en sådan endast 1gång. Dock ej i linje trafik och jag tyckte först att det va svårt att få sjyssta upp/nedväxlingar. Men efter ett tag fattade jag hur jag skulle göra för att det skulle bli bra.

Man får ju tänka lite manuellt när man kör I-Shift, och inte bara trampa plattan i mattan. Då går den också mjukt och fint. :)

Ersa

Man får ta till lite knep som att:
- Lägga i N-läget när man börjar sakta in mot en långsam bilkö
- Se till att starta på E-läget för att först efter att bussen växlat upp en gång, lägga i P-läget för lite snabbare växling.
- Växla ner till 11:an innan en lång uppförsbacke, och inte växla upp till 12:an förrän man är på krönet.

En buss brummar

Om Tomas vill åka med I-Shift så kan han åka med våra Lila Expressbussar då alla våra Nobina Expressbussar har denna växellåda. Förslagsvis NET - Lilla Varholmen ToR.

Mattias Andersson

I-Shift fungerar på lånkörning men icke på region/stadstrafik.

Ersa

Citat från: Mattias Andersson skrivet 17 april 2010, 19:47:04 PM
I-Shift fungerar på lånkörning men icke på region/stadstrafik.

Vi framförde då ett flertal lånebussar i Umeå tätort med I-shift hösten 2008, och det gick hur bra som helst.

yngrot

Citat från: Ersa skrivet 17 april 2010, 00:51:42 AM
Man får ta till lite knep som att:
- Lägga i N-läget när man börjar sakta in mot en långsam bilkö
- Se till att starta på E-läget för att först efter att bussen växlat upp en gång, lägga i P-läget för lite snabbare växling.
- Växla ner till 11:an innan en lång uppförsbacke, och inte växla upp till 12:an förrän man är på krönet.

Detta fungerar ju bara om du har möjlighet att växla manuellt. Våra Veolia med I shift finns ej denna möjlighet  Vissa är lättare att köra mjukt med men inte som den härliga Wilson...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

homer

bra att man liksom Nobina har börjat beställa delad framrutan men synd att de extra back-ljuset är borta.

vad beträffar i-shift är de väl bara att vänja sig då de är framtiden, traditionella automatlådor gör till historien, de gäller inte bara bussar utan även personbilar där många tillverkare har sk, dubbelkopplingslådor