Bussar i Stockholm i september 1988, del 2

Startat av Staffan Sävenfjord, 09 april 2010, 16:29:45 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Begav mig ut till Brommaplan och hittade en del intressant. Först några alldagliga SL-bussar.

Som jag var inne på i förra delen hade SL förarbrist den här hösten och hyrde in bussar. Erma-Resor hade skaffat denna CR111M från Jönköping för att kunna hjälpa till. I bakgrunden på den första bilden skymtar en CR111M från Uppsala, även den sannolikt ute på liknande uppdrag. Eftersom det bara gick skylta tvåsiffrigt stod det bara 17 i nummerkrukan men skulle varit 117 som framgår av pappskyltarna.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Janne Rickman

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 april 2010, 16:29:45 PM
Begav mig ut till Brommaplan och hittade en del intressant. Först några alldagliga SL-bussar.

Som jag var inne på i förra delen hade SL förarbrist den här hösten och hyrde in bussar. Erma-Resor hade skaffat denna CR111M från Jönköping för att kunna hjälpa till. I bakgrunden på den första bilden skymtar en CR111M från Uppsala, även den sannolikt ute på liknande uppdrag. Eftersom det bara gick skylta tvåsiffrigt stod det bara 17 i nummerkrukan men skulle varit 117 som framgår av pappskyltarna.

Jag tror att det är någon av UB-vagnar 292 eller 293 som såldes till Grönlunds Trafik AB, Solna 1988-09-01.

/Janne

groenis

Staffan
Hur stor var Erma Resor egentligen och hur kom det sig att han bara avvecklade?
Tänkte mest på alla H80:or som han köpte och lackerade upp
/Lennart

Kvarne

Staffan!

Mycket mycket trevliga bilder du visar! Det här uppskattas enormt från villan i Söderort! Jättetack!  :)
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Bussmicke

Och jag önskar det ska bli förarbrist och att de hyr in bussar igen..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Tommy E

Det var tider det, när 315 gick från Brommaplan. :-*
Bilderna uppskattas verkligen! :D
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Wetjo

Citat från: groenis skrivet 10 april 2010, 02:57:41 AM
Staffan
Hur stor var Erma Resor egentligen och hur kom det sig att han bara avvecklade?
Tänkte mest på alla H80:or som han köpte och lackerade upp
/Lennart

Om jag inte missminner mig, gick han i putten -91...

groenis

Hej Wetjo
Är det någon som vet vad som hände med hans bussar?
Han måste ha haft ett antal bussar gick de till skrot eller?

/Lennart

Greger Larsson

Citat från: groenis skrivet 12 april 2010, 14:29:43 PM
Hej Wetjo
Är det någon som vet vad som hände med hans bussar?
Han måste ha haft ett antal bussar gick de till skrot eller?

/Lennart

Ermaresor hade väl aldrig mer än 4-5 bussar åt gången, varav kanske 2 två turistare och några äldre bussar som man körde med åt SL. Bl a var dom bland de få som köpte Berkhof i Sverige(en st ny -85 och två st -86). Företagets bussar återfanns ju allt som oftast på Torsgatans nedre regioner. Vid konkursen fanns nog ingen Berkhof kvar, däremot en rätt ny Spaceliner(OMN658 -90). Som vanligt var så tillhörde denna ett finansbolag(Ergu) och återtogs. Den hamnade sedan i Umeå, bl a hos Marita Lind. De gamla SL-bussarna lär väl ha gått till skrot, en ledbuss("H43") såldes dock till Vadstena Buss före konkursen.
Efter konkursen återuppstod ett företag med namnet "Erma Buss AB" som inte verkar ha blivit så långlivat. 1993-06-15 fanns det i alla fall och ägde/leasade då bussarna PGT910(S216HDS -92) och GAC630(M-B 1120 -89). Setran hamnade senare hos Gränna Buss och Svärdsjö-Falu medan lill-mercan for till Gotland.

/GL

Ulf Broman

Citat från: Greger Larsson skrivet 12 april 2010, 21:40:20 PM
Ermaresor hade väl aldrig mer än 4-5 bussar åt gången, varav kanske 2 två turistare och några äldre bussar som man körde med åt SL. Bl a var dom bland de få som köpte Berkhof i Sverige(en st ny -85 och två st -86). Företagets bussar återfanns ju allt som oftast på Torsgatans nedre regioner. Vid konkursen fanns nog ingen Berkhof kvar, däremot en rätt ny Spaceliner(OMN658 -90). Som vanligt var så tillhörde denna ett finansbolag(Ergu) och återtogs. Den hamnade sedan i Umeå, bl a hos Marita Lind. De gamla SL-bussarna lär väl ha gått till skrot, en ledbuss("H43") såldes dock till Vadstena Buss före konkursen.
Efter konkursen återuppstod ett företag med namnet "Erma Buss AB" som inte verkar ha blivit så långlivat. 1993-06-15 fanns det i alla fall och ägde/leasade då bussarna PGT910(S216HDS -92) och GAC630(M-B 1120 -89). Setran hamnade senare hos Gränna Buss och Svärdsjö-Falu medan lill-mercan for till Gotland.

/GL

Men tidigare (dvs. början av 1980-talet) så hade ju Roffe på Erma väl ett ganska digert program med utlandsresor med buss och borde ha haft fler turistbussar än två. Eller hade han bara ett par egna och hyrde in turistbussar under resesäsongen? Jag undrar om Sven Carlssons buss i Gnosjö körde någon buss åt Erma.

Jag uppfattade det som att man började med turistresor och för att bussarna och förarna skulle ha något att fylla ut med mellan resorna utomlands så körde man enstaka turer på någon rusningstrafikslinje (kan den ha hetat 546?) . Under tuffaste säsongen så fick Roffe och andra på kontoret själv köra turerna eftersom alla ordinarie chaufförer var ute på längre uppdrag, så då körde de buss runt 8 på morgonen och runt 17 på eftermiddagen, och för att klara den perioden när  alla bussar också var ute så skaffade man väl vartefter någon begagnad SL-buss att köra turerna med.

Sen kanske det utvecklades mera mot mitten av 1980-talet, speciellt de perioder när SL ville fylla upp turer på vanliga linjer, men då hade jag ingen kontakt med dem längre.

groenis

När jag var på Råsta så hade han köpt några H 80:or på överskottet Roffe hade visst tumme med verkar'n på Råsta så han fick nummer på de som fått motor och/eller växellåda utbytta,
Ett par blev lackerade vet jag syntes ofta på Norra Bantorget eller på Torsgatan.

/Lennart

Staffan Sävenfjord

Enligt Svenska Busstrafikförbundets matrikel från 1986 hade Erma-Resor 5 bussar. Möjligen ökade de antalet tillfälligt under de perioder de körde mycket för SL. Men de fem bussarna räckte alltså till deras egna researrangemang och SL-trafiken på linje 546. Jag har lokaliserat tre Berkhofar från andra halvan av 1980-talet så det borde alltså bara varit två linjevagnar. Låter lite konstigt eftersom de hade Hägglundare (fd H80), Hägglund ledbussar, begagnad B59 van Hool från Uppsala m m. Men möjlighet att ta hjälp av andra bussbolag för att köra linjetrafiken åt SL fanns.

I början av 1980-talet hade de till och med en linjevagn med Arna-kaross. Normalt lackerades alla inköpta bussar i deras färger, men det hände att bussarna användes en kortare period i den tidigare lackeringen.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)