Turistbussar till Grisslinegaraget på Värmdö?

Startat av at1981, 12 april 2010, 19:39:57 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Omnilasse

Citat från: homer skrivet 06 maj 2010, 15:17:26 PM
De kommer inte att vara gamla uttjänta Swebus Express-vagnar då dem är för gamla även för denna trafik. troligen kommer de att bli de ett år gamla 00XX boggievagnarna, då dem ändå har för få sittplatser för att platsa i de nya avtalet

Föreslår att du läser denna tråd
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=34929.0
Vilket avtal avser du då? Det som börjar gälla för området i augusti 2011 är ju inte tilldelat ännu. Och antalet sittande i Boggievagnarna är ju ändå 49 stycken och fungerar väl utmärkt för bl.a. Ingarölinjerna och ex.vis  409 behöver väl också ha den busstypen? Ifall man tar utav boggiebussarna måste man ju ersätta dem med nya och med krav på låggolv/entré. Att man gör en sådan satsning några månader innan det blir klart vem som får fortsätta köra på N/V låter konstigt. Enda idén med det här försöket är väl att det är en oplanerad trafikförändring och att man därför får tillåtelse att köra med höggolvare och äldre bussar? Att Nobina som jag förstår det har varit närmast den drivande parten i förslaget kan ju endast vara för att man vill kunna omplacera äldre vagnar. Och gör man inte det, så torde offerten för detta förslag bli mycket dyrt för SL:s räkning om Nobina nu inte gör det som ett utslag av filantropi. Visserligen får man väl anta att om man nu väntar till hösten, så kommer man väl att dra in några turer på 433, men eftersom denna linje verkar vara tänkt som ett slags "expressbusss". blir det ju inte möjligt med så många indragningar.

1896

Hm, 20 anställda, hur många fordon rör det sig om då ?  ???

homer

Citat från: Omnilasse skrivet 06 maj 2010, 17:39:10 PM
Vilket avtal avser du då? Det som börjar gälla för området i augusti 2011 är ju inte tilldelat ännu. Och antalet sittande i Boggievagnarna är ju ändå 49 stycken och fungerar väl utmärkt för bl.a. Ingarölinjerna och ex.vis  409 behöver väl också ha den busstypen? Ifall man tar utav boggiebussarna måste man ju ersätta dem med nya och med krav på låggolv/entré. Att man gör en sådan satsning några månader innan det blir klart vem som får fortsätta köra på N/V låter konstigt. Enda idén med det här försöket är väl att det är en oplanerad trafikförändring och att man därför får tillåtelse att köra med höggolvare och äldre bussar? Att Nobina som jag förstår det har varit närmast den drivande parten i förslaget kan ju endast vara för att man vill kunna omplacera äldre vagnar. Och gör man inte det, så torde offerten för detta förslag bli mycket dyrt för SL:s räkning om Nobina nu inte gör det som ett utslag av filantropi. Visserligen får man väl anta att om man nu väntar till hösten, så kommer man väl att dra in några turer på 433, men eftersom denna linje verkar vara tänkt som ett slags "expressbusss". blir det ju inte möjligt med så många indragningar.

nya avtalet kräver 55 sittplatser på samtliga bussar, förutom kortvagnar, vilket gör att samtliga boggiebussar måste byta ut, hur man ska klara det med 3:e bakdörren förstår jag inte, men kan väl gissa att de blir trångt mellan raderna...

Att ta 8 år gamla turistbussar med över 100000 mil på mätaren är knappast ekonomiskt för en trafik som kommer att genera minst 100 mil om dagen / buss

att man vill göra detta några månader innan avtalet förnyas kan vi ju bara gissa varför, men kanske vill man visa att man verkligen vill behålla trafiken och är beredd att jobba hårt för att nå SL's mål.

at1981

Citat från: Lars Ödlund skrivet 06 maj 2010, 19:51:55 PM
Det torde krävas 10 fordon om trafiken ska ha den omfattning som den visade tidtabellen visar, förutom teknisk reserv.


Hej!

Finns denna tidtabell tillgänglig via SL:s hemsida eller var kan man läsa den?
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.


CS

Citat från: homer skrivet 06 maj 2010, 19:09:20 PM
att man vill göra detta några månader innan avtalet förnyas kan vi ju bara gissa varför, men kanske vill man visa att man verkligen vill behålla trafiken och är beredd att jobba hårt för att nå SL's mål.

Det verkar vara en väldigt vanligt förekommande uppfattning att operatörer gör saker för att se bättre ut för uppdragsgivaren när det är upphandlingar på gång. Lika felaktig är den också.
Det finns ingenting Nobina (eller någon annan) kan göra i befintlig trafik som kan påverka utgången på en upphandling. Vid utvärdering av anbud vet inte huvudman vem som står bakom respektive anbud (det är i alla fall inte uppenbart med namn etc).

at1981

Hej!


Kommer trafiken påverkas på linje 432 - 434 i och med införandet av linje 433C?
Om ja, hur då?
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

Omnilasse

Citat från: homer skrivet 06 maj 2010, 19:09:20 PM
nya avtalet kräver 55 sittplatser på samtliga bussar, förutom kortvagnar, vilket gör att samtliga boggiebussar måste byta ut, hur man ska klara det med 3:e bakdörren förstår jag inte, men kan väl gissa att de blir trångt mellan raderna...

Att ta 8 år gamla turistbussar med över 100000 mil på mätaren är knappast ekonomiskt för en trafik som kommer att genera minst 100 mil om dagen / buss

att man vill göra detta några månader innan avtalet förnyas kan vi ju bara gissa varför, men kanske vill man visa att man verkligen vill behålla trafiken och är beredd att jobba hårt för att nå SL's mål.
Jo, det är sant att med nya avtalet är det väl bara 409/411 som väl närmast kräver Boggiebuss, men Nobina måste ju ersätta 0058-0068 med något redan nu om man skulle placera dem på nya 433C. Och om Nobina inte skulle vinna det nya avtalet, skulle jag nog säga att de har lättare att få avsättning för boggibussar i andra trafikområden (eller till försäljning), än att köpa in nya ledbussar redan nu. Dessutom går det ju knappast att få tag i på så kort tid. Fast det är klart att om man har några överblivna lågentré ledbussar för regionaltrafik ute i landet, som man kan flytta på, kan det förstås vara ett alternativ. Frågan är vad den vagnreserven skulle finnas? Och att bli av med ledbussar (annat än om efterträdaren vill köpa) om man förloar avtalet lär bli svårt. Och visst, i längden är det förstås inte ekonomiskt att köra med gamla turistbussar, men under en försöksperiod lär det väl vara fördelaktigt. När så det blir klart i oktober vem som får avtalet, kan det förstås vara aktuellt för vinnaren att beställa bussar för trafiken, eller sätta in modernare vagnar.

1896

Ska man ha nån trafikledare i Grisslinge i så fall ? Eller ska depån sortera under Mölnvik/Charlottendal som övriga depåer ute i byarna på Värmdö ?

Fredde

Citat från: Omnilasse skrivet 06 maj 2010, 20:46:18 PM
Jo, det är sant att med nya avtalet är det väl bara 409/411 som väl närmast kräver Boggiebuss, men Nobina måste ju ersätta 0058-0068 med något redan nu om man skulle placera dem på nya 433C.

Nja, 430, 438 och 439 bör nog också trafikeras med boggibussar. Sen får du inte glömma 0069 som också är en boggi. ;) Sen blir det ju andra drivmedel iom det nya avtalet, etanol samt biogas.


at1981

Hej!


Tidtabellen för SL:s nya linje 433C återfinns via den här länken:
http://sl.se/ficktid/vinter/v433C.pdf
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.