Här blir chauffören rasande - kastar ut passagerare

Startat av Mr G, 01 april 2010, 08:52:47 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

JDS

Citat från: Jo skrivet 02 april 2010, 11:32:52 AM
Men att föraren står och skriker skogstokig i bussen tyder ju på att han för länge sedan tappat kontrollen över situationen.

... det finns ju också beteenden som är klart olämplig även om de inte är olagliga.

Citat från: CS skrivet 02 april 2010, 13:01:49 PM
Mycket bra skrivet! Tyvärr verkar det vara så här att man till varje pris alltid ska försvara föraren.

Oavsett om han gör något olagligt eller inte så visar han på ett mycket dåligt uppförande från en "yrkeschafför".

Jag försöker inte att till varje pris försvara den enskilde föraren, det kan säkert vara en riktig sopprot. Men det saknar betydelse: det är inte förarens sociala uppförande som avgör om färden är laglig eller inte (och därmed om en passagerare har rätt att börja bråka och föra liv ombord för att få färden stoppad). Följande frågor uppstår:

1. Har föraren brutit mot någon regel?
2. Har föraren rätt att uppmana ordningsstörande passagerare att lämna bussen?

Om svaret på fråga 1 är Nej och på fråga 2 är Ja så är saken utagerad. Vad som är "lämpligt" får sen gärna vara föremål för ett samtal mellan förare och passagerare enligt normala sociala samtalsregler, d v s om den ena parten inte vill delta i samtalet har han rätt att kräva att den andre håller käften.

Om föraren har svårt att behålla kontrollen i stressade situationer kan det i längden innebära att han är mindre lämplig som förare. Men det är inte en fråga för polisen; trafiklagstiftningen föreskriver inte hur trevlig eller hur stresstålig en fordonsförare skall vara. Sådant är en fråga för förarens arbetsgivare och den kan man kontakta senare.

Som passagerare är man helt enkelt ute i orätt sak om man vill tvinga fram ett ingripande mot en förare för att man tycker att han kör "olämpligt" eller är otrevlig. SÅ ÄR DET.  :-*

Ersa

Rent generellt är det alltid intressant att läsa folks åsikter om hemska många bussförare är idag, och hur de anser att vi istället bör vara. Ibland får man bilden att flertalet resenärer förväntar sig att alla bussförare, pga ansvaret yrket medför, är pålästa tankeläsare som ska kunna lösa alla typer av problem. Vi ska alla ha fått en gedigen utbildning på alla linjer, alla alternativa vägar och alla busstyper i världen, och ska kunna framföra alla dessa bussmodeller med halvslitna däck på en extremt hal vinterväg även om bilar inte tar sig fram. Vi är alltid pigga och utvilade trots att vi arbetar 13 timmar per dygn och vi ska ha samma servicekänsla som en stins från 60-talet även mot sura och griniga kunder. Vi har alla valt yrket av fri vilja, och vill inte jobba med något annat.

Nu ser ju verkligheten inte ut så, och när vissa krav inte uppfylls enligt önskemålen kan man direkt läsa om detta i flertalet kommenterar under nyhetsartiklar. Att bussföraryrket innebär ansvar är helt klart. Men det innebär inte att det automatiskt är ett eftertraktat högstatusjobb som ett flertal serviceinriktade människor konkurrerar om att få arbeta inom, vilket folk verkar tro.

yngrot

Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Klaverdörr

Vad som än gäller i samhället så är det arbetsgivarens regler som gäller på arbetsplatsen, är det mobilförbud under färd så är det det som gäller såväl som andra regler, jag förstår inte ens att det blir debatt om detta, vill man inte ställa upp på diverse förbud som arbetsgivaren ställer upp så jobbar man inte kvar där... Vill arbetsgivaren ha tag i en arbetstagare så kan dom lätt skicka SMS så kollar föraren detta vid en rast och ringer upp istället...
Är det "vikigt" så ringer dom ist, man kollar lätt på mobilen vem som ringer sedan lägger man ner den igen!
Hade det varit tex i Storbritanien så är det olagligt att prata i mobben oavsett om det är vikigt eller ej...  Anställda ska följa arbetsgivarens regler så är det bara, inget ens att diskutera, facket är även med på noterna!

Klaverdörr

Ang om det kan ofta inkomma vikiga samtal under färd ofta så kan arbetsgivaren ge en handsfree som arbetsredskap, det bör inte vara något problem!

Zella

Citat från: Klaverdörr skrivet 05 april 2010, 22:22:05 PM
Ang om det kan ofta inkomma vikiga samtal under färd ofta så kan arbetsgivaren ge en handsfree som arbetsredskap, det bör inte vara något problem!

Företag som förbjuder mobilsamtal under färd dela ut handsfree...  ??? Njaa

Ersa

Alla bussföretag som har fast monterade telefoner utan handsfree i bussarna idag då?
Ska föraren bekosta en blåtand-handsfree för att kunna svara i bussens telefon när trafikledningen eller en annan buss ringer?

Mattias Eriksson

är ju inte så jätte insatt i busstrafik men åker buss nästintill varje vardag,
komunikation måste ju kunna ske mellan bussar och trafikledningen??
är en buss sen, pga av trafik olycka eller något så kan ju inte anknytande buss bara åka om det handlar om ett par minuter,
när jag är med om det hör jag i bussen radio att en annknytande buss väntar 2 tre minuter, det är jätte bra om jag ska med den bussen eller hur? rätta mig om jag har fel...