Busslinks flytt- och målericirkus anno 2010

Startat av Fredrik Gelin, 27 mars 2010, 11:37:43 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ted Selander

Citat från: M224 skrivet 22 april 2010, 22:44:29 PM
Det är tråkigt att man blir utpekad som tramsgubbe för att man gillar ordning och reda.

Jag tänker som så att varför inte göra det lätt för sig, varför ha massor med olika busstyper och färger i samma nummerserie. Det måste ju vara enklare att hålla reda på vagnarna om de blå heter 6601-6620 ex.


Jovisst skulle det vara enklare med hela obrutna serier av samma sorts buss. H34 Leyland Panther fanns det 200 likadana av, 4301-4500. Inte ens dessa förblev lika inbördes, en del blev av med skyltskåpet till vänster, några renoverades och fick röda tak, någon hade litet mer vitt än någon annan, osv.

Slutsatsen är att med än så goda föresatser, inträffar olika omständigheter som gör att allt inte går att göra från 1 och uppåt. Sedan fattas det ju beslut som i efterhand ter sig egendomliga, men som hade sin logik när det begav sig.

66xx vagnarna var ursprungligen bussar som köptes i särskild ordning till Stockholmsförsöket. Vid den tiden var det inte givet att bussarna skulle förbli hos resp. entreprenör efter försökets slut.

5 år senare vill SL uppgradera stomlinjerna i Norrort till regionalstandard. Då startar stora pusselläggningen, och då spelar många faktorer in, allt från medelålder och andra avtalskrav till verkstadskapacitet. En oplanerad satsning på en stor mängd etanolbussar mitt i alltihop ger också nya förutsättningar. Det kan bli så att Norrorts kvarvarande röda B9S i 66xx serien alla blir blå, men alltså inte i nummerordning.

Att inte alla lackfirmor får samma lackschema varje gång eller gör sina egna avsteg, tycker jag faktiskt är litet charmigt. Det håller i alla fall detta forum varmt!

/Ted

Matte

Citat från: Ted S skrivet 23 april 2010, 00:38:50 AM
Att inte alla lackfirmor får samma lackschema varje gång eller gör sina egna avsteg, tycker jag faktiskt är litet charmigt. Det håller i alla fall detta forum varmt!

/Ted

Exakt... Och tänk om alla mäniskor va likadana och gjorde allt likadant som alla andra. Tänk va tråkigt det hade vart.

Sen alla olika vagnar som som har lite udda saker in sin lackering, karrossbyggnad, inredning eller nått är bara sånt man kommer ihåg lättare.

Sen vet jag med tidigare erfarenheter med annat jobb tidigare i både lackerings & måleri branchen så är det välldigt svårt att lacka 2 fordon/saker som ser likandana ut i samma design. Som tex så kan en Orginal framskärm från tex en Volvo 244 vara olika varandra. Då blir det faktiskt välldig svårt att få dom lackerade i exakt likadant. Sen är det ju olika personer, verkstäder osv som säkert lackerar dessa bussar.

M224

Citat från: Matte skrivet 23 april 2010, 09:25:00 AM
Exakt... Och tänk om alla mäniskor va likadana och gjorde allt likadant som alla andra. Tänk va tråkigt det hade vart.



Ja det hade varit tråkigt men det är inte alls det jag pratar om. Tänk om SAS-planen såg ut på tio olika sätt, Taxi-Stockholm bilarna hade olika lackering etc etc etc. Har man en grafisk profil så skall den följas. Jag har faktiskt aldrig sett något annat företag i SLs storlek som verkar ha sådana problem med deras grafiska profil. Om jag köper en Canon-kamera så vill jag att den ska se ut precis på samma sätt som alla andra i den serien.

Så smaken är som baken men jag håller inte med er för fem öre.  :P

Kvarne

Citat från: M224 skrivet 23 april 2010, 13:17:19 PM
Ja det hade varit tråkigt men det är inte alls det jag pratar om. Tänk om SAS-planen såg ut på tio olika sätt, Taxi-Stockholm bilarna hade olika lackering etc etc etc. Har man en grafisk profil så skall den följas. Jag har faktiskt aldrig sett något annat företag i SLs storlek som verkar ha sådana problem med deras grafiska profil. Om jag köper en Canon-kamera så vill jag att den ska se ut precis på samma sätt som alla andra i den serien.

Så smaken är som baken men jag håller inte med er för fem öre.  :P

Hm...för det första har några SAS-plan stuckit ut ur mängden då de var lackade i en lack med massor av plan på mot röd bakrund. Det var säkert officiellt, men ändå.

Sen måste jag säga att jag undrar lite om det här är något att göra en så stor grej av..? Lite av att göra en höna av en fjäder...Huvudsaken är ju att de håller sig till SLs lackeringsprofil i det stora hela. Sen om en bakruta blir svart runt om medans en annan är vit....so what...? Jag tycker inte att det är världens allvarligaste grej. Självklart skall man hålla sig till den profil som finns, men om det blir något litet fel här å där....det är bara mänskligt...å charmigt...det känns som att M224 är lite väl petig här...men som han skriver...smaken är som baken...delad.... :)
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Nico


Citat från: M224 skrivet 23 april 2010, 13:17:19 PMJa det hade varit tråkigt men det är inte alls det jag pratar om. Tänk om SAS-planen såg ut på tio olika sätt, Taxi-Stockholm bilarna hade olika lackering etc etc etc. Har man en grafisk profil så skall den följas. Jag har faktiskt aldrig sett något annat företag i SLs storlek som verkar ha sådana problem med deras grafiska profil.

Delar visserligen din åsikt om grafisk profil, men... kruxet är att ju större omfånget blir, desto svårare blir det att implementera allt enhetligt. Ett färgschema ska självklart finnas i botten, men som t.ex. Matte skriver så är det flera inblandade och då blir det självklart svårare. Taxi Stockholm däremot, om man nu fortsätter på exemplet ovan, är inte heller helt rätt att jämföra med. De har avtal med en enda firma om dekalering och grundkravet säger svarta bilar varför det hela inte blir så svårt att hålla efter.

Jämför i så fall hellre t.ex. SL med SJ och kolla hur svårt de har med enhetlighet... ser dagligen Uppsalatåg med ett urtvättat blått Rc i ena ändan och ett dito svart (ja, de börjar redan se lite solkiga och slitna ut) i den andra och med en salig färgblandning mittemellan så...  ;)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

M224

Jag ska inte bli allt för långrandig men i SJs fall handlar det ju om att de har bytt design och inte har hunnit med att måla om alla (aktuella) lok till svart. Jag har inget emot att flera olika designscheman finns samtidigt. Jag förstår att man kanske inte lackerar om en gammal buss som skall rulla i ett år till till det nya färgschemat. Men när man väl har bestämt sig för en ny design så tycker jag att man bör hålla sig till den. Samma sak med SLs typsnitt. De kan lika gärna ge upp allt vad det heter. Det kommer aldrig att bli någon ordning på den saken. Tunnelbanan (mm) och dess uppsjö av olika skyltar till  höger och vänster har jag gett upp för länge sedan. Har fått svar från SL att det är på gång med en enhetlig skyltdesign men det händer inte ett smack. Och kommer de någonsin fram till något så ändrar de designprogrammet lagom tills nästan allt är utbytt precis som vanligt.

Mikael Ringmarck

Citat från: M224 skrivet 23 april 2010, 13:17:19 PM
Tänk om SAS-planen såg ut på tio olika sätt, Taxi-Stockholm bilarna hade olika lackering etc etc etc.

Taxibilarna ser ju inte riktigt kloka ut nuförtiden. De kan rulla runt med svart motorhuv och gula framskärmar. Varför ska det vara så svårt att ha en färg på bilarna  ;)

Mikael Ringmarck

Citat från: Robert Brink skrivet 21 april 2010, 15:52:26 PM
Om jag inte är helt snurrig, så tyckte jag mig se 6610 i blått vid Tekniska nu i helgen! Men jag kanske såg fel... ???

//R

Då måste jag också ha varit snurrig, såg den häromdagen. 6613 lär bli blå för den har flera blåa plåtar på höger sida liksom en annan vagn i 663x serien.

Bussmicke

Citat från: M224 skrivet 22 april 2010, 22:40:38 PM
Vad/vem syftar du på? Vad är det nu då som är så konstigt?  ???

Att det hoppas hit o dit hela tiden, det lackas inte enhetligt trots att set finns ett desigprogram att följa.
Och nej, du är ingen tramsgubbe även om jag anser det ska vara ett vitt fält fram i bak som det alltid varit
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Nico


Citat från: M224 skrivet 23 april 2010, 13:40:13 PM
Jag ska inte bli allt för långrandig men i SJs fall handlar det ju om att de har bytt design och inte har hunnit med att måla om alla (aktuella) lok till svart. Jag har inget emot att flera olika designscheman finns samtidigt. Jag förstår att man kanske inte lackerar om en gammal buss som skall rulla i ett år till till det nya färgschemat. Men när man väl har bestämt sig för en ny design så tycker jag att man bör hålla sig till den. Samma sak med SLs typsnitt. De kan lika gärna ge upp allt vad det heter. Det kommer aldrig att bli någon ordning på den saken. Tunnelbanan (mm) och dess uppsjö av olika skyltar till  höger och vänster har jag gett upp för länge sedan. Har fått svar från SL att det är på gång med en enhetlig skyltdesign men det händer inte ett smack. Och kommer de någonsin fram till något så ändrar de designprogrammet lagom tills nästan allt är utbytt precis som vanligt.

Nu tycker jag du motsäger dig själv lite. Orsaken till att det är en sådan oreda är som sagt mycket beroende på att designprogram kommit och gått och ingen har styrt upp det så att det blivit enhetligt när man bytt till nästa osv. Varför anser du att det är OK för SJ:s del, men inte för SL:s när problemet i grund i princip är detsamma?








Citat från: Mrbuss skrivet 23 april 2010, 14:15:17 PM
Taxibilarna ser ju inte riktigt kloka ut nuförtiden. De kan rulla runt med svart motorhuv och gula framskärmar. Varför ska det vara så svårt att ha en färg på bilarna  ;)

Detta är visserligen OT, men troligen beror det mest på att olika bilar är antingen anslutna till olika växelbolag (som vart och ett har sin grafiska profil) eller kör helt oanslutna och bestämmer då själva. Sedan så är det många bilar idag som inte är lackade utan kör med olika former av plastfilm. Taxi 020 använder ju då kanariegult, men råkar en bil få en plåtskada och därmed får t.ex. en nylackad flygel så måste man låta lacken härda lite innan man stripar upp plåtbiten igen. Jämför t.ex. med hur många B9S som tillfälligt får rulla med olackade spegelarmar osv.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

M224

Citat från: Nico skrivet 23 april 2010, 14:25:32 PM
Nu tycker jag du motsäger dig själv lite. Orsaken till att det är en sådan oreda är som sagt mycket beroende på att designprogram kommit och gått och ingen har styrt upp det så att det blivit enhetligt när man bytt till nästa osv. Varför anser du att det är OK för SJ:s del, men inte för SL:s när problemet i grund i princip är detsamma?


Jag har inget emot att ett företag byter ett designprogram om det inte sker för ofta och om det styrs upp på ett bra sätt. I SJs fall är jag både glad och ledsen. De bleka blå färgerna från 90-talet är nog det fulaste designprogram jag har skådat någonsin. Att nu SJ valde svart anser jag vara tråkigt också men jag förstå att de ville bort från det blå. Själv tycker jag att de grå loken (ex Rc6 1412) hade varit trevligare eller den färgen som var marinblå (ex Rc6 1422). Tyvärr tar det lång tid att lackera om alla lok vilket gör att det nu ser bedrövligt ut. Och vagnarna skall vi inte tala om. Nu har även GC bytt designprogram vilket jag tycker är lite onödigt då inte ens alla deras lok är gröna ännu.

Bussmicke:

När det gäller blåbussarna så har det aldrig varit tal om att ha vitt runt rutorna. En eller några enstaka bussar hade vitt runt rutorna i början men lackades snart om till blått då H34E aldrig hade vitt runt rutorna. Nu har SL beslutat att det inte skall vara vitt runt rutorna så designen på bussarna har ändrats så pass mycket. Jag håller med dig om att det gör sig bättre med vitt runt rutorna på ex H16, H23 mfl men det passar inte alls på de nya MAN, Solaris, Mercedes mfl.

Bussmicke

Vitt fram o bak avsågs bussar med SL94-design, dvs Röda
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ted Selander

Citat från: Bussmicke skrivet 23 april 2010, 19:41:56 PM
Vitt fram o bak avsågs bussar med SL94-design, dvs Röda

Ja, blå stombussar ska vara doppade i sin färg, med enda avbrott i form av linjerna på sidorna.

Jag stör mig som sagt inte på mindre avvikelser. 3241 har t.ex. förblivit blå - på taket.

/Ted

Ersa

Citat från: Ted S skrivet 23 april 2010, 20:19:18 PM
Ja, blå stombussar ska vara doppade i sin färg, med enda avbrott i form av linjerna på sidorna.

Men hur var det med den vita randen på sidan? På Norrtäljes blå Vegor skulle den ju bestå av en reflexrand pga säkerheten - en rand som man sedermera delvis monterade reklam över. På nya blåbussar verkar numera randen bara bestå av vit lack.

Fredrik Gelin

Citat från: Mrbuss skrivet 23 april 2010, 14:18:33 PM
Då måste jag också ha varit snurrig, såg den häromdagen. 6613 lär bli blå för den har flera blåa plåtar på höger sida liksom en annan vagn i 663x serien.
Helt riktigt, 6613 är numera blå.

Således är numera 6601-02, 6610-17, 6636, 6638, 6640 och 6645 blåa.
Fortfarande har jag dock bara sett 5686 som blivit röd från blå...
//Fredrik