Udda H17 på Högdalsskroten 1963

Startat av Gunnar D, 29 mars 2010, 18:20:26 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

Några provbussar kom till SS i början av 50-talet för utprovning inför kommande större bussinköp.
Här står H17D 75206 (Volvo/Hägglund 1954) utan fronthuv på Högdalsskroten 18 aug 1963 inför sin sista färd. Bredvid skymtar ett syskon.
Jag vet att linje 69 till Blockhusudden var ett användningsområde. Men hur användes H17D tillsammans med syskonen B, (C), och E i övrigt?

Bussnacks användare har säkert mycket att avslöja i denna fråga.

Mvh Gunnar

Björn Forslund

Oj, otroligt vilka bilder du har.
Den här bussen hade ju först en klassisk Hägglunds-grill med kromade ribbor, men fick sedan frontluckan utbytt mot en slät plåt och dessutom en "snibb" målad, för att likna Capitol o Metropol.
Alla bilder jag sett har den varit tursatt på 69:an.

Ingwar Åfeldt

Tyvärr har jag inget svar på din fråga om användning. De gånger jag såg H17D i trafik så var det på linje 69. Bussen intill på din bild ser ut att vara H17E. Den såg jag i Hornsberg en gång i början av 60-talet och det är enda gången som jag kommer ihåg. Enligt SS Trafikhandbok 4 1957 så levererades H17B 1952, H17D och H17E 1954.

Gunnar D

Det stämmer att till höger skymtar H17E 75005 (Volvo/ASJ 1954).

Mvh Gunnar

Björn Forslund

Slopades även  H17B samtidigt?
När hamnade turistvagnarna H18 på Högdalen? De stod ju sedan kvar, åtminstone karosserna, väldigt länge.

Gunnar D

Jag tror H17B slopades tidigare då den inte fanns på Högdalsskroten vid detta tillfälle.
H18 stod avställda i Nyboda sommaren -66 är det jag minns nu.

Mvh Gunnar

Stefan Back

Vi kan ju passa på att konstatera att den ursprungliga H17 var Mack-bussen som gick i provtrafik på SS 1949-50 (förebilden för Metropolvagnarna).

När sedan den första Volvo-provbussen kom 1952 fick den också H17, men när flera varianter kom gavs den H17B (postumt fick väl därmed Macken H17A?)

H17C var de två GS-vagnar (Volvo) som gick i provtrafik 1954 (på linje 70 vill jag minnas att jag sett dokument om) blåmålade i Göteborgsdesign och kallades "Fågel Blå" av förarna. Samtidigt gick en Metropol i Göteborg.

Stefan B

Gunnar D

Citat från: Stefan Back skrivet 02 april 2010, 15:45:55 PM
H17C var de två GS-vagnar (Volvo) som gick i provtrafik 1954 (på linje 70 vill jag minnas att jag sett dokument om) blåmålade i Göteborgsdesign och kallades "Fågel Blå" av förarna. Samtidigt gick en Metropol i Göteborg.

Stefan B
Det verkar i så fall logiskt att de var dessa GS-vagnar som kallades "Fågel blå" annars har jag för mig att det påstås att det var H17B som kallades "Fågel blå" av något skäl.
Jag vill minnas att det var 2 Metropol som gick i Göteborg; 75060 och 75061.

Mvh Gunnar

bilomnibussen

Hej! Tidigare har jag läst mig till att det var ASJ:s stadsbussprototyp som kallades Fågel Blå. Kommentar?
Mvh Jan G

Björn Forslund

Det var H17B som kallades "Fågel Blå" av någon anledning. Tror att det beror  på att den var blå i början, innan den målades om i SS livré. Artikel om denna fanns i Färdskrivaren för ett antal år sedan.
Mycket riktigt var det två Metropol som provades i Göteborg. Dessa var målade i GS färger.