Capitol med kundvårdare på SS linje 161

Startat av Gunnar D, 24 mars 2010, 10:43:12 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

HJP

Citat från: Gunnar D skrivet 28 mars 2010, 15:16:43 PM
Jag är glad för att jag fick köra 135:an en gång sommaren -71 (Med H32 Büssing) så att jag har gjort det. Häftigt att köra genom mitt gamla Aspudden även om det var staket mitt i gatan istället för spår.

Mvh Gunnar
Jag körde också H32 några gånger på 135:an, i början av 1970-talet. Vill minnas att man stod still, längre tid än man körde.
En lördag, tyckte jag att det skulle vara bättre att gå hem till mamma och äta lunch, istället för att sitta i ett tämligen öde Nybodahallen, 3-4(?) timmar, tills eftermiddagsturen skulle ut. Jag kontaktade Yttrafikcentralen, och bad om att få ställa bussen i vändslingan vid Gillegatan. Det fick jag, och mamma bjöd på lunch. Samma tjänst återkom, några lördagar senare. Stärkt av förra gångens tillmötesgående, kontaktade jag Ytcentralen på nytt. Förklarade läget, men fick då "Det här är ingen lekstuga", till svar, så det var bara att köra till Nyboda den gången.

Idag är linjen förlängd till Vårberg, och vändslingan borttagen....

HJP

HJP

Citat från: Gunnar D skrivet 13 april 2010, 22:07:07 PM
Hittade en till bild från samma dag 28 sep 1963.
Gustafsson med sin H21 vid Gillegatan. En annan tid....

Mvh Gunnar
Riktigt kul att få en bild från "min" vändslinga i vänstertrafik. Slingan var ju perfekt i vänstertrafiken, men i högertrafiken, kunde man inte få in bakvagnen till kanten.
Sedan linjen förlängdes, ställdes återvinningscontainrar i slingan. Det måste ha varit en av Stockholms bäst placerade återvinningsstationer. Ägaren av huset bakom fotografens rygg, tyckte dock inte det. Han lyckades klaga bort den, och få slingan borttagen, trots mina protester. Han satte demokratin ur spel, och försämrade för alla kringboende. Sedan sålde han huset.

Tackar&Bockar!

HJP

Gunnar D

Citat från: HJP skrivet 15 april 2010, 13:45:39 PM
En lördag, tyckte jag att det skulle vara bättre att gå hem till mamma och äta lunch, istället för att sitta i ett tämligen öde Nybodahallen, 3-4(?) timmar, tills eftermiddagsturen skulle ut. Jag kontaktade Yttrafikcentralen, och bad om att få ställa bussen i vändslingan vid Gillegatan. Det fick jag, och mamma bjöd på lunch. Samma tjänst återkom, några lördagar senare. Stärkt av förra gångens tillmötesgående, kontaktade jag Ytcentralen på nytt. Förklarade läget, men fick då "Det här är ingen lekstuga", till svar, så det var bara att köra till Nyboda den gången.

HJP
Jag är ändå positivt överraskad av att du fick ha bussen "med på lunchen" en gång på tjänst inom gamla SS-området. I Huddinge 1972-73 var tjänsterna ofta sådana att man hade "lunch på bussen" och kunde åka vart man ville (oftast hem). Hur det är idag i Huddinge/Eriksberg vet jag inte.

Mvh Gunnar