Säfflevagnar Busslink 42XX - Till minne av en fantastiskt fin busstyp

Startat av Andreas, 06 april 2010, 21:22:00 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Andreas

Här kommer bilder som jag har fotat idag på bussar ur Busslinks 42XX-serie, nu när jag förstår att dessa kommer att försvinna helt inom en mycket oroande snar framtid. I en andra del med dessa bussar, finns dem som jag har samlat idag ifrån 54XX-serien. Däröver kommer lite annat smått o gott.

Det kryllade av dessa underverk vid eftermiddagsrusningen idag vid Danderyds Sjukhus. Jag blev alldeles ivrig med kameran och fotade i princip varenda en av dem. ^^ Jag fällde nog en och annan tår också.  :'(

OBS! Bussarna är placerade i nummerordning, dvs. inte i den ordning som dem dök upp m.a.o.

Först en av Ljusteröboggiebussarna:

Busslink 4263.

Nu blir det ledvagnar för hela slanten:

Busslink 4271, en riktig gamling. Det lät nästan som att bromsar eller liknande hade låst sig på bussen, då den gnisslade och tjöt något fruktansvärt.  :-\

Busslink 4274.

Busslink 4275.

Busslink 4281.

Busslink 4286.

Busslink 4291.

Busslink 4295.

homer

Någon som vet om 4263 har H47 som littera eller om den fick något annat???

yngrot

Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Mikael T Nilsson

Hej,

Bilderna har inte dykt upp än, men det ska bli spännande att få se dem lite senare. Med tanke på bildtexterna verkar det mycket intressant.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 08 april 2010, 07:25:47 AM
Hej,

Bilderna har inte dykt upp än, men det ska bli spännande att få se dem lite senare. Med tanke på bildtexterna verkar det mycket intressant.

Photobucket, suck!
De tar bort bilderna när de alstrar för mycket trafik och lägger man ut dem igen så händer sannolikt samma sak.
Finns bara en lösning: låt bli att använda Photobucket. Det finns säkrare ställen att lägga bilderna på. Ett annat, men mycket tråkigare, alternativ är att inte lägga ut så många bilder inom en kort tidsperiod.

(Det här är inget vi moderatorer rår på. Det är Photobucket som sätter spelreglerna.)

Andreas

Framförallt för er som nu inte har lyckats se bilderna i denna tråd, så hoppas jag att det skall fungera mycket bättre nu. Har skaffat ett till tillfälligt konto på Photobucket, endast för att kunna uppdatera tidigare bilder som inte har kunnats visas på forumet, som nu då förhoppningsvis skall kunna gå o se att beskåda. Svara igen om det är något, både positivt eller negativt!  ;)

Ersa

Citat från: Andreas skrivet 08 april 2010, 11:44:44 AM
Svara igen om det är något, både positivt eller negativt!  ;)

Jag kommer liksom inte över att bilderna känns lite korniga och ibland bleka i färgen. Det är jag lite förvånad över, då du verkar ha nästan samma kamera som jag enligt Exif-infon, och fotar med samma inställningar. Din Canon Digital Ixus 970 IS ska ju t.o.m vara snäppet värre än min 870 IS, men blekheten i färgerna kan ju ha med starkt solljus att göra.

Frippe Fribas

Nu ser åtminstone jag bilderna utmärkt.
Citat från: homer skrivet 06 april 2010, 22:14:39 PM
Någon som vet om 4263 har H47 som littera eller om den fick något annat???
4263 hette tidigare 4366, så den har littera H47 den också.
//Fredrik

Andreas

Citat från: Ersa skrivet 08 april 2010, 12:57:22 PM
Jag kommer liksom inte över att bilderna känns lite korniga och ibland bleka i färgen. Det är jag lite förvånad över, då du verkar ha nästan samma kamera som jag enligt Exif-infon, och fotar med samma inställningar. Din Canon Digital Ixus 970 IS ska ju t.o.m vara snäppet värre än min 870 IS, men blekheten i färgerna kan ju ha med starkt solljus att göra.
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 08 april 2010, 13:18:04 PM
Nu ser åtminstone jag bilderna utmärkt.4263 hette tidigare 4366, så den har littera H47 den också.
//Fredrik

Skönt att höra att ni iaf kan se bilderna i denna tråd nu. ^^ Jag ordnar till bilderna lite efter hand nu, så att det blir fixat.

Ersa: Solen sken väldigt starkt denna dag, så kan ju ha lite med det att göra, som du också skriver. Du skriver även att bilderna blir korniga, men jag hajar inte riktigt hur jag skall göra för att försöka undvika det. Om jag skall pröva att exempelvis rengöra linsen, hur gör jag då? Jag upplever nämligen att min kamera har varit så här ända sedan jag köpte den, vilket blir nästan exakt ett år sedan från nu.

Bussmicke

Mycket kan justeras efteråt i Photoshop eller liknande som kontrast, nivåer, färgmättnad och färgnyanser
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussmicke

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 08 april 2010, 13:18:04 PM
Nu ser åtminstone jag bilderna utmärkt.4263 hette tidigare 4366, så den har littera H47 den också.
//Fredrik

Jag grunnar på varför 4366 omnumrerades, var det krock med flygbuss eller hur vart det?
Nån som minns?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

j-a

Citat från: Bussmicke skrivet 08 april 2010, 13:48:37 PM
Jag grunnar på varför 4366 omnumrerades, var det krock med flygbuss eller hur vart det?
Nån som minns?
Fanns en 4366 i Leksand , Lathi 402  RJN 868.

Frippe Fribas

Det stämmer och den nuvarande 4366 bor numera i Sundsvall...
//Fredrik

Mikael T Nilsson

Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.