Unga åker snålskjuts på bussen med nytt fusk

Startat av Tobias, 25 mars 2010, 22:35:41 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jessika

Citat från: Ersa skrivet 30 mars 2010, 13:53:20 PM
Och du menar att det inte går riktigt lika snabbt när du ska till jobbet i Umeå? ;)

Inte precis... ;)

Hade man inte haft något bättre för sig så skulle man någon dag åkt runt med några likvärdiga linjer i Uppsala och Umeå och tagit statistik på hur folk betalar för sin resa. Men jag har aldrig varit med om att alla påstigande i Umeå har haft busskort, tvärtom. Och faktum är väl att man i Uppsala fortfarande kan betala kontakt ombord, men det har jag aldrig sett någon göra!

/Jessika

Ersa

Citat från: Jessika skrivet 30 mars 2010, 13:58:01 PM
Hade man inte haft något bättre för sig så skulle man någon dag åkt runt med några likvärdiga linjer i Uppsala och Umeå och tagit statistik på hur folk betalar för sin resa.

Det vore nåt att pröva på i alla större städer. Därefter publicerar man statistiken för allmänheten i dags- och branschpressen. En sådan topplista över "effektivitet" vore väl något som alla huvudmän gärna vill komma högt upp på, då det är en av de större kvalitetsfrågorna som lär styra en betydande del av kundnöjdheten.

buskörare

Citat från: Ersa skrivet 30 mars 2010, 13:44:56 PM
Men vad säger du när när dessa spontanåkare med sms överstiger 50% av det totala antalet resenärer? Detta leder till enorma förseningar, och påvisar att något har gått väldigt fel. Då har trafikhuvudmannen helt misslyckats med att marknadsföra sina busskort. I SL-trafiken förekommer sms-biljetter lite då och då, jämfört med Umeå där många älskar att åka på de dyraste och mest tidsödande betalmedel som finns, för att sedan sura över att bussen alltid är försenad.

Hade Stockholmarna betett sig som Umeås bussresenärer hade ungefär hälften haft Accesskort och remsor. Den andra hälften hade köat vid biljettluckan för att köpa en kontant enkelbiljett varenda gång de gått ner i tunnelbanan.

Nej, så illa är det inte här. Men nog är det många som åker på SMS:biljetter även i Stockholm. Så inte heller här skulle det funka att ta bort dom. Det skulle innebära en större risk för föraren som måste neka alla dessa som inte har parkeringsautomater i krokarna att åka.
Vi är några få som står kvar och väntar på dom med SMS:biljetter som inte har handlat. Dom lär sig ändå inte, så jag kör.

buskörare

Citat från: Jessika skrivet 30 mars 2010, 13:51:00 PM
Men de kanske har ett busskort...? Under en veckas tid har jag åkt med buss i Uppsala en till tre gånger per dag. Jag såg knappt någon med varken SMS-biljett eller automatbiljett. I princip samtliga hade busskort. Så otroligt snabba hållplatsstopp det var! Fem personer på: Pip, pip, pip, pip, pip, redo för avgång!

/Jessika

Jag menar dom som inte åker buss speciellt ofta. Här finns det inga sådana kort att köpa. Jag har kanske 20-30 SMS:biljetter/dag som jag viserar.

Omnilasse

Egentligen som jag antydde i mitt förra svar är ju fokuseringen på själva biljetten som kunden får som svar det som ställer till det och gör mobilbiljetten bökig. Den modellen kan ju fungera om man gör som på Lidingöförsöket och kan läsa av den elektroniskt, men i annat fall tycker jag att ett sådant här system skall bygga på enkla koder. Har man datauppkoppling kan det egentligen räcka med en 4-siffrig kod och som kan knappas in av den som skall åka i en enkel terminal, borde gå på 4 sekunder högst. Genom datauppkopplingen behöver ju inte koden vara längre än 4 siffror då systemet har koll på vilka koder som har levererats under gällande timme. Använder man bokstäver istället skulle det räcka t.o.m. med tre bokstäver som kod. Då blir det också mer likt de andra biljettsystemen, det vill säga att resenären själv får visa upp giltigheten genom att knappa in koden i en apparat och föraren slipper "kontrollera biljetten".  En sådan apparat torde också vara ganska enkel att utveckla vilket gör utvecklings- och installationskostnaderna låga. Sedan att så många struntar i att betala i vilket fall som helst är ju ett annat problem...

Ersa

Citat från: buskörare skrivet 30 mars 2010, 14:17:49 PM
Jag menar dom som inte åker buss speciellt ofta. Här finns det inga sådana kort att köpa. Jag har kanske 20-30 SMS:biljetter/dag som jag viserar.

Skulle inte bli förvånad om summan i Umeå mer är åt 20-30 st SMS per avgång på en enda tur, om man passerar studentområdena villsäga. När kontanta enkelbiljetter fanns att köpa kunde man lätt då sälja över 40 st enkelbiljetter under den lilla bussturen det tog att köra 8:an Tomtebo-Ålidhem-Universitetet-Sjukhuset-Centrum.